Każdy chce, żeby jego witryna była w czołówce wyników wyszukiwania na frazę związaną z jego dziedziną działalności. Pomóc w tym może znajomość kilku podstawowych zasad, którymi należy kierować się przy tworzeniu opisów meta strony. Dobrze skonstruowane meta tagi pomagają osiągnąć lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania, wpływają na ocenę strony i jej współczynnik klikalności CTR.
Celem meta opisów jest skrótowe opisanie konkretnej strony – korzystają z tego przeglądarki przy tworzeniu historii przeglądania oraz wszelkiego rodzaju zewnętrzne aplikacje/serwisy, które indeksują treści ze stron i dokumentów internetowych. Duże emocje wywołuje ich wpływ na wyszukiwarki internetowe. Tworząc meta tagi trzeba zważać na zasady, których celem jest optymalizacja witryny pod kątem wyników wyszukiwania. Jeśli chodzi o wytyczne względem wyszukiwarki Google to szczegółowe zasady są podane na stronie o tytule i opisie strony. Zachęcamy do zapoznania się z poniższym tekstem, w którym wyrażamy również spostrzeżenia wynikające z praktyki SEO. Jeżeli macie jakieś dodatkowe uwagi lub z waszych obserwacji wyciągacie inne wnioski to nie wahajcie się komentować.
Tytuł strony
Tytuł strony jest bardzo ważny, jeśli chodzi o szybkie określenie rodzaju zawartości wyniku i jego trafności. Często to on decyduje o tym czy użytkownik kliknie w nasz wynik. Tytuł strony ma również duży wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwań. Poprawnie napisany nieraz wystarcza do osiągnięcia pozycji w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwań dla mało konkurencyjnych słów. Przy jego tworzeniu warto stosować się do kilku zasad:
– tytuł dokumentu nie powinien być dłuższy niż 100 znaków, choć Google wyświetli tylko ok 65 znaków (dokładnie zależy od sposobu kodowania wykorzystywanych w tytule znaków).
Tytuł pojawiający się w oknie przeglądarki po wejściu na stronę:
Tytuł pojawiający się w wynikach wyszukiwania:
– tytuł strony powinien być dopasowany do treści strony;
– ten sam tytuł nie może pojawiać się na innym dokumencie;
– nie umieszczać nadmiernej ilości słów kluczowych w tytułach;
– na końcu lub na początku tytułu strony powinna się pojawić nazwa firmy;
– w tytułach można podać ścieżkę do dokumentu np.: nazwa firmy – kategoria – podkategoria itp.
W tytule strony głównej można podać dodatkowe informacje o witrynie, jednak wyświetlanie tego tekstu w tytule każdej strony ogranicza czytelność i będzie się szczególnie rzucać w oczy, gdy dla jednego zapytania zostanie wskazanych wiele stron z Twojej witryny. Można natomiast w tytule każdej strony umieścić nazwę witryny i oddzielić ją np. łącznikiem, dwukropkiem lub pionową kreską lub innym znakiem wyróżniającym wpis z wyników wyszukiwania. Nieraz można umieścić w tytule kilka opisowych sformułowań, ale nie ma powodu wielokrotnie powtarzać tych samych słów lub zwrotów. Mnożenie słów kluczowych może sprawić, że wyniki, dla Google jak i dla użytkownika, będą wyglądać jak spam. Przy dużych witrynach można skorzystać z listy tagów <title> którą znajdziemy w narzędziu dla webmasterów, żeby sprawdzić czy wszystkie strony mają tytuł lub które tytuły mogą powodować problemy. Nawet dobrze sformułowany, zwięzły i opisowy tytuł nie daje gwarancji, że strona w wynikach wyszukiwania pojawi się właśnie z nim. Często do konkretnego zapytania można znaleźć na stronie inny tekst, który lepiej wskaże związek z wyszukiwanym hasłem a tytuł dopasowany do zapytania zwiększy szansę na kliknięcie.
Opis strony
Kolejnym meta tagiem jest opis, który jest dobrym sposobem na podanie zwięzłego, zrozumiałego podsumowania zawartości poszczególnych stron. Dobrze napisany opis strony poprawia klikalność, co wpływa na pozycję strony. Przy jego tworzeniu warto stosować poniższe wytyczne:
– zaleca się długość opisu do 160 znaków;
– powinien być streszczeniem zawartości strony;
– powinien być unikalny dla każdego dokumentu;
– nie powinno się wypełniać opisu tylko słowami kluczowymi, które nie tworzą zdań;
– staramy się nie powtarzać wyrażeń używanych w tytule dokumentu;
– opis dokumentu kontakt powinien zawierać dane kontaktowe firmy.
Każda strona powinna zawierać opis a w Narzędziach dla webmasterów można znaleźć listę stron, na których brakuje lub są problematyczne opisy. Staraj się tworzyć opisy precyzyjnie określające każdą stronę. Na stronie głównej lub innych stronach gromadzących informacje używaj opisów dotyczących całej witryny, a w innych miejscach używaj opisów dotyczących strony. W opisach stron dotyczących produktów można zebrać informacje, takie jak cena, wiek czy producent.
Zastosowanie się do powyższych zaleceń może pomóc w osiągnięciu lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania i zwiększyć klikalność dlatego warto umieszczać dobrze skonstruowane meta opisy na swojej witrynie. Pozostają jeszcze słowa kluczowe, które kiedyś miały znaczenie w ustalaniu rankingu ale ich wpływ stopniowo malał. Obecnie nie biorą udziału w istotnych czynnikach dla samego Google. Słowa kluczowe mogą stanowić informację dla pozycjonera, webmastera czy specjalisty od reklamy tekstowej jakie słowa są istotne na danym poddokumencie. Są również wygodne przy katalogowani w niektórych typach katalogów. Dlatego uzupełniamy te dane starając się żeby nie przekraczać 120 znaków i aby były oczywiście adekwatne do treści na dokumencie.
Poszukujac Raju
Witajcie, a ja na swoim blogu mam problem z H1 dla strony głównej, nie wiem jak to edytowac, ale jak sprawdzam to pojawia sie : strony, blog, kontakt, niedziela, data i tak dalej, kompletnie nic zwiazanego z blogiem jaki prowadze. jest to blog na platformie blogspot, w ktorym za wiele nie da sie zrobić… czytam wszystko co pomocne, zrobilem tytul i opis i megatagi tak jak powinno byc, i juz dzieki temu mam 80 wejsc dziennie z wyszukiwan, a jeszcze tydzien temu nie mialem zadnego wejscia z wyszukiwan… jedyne co udostepnialem na facebooku. Wiec pytanie, czy w blogspot wszystko musze robic edytujac HTML ? czy jest takas inna metoda ?
Fajny artykuł, troszke z niego juz wprowadzilem w zycie 🙂 dzieki wielkie za wiadomosci i prosze o pomoc 🙂
Tomasz