Pozycjonowanie szerokie – long tail

image title

Pozycjonowanie szerokie w wyszukiwarce na setki czy tysiące słów jest dobrze znaną strategią SEO. Z powodu swoich zalet jest wdrażana w wielu działaniach SEO. Co to właściwie znaczy i jak promować witrynę na niszowe słowa? Odpowiadamy w treści tego artykułu.

Czym jest pozycjonowanie long tail?

Pozycjonowanie szerokie, zwane także pozycjonowaniem „na długi ogon” z ang. long tail, skupia się na zwiększeniu widoczności witryny poprzez używanie wielu szczegółowych fraz kluczowych. Nazwa „długi ogon” odnosi się do kształtu wykresu prezentującego specyficzny rozkład zależności, gdzie zdarzenia rzadkie dominują Termin ten jest używany w statystyce, nazywa się nim właściwość, jaką obserwujemy w niektórych znanych rozkładach statystycznych np. rozkład Zipfa, rozkład Pareta. Przebieg krzywej przypomina gada z długim ogonem – analogicznie jak na poniższej ilustracji.

Pozycjonowanie szerokie – long tail 1

Strategia ta koncentruje się na szczegółowych, zwykle trzy- lub czterowyrazowych słowach kluczowych zamiast na tych najbardziej oczywistych ogólnych frazach. Choć liczba wyszukiwań dla tych dłuższych fraz może być mniejsza, to ich konkurencyjność jest znacznie niższa, co daje szansę na dotarcie do bardziej zainteresowanych klientów.

Kiedy używać long tail SEO?

Pozycjonowania szerokiego warto używać w różnych sytuacjach, gdyż jest to korzystny sposób promowania witryny w wyszukiwarce. Istnieje jednak kilka szczególnych sytuacji, w których postawienie na pozycjonowanie szerokie będzie niezwykle korzystne. Chociaż opracowanie treści na podstawie listy długich fraz kluczowych może być czasochłonne, a te frazy mogą mieć mniejszą miesięczną liczbę wyszukiwań, w dłuższej perspektywie przekłada się to na zwiększenie ruchu na stronie. Duża różnorodność fraz kluczowych tworzy szeroki zakres słów, dzięki czemu strona odpowiada na ich intencje.

Pozycjonowanie szerokie może koncentrować się na pozyskiwaniu jakościowego ruchu organicznego. Jeśli zatem zależy nam na wysokich współczynnikach konwersji, warto wybierać szczegółowe słowa kluczowe, które będą za to wyszukiwane przez osoby szczególnie zainteresowane ich treścią. Osoby poszukujące konkretnych produktów lub szerszych informacji, a także bardziej zdecydowane na zakupy otrzymują mniejszą liczbę stron internetowych. Jeśli zatem prowadzimy sklep internetowy lub zależy nam na sprzedaży, warto przeanalizować, czy pozyskiwanie klientów spod bardziej skomplikowanych i mniej popularnych słów kluczowych będzie dla nas lepsze.

Jak osiągnąć efekty w przypadku strategii szerokiej?

Przewaga pozycjonowania szerokiego leży w dużej zbiorowości potencjalnych fraz kluczowych Skuteczną strategią jest rozwijanie treści na stronie internetowej. Można to osiągnąć poprzez prowadzenie bloga, tworzenie treści słownikowych lub FAQ, odpowiednie zarządzanie interfejsem witryny czy rozwijanie opisów produktów. W procesie tworzenia fraz kluczowych z długiego ogona warto postawić się w pozycji potencjalnego użytkownika przeglądarki i przewidzieć, w jaki sposób będzie on szukał potrzebnych informacji.

Przydatne w tym procesie będą narzędzia SEO służące do researchu słów kluczowych, takie jak:

Google Keyword Planner (darmowe narzędzie),
• Keywords Explorer od Ahrefs – https://ahrefs.com/keywords-explorer,
• Keyword Tool – https://keywordtool.io,
• Keyword Finder – https://kwfinder.com

Precyzyjnie targetowani odbiorcy

Cechą „długiego ogona” jest pełne wykorzystanie intencji użytkownika wyszukiwarki. Gdy użytkownik wpisuje pojedyncze słowo, np. buty, trudno jest określić, co go naprawdę interesuje (jakiego typu butów potrzebuje, gdzie chce ich używać itp.). Natomiast w przypadku fraz kluczowych wielowyrazowych, takich jak czarne buty męskie do biegania cena, można łatwiej wywnioskować konkretne potrzeby użytkownika:


• użytkownik szuka butów w kolorze czarnym,
• buty mają służyć do biegania,
• użytkownik jest mężczyzną.

Obecność słowa cena na końcu zapytania wskazuje również na intencję zakupową. Użytkownik wie, jakich butów szuka, ale wciąż rozważa różne opcje zakupu. Oceniając wartość przyjętych celów marketingowych, należy ważyć także efektywność ruchu.

Przyjęcie za cel pozycjonowania na mniej popularne słowa oznacza mniejszą konkurencyjność. To sprowadza się do mniejszych kosztów koniecznych działań. W małej firmie lub nowej działalności to dzięki takiej strategii możliwe jest zaistnienie w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie

Pozycjonowanie szerokie może być punktem wyjścia do działań celujących w ogólniejsze i popularniejsze słowa. Chcąc pozyskiwać jakościowy ruch z wyszukiwarki Google, warto zatem przeanalizować, czy zmiana koncepcji i pozycjonowanie strony pod kilkaset fraz nie będą lepszym rozwiązaniem. Zmianę możemy wprowadzać stopniowo, a korzyści w postaci jakościowego ruchu z pewnością przyjdą z czasem.