Loading
Memtor Marketing

Opisywanie stron

image title

Każdy chce, żeby jego witryna była w czołówce wyników wyszukiwania na frazę związaną z jego dziedziną działalności. Pomóc w tym może znajomość kilku podstawowych zasad, którymi należy kierować się przy tworzeniu opisów meta strony. Dobrze skonstruowane meta tagi pomagają osiągnąć lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania, wpływają na ocenę strony i jej współczynnik klikalności CTR.

Celem meta opisów jest skrótowe opisanie konkretnej strony – korzystają z tego przeglądarki przy tworzeniu historii przeglądania oraz wszelkiego rodzaju zewnętrzne aplikacje/serwisy, które indeksują treści ze stron i dokumentów internetowych. Duże emocje wywołuje ich wpływ na wyszukiwarki internetowe. Tworząc meta tagi trzeba zważać na zasady, których celem jest optymalizacja witryny pod kątem wyników wyszukiwania. Jeśli chodzi o wytyczne względem wyszukiwarki Google to szczegółowe zasady są podane na stronie o tytule i opisie strony. Zachęcamy do zapoznania się z poniższym tekstem, w którym wyrażamy również spostrzeżenia wynikające z praktyki SEO. Jeżeli macie jakieś dodatkowe uwagi lub z waszych obserwacji wyciągacie inne wnioski to nie wahajcie się komentować.

Tytuł strony

Tytuł strony jest bardzo ważny, jeśli chodzi o szybkie określenie rodzaju zawartości wyniku i jego trafności. Często to on decyduje o tym czy użytkownik kliknie w nasz wynik. Tytuł strony ma również duży wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwań. Poprawnie napisany nieraz wystarcza do osiągnięcia pozycji w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwań dla mało konkurencyjnych słów. Przy jego tworzeniu warto stosować się do kilku zasad:
tytuł dokumentu nie powinien być dłuższy niż 100 znaków, choć Google wyświetli tylko ok 65 znaków (dokładnie zależy od sposobu kodowania wykorzystywanych w tytule znaków).

 

Tytuł pojawiający się w oknie przeglądarki po wejściu na stronę:

Opisywanie stron 1

 

Tytuł pojawiający się w wynikach wyszukiwania:

Opisywanie stron 2

 

– tytuł strony powinien być dopasowany do treści strony;
– ten sam tytuł nie może pojawiać się na innym dokumencie;
nie umieszczać nadmiernej ilości słów kluczowych w tytułach;
– na końcu lub na początku tytułu strony powinna się pojawić nazwa firmy;
– w tytułach można podać ścieżkę do dokumentu np.: nazwa firmy – kategoria – podkategoria itp.

W tytule strony głównej można podać dodatkowe informacje o witrynie, jednak wyświetlanie tego tekstu w tytule każdej strony ogranicza czytelność i będzie się szczególnie rzucać w oczy, gdy dla jednego zapytania zostanie wskazanych wiele stron z Twojej witryny. Można natomiast w tytule każdej strony umieścić nazwę witryny i oddzielić ją np. łącznikiem, dwukropkiem lub pionową kreską lub innym znakiem wyróżniającym wpis z wyników wyszukiwania. Nieraz można umieścić w tytule kilka opisowych sformułowań, ale nie ma powodu wielokrotnie powtarzać tych samych słów lub zwrotów. Mnożenie słów kluczowych może sprawić, że wyniki, dla Google jak i dla użytkownika, będą wyglądać jak spam. Przy dużych witrynach można skorzystać z listy tagów <title> którą znajdziemy w narzędziu dla webmasterów, żeby sprawdzić czy wszystkie strony mają tytuł lub które tytuły mogą powodować problemy. Nawet dobrze sformułowany, zwięzły i opisowy tytuł nie daje gwarancji, że strona w wynikach wyszukiwania pojawi się właśnie z nim. Często do konkretnego zapytania można znaleźć na stronie inny tekst, który lepiej wskaże związek z wyszukiwanym hasłem a tytuł dopasowany do zapytania zwiększy szansę na kliknięcie.

Opis strony

Kolejnym meta tagiem jest opis, który jest dobrym sposobem na podanie zwięzłego, zrozumiałego podsumowania zawartości poszczególnych stron. Dobrze napisany opis strony poprawia klikalność, co wpływa na pozycję strony. Przy jego tworzeniu warto stosować poniższe wytyczne:
– zaleca się długość opisu do 160 znaków;
powinien być streszczeniem zawartości strony;
– powinien być unikalny dla każdego dokumentu;
– nie powinno się wypełniać opisu tylko słowami kluczowymi, które nie tworzą zdań;
– staramy się nie powtarzać wyrażeń używanych w tytule dokumentu;
– opis dokumentu kontakt powinien zawierać dane kontaktowe firmy.

Każda strona powinna zawierać opis a w Narzędziach dla webmasterów można znaleźć listę stron, na których brakuje lub są problematyczne opisy. Staraj się tworzyć opisy precyzyjnie określające każdą stronę. Na stronie głównej lub innych stronach gromadzących informacje używaj opisów dotyczących całej witryny, a w innych miejscach używaj opisów dotyczących strony. W opisach stron dotyczących produktów można zebrać informacje, takie jak cena, wiek czy producent.

 

Zastosowanie się do powyższych zaleceń może pomóc w osiągnięciu lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania i zwiększyć klikalność dlatego warto umieszczać dobrze skonstruowane meta opisy na swojej witrynie. Pozostają jeszcze słowa kluczowe, które kiedyś miały znaczenie w ustalaniu rankingu ale ich wpływ stopniowo malał. Obecnie nie biorą udziału w istotnych czynnikach dla samego Google. Słowa kluczowe mogą stanowić informację dla pozycjonera, webmastera czy specjalisty od reklamy tekstowej jakie słowa są istotne na danym poddokumencie. Są również wygodne przy katalogowani w niektórych typach katalogów. Dlatego uzupełniamy te dane starając się żeby nie przekraczać 120 znaków i aby były oczywiście adekwatne do treści na dokumencie.

7 thoughts on “Opisywanie stron

  • admin

    Poszukujac Raju

    Witajcie, a ja na swoim blogu mam problem z H1 dla strony głównej, nie wiem jak to edytowac, ale jak sprawdzam to pojawia sie : strony, blog, kontakt, niedziela, data i tak dalej, kompletnie nic zwiazanego z blogiem jaki prowadze. jest to blog na platformie blogspot, w ktorym za wiele nie da sie zrobić… czytam wszystko co pomocne, zrobilem tytul i opis i megatagi tak jak powinno byc, i juz dzieki temu mam 80 wejsc dziennie z wyszukiwan, a jeszcze tydzien temu nie mialem zadnego wejscia z wyszukiwan… jedyne co udostepnialem na facebooku. Wiec pytanie, czy w blogspot wszystko musze robic edytujac HTML ? czy jest takas inna metoda ?

    Fajny artykuł, troszke z niego juz wprowadzilem w zycie 🙂 dzieki wielkie za wiadomosci i prosze o pomoc 🙂

    Tomasz

    Odpowiedz
    • admin

      Redakcja

      No, niestety, w każdej platformie, również blogspot, żeby zmienić coś w szablonie, trzeba edytować HTML.

      PS. Namawianie do klikania w reklamę jest sprzeczne z regulaminem AdSense i może spodować blokadę reklam.

      Odpowiedz
  • admin

    Łukasz Przestrzelski

    Ciekawa dyskusja na ten temat odbyła się w Google Plus. Każdy ma inne podejście, ale główna zasada polega na tym, żeby tytuły i opisy były maksymalnie takiej długości, aby ich nie ucinało w wyniku wyszukiwania. Dobrym narzędziem dla stron opartych na WordPressie jest wtyczka WordPress SEO by Yoast, która na każdej stronie i w każdym wpisie pokazuje dokładnie, jak będzie wyglądać w wynikach wyszukiwania, zależnie od podanego tytułu oraz opisu.

    Odpowiedz
  • admin

    Wojtek

    Witaj,
    Czyli według Ciebie meta tag Keywords odgrywa jeszcze jakąś rolę?
    Pisząc o tytule dobrze gdybyś wspomniał, że obecnie długość tytułu liczona jest w pikselach. Jest to o tyle ważne, że wtedy ludzie będą wiedzieć dlaczego wyświetliło im akurat tyle słów w serpach.
    Pozdrawiam

    Odpowiedz
    • admin

      Bartosz Sobczyk

      Artykuł ten miał na celu zaprezentowanie podstawowych wiadomości i ma być częścią serii publikacji zagadnień optymalizacji onsite.
      Słowa kluczowe nie wpływają na wyniki, w prowadzonych przez nas projektach uzupełniamy je zawsze dla porzadku. Po stworzeniu tytułu i opisu jest to w sumie niewymagająca wiele pracy czynność. Tytuł liczony jest w pikselach. Więcej informacji. Więcej na ten temat w kolejnej publikacji.
      Zachecamy do śledzenie i komentowania nastepnych artykułów.

      Odpowiedz
      • admin

        Wojtek

        Skoro artykuł nie ma na celu zaprezentowania podstawowych wiadomości to po co wprowadzacie ludzi w błąd wciskając im bajkę o meta tagu Keywords? Nie ma znaczenia czas jaki poświęca się na ich uzupełnienie. To tak jakbyś napisał, że dla SEO warto jest tworzyć niebieskie strony – też przecież nie ma znaczenia 😉 Myślę, że zamiast pisać taką odpowiedź na moje pytanie lepiej zweryfikować informacje i sprostować, niech Klient będzie świadomy, że jesteście profesjonalistami 😉 Pozdrawiam

        Odpowiedz
    • admin

      Bartosz Sobczyk

      Zgodnie z sugestiami zmodyfikowaliśmy treść artykułu.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *