Podstawowe pojęcia Link Buildingu

image title

Jednym z bardzo ważnych działań dla optymalizacji stron internetowych jest powiększanie bazy linków. W tym procesie istotne są zabiegi skierowane na upowszechnianie informacji o witrynie, rozszerzenie jej autorytetu i dostarczanie ruchu.

Jak to zrobić?

Warto zidentyfikować problemy wymagające rozwiązania, a następnie tworzyć treści, które będą na nie odpowiadały. Zadowolenie czytelników sprawi, że będą chętnie je linkować. Jeśli ustalone zostanie, gdzie jest dla niej publiczność, można zwrócić się tam z treścią pasującą do kontekstu odbiorców, która będzie odpowiadała na ich potrzeby. Sednem jest przydatność linków dla odbiorców – stawianie na ich jakość, a nie na ilość przyniesie długofalowe korzyści. Twórz i podtrzymuj relacje z osobami ważnymi w Twojej dziedzinie, w ten sposób poznasz myślenie ludzi stojących za witrynami. Naucz się ich słuchać – to dobra strategia na rozwijanie relacji z potencjalnymi klientami i współpracownikami. Skonstruuj treści na stronie tak, aby były one dla nich atrakcyjne i godne linkowania.

Oto przedstawiamy pierwszy z cyklu artykułów poświęconych tematyce budowania bazy linków. Zaczęliśmy od zasygnalizowania podstawowych zasad, a w dalszej części wyjaśnimy główne pojęcia związane z linkowaniem i zdobywaniem linków.

Zdobywanie linków

Specjaliści od marketingu SEO i SEM posługują się terminem anglojęzycznym link building,co można wprost przetłumaczyć jako budowanie linków, ale lepszym tłumaczeniem wydaje się zdobywanie linków. Pojęcie to określa wszelkie działania, których celem jest zwiększenie ilości linków do witryny, w szczególności te prowadzące bezpośrednio do pojawienia się kolejnych, wartościowych linków, a więc kategorii działań SEO, które nie są działaniami technicznymi na stronie.

Linki przychodzące

Przyjmuje się też określenie linki zewnętrzne lub zwrotne. Często używany jest również termin angielski backlinks lub skrót BL. Są to adresy zamieszczone na innych stronach internetowych prowadzące do danej witryny. Są podstawowym rodzajem „paliwa” do osiągania pozycji w wyszukiwarce.

Linki wewnętrzne

Odsyłacze hipertekstowe w obrębie jednej domeny (z ang. internal links). Linki wewnętrzne powinny zapewnić użytkownikowi komfortowe i szybkie poruszanie się wewnątrz serwisu. Odpowiednia struktura linków wskazuje, co na stronie jest ważne i wpływa na wyniki wyszukiwania poszczególnych dokumentów w organicznych wynikach wyszukiwania.

Linki głębokie

Odnośnik prowadzący na podstronę serwisu (z ang. deep link), bezpośrednio do danej podstrony, kategorii produktu – nie do strony głównej. Linki takie, jeśli przekazują wartość, to wpływają na wartość tych konkretnych, szczegółowych dokumentów.

Linki martwe

Pojęcie znane jest pod angielską nazwą dead links. Jest to odnośnik, który nie przekierowuje do linkowanej strony. Najczęściej zepsuty link generuje błąd 404. Mogą to być linki do podstron, których strukturę URL zmieniono, odnośniki do usuniętych podstron lub do stron niedziałających.

Link obrazkowy

Link w postaci obrazu (z ang. image link). Zamiast osadzenia samej grafiki lub zdjęcia na stronie internetowej użyty jest link do obrazu HTML. Dzięki takiej prezentacji linku możemy zamieścić na stronie wizualne odsyłacze. Mogą to być banery reklamowe lub sponsorowane albo zdjęcia osadzone w tekście odsyłające do źródła, z którego zostały zapożyczone.

Ukryte linki

Techniki kodowania w JavaScript umożliwiają ukrycie pewnych fragmentów zawartości witryny przed czytnikami (parserami) kodu HTML. Są nimi przeglądarki internetowe, za pomocą których obcujemy z treściami w internecie, ale są nimi także procesy sieciowe określane botami, między innymi botami wyszukiwarek. Treściami, które można w ten sposób ukryć, mogą być także linki. Często takie zabiegi wynikają z potrzeby manipulowania rankingiem wyszukiwarki, ale mogą stanowić element rozwiązania programistycznego, które ma na celu poprawę użyteczności witryny. Nie każde tego typu rozwiązanie jest źle oceniane przez Google.

Treść linku

Najczęściej używana jest nazwa w języku angielskim anchor, co w bezpośrednim tłumaczeniu oznacza kotwica. Treść linku to treść wyświetlająca się na stronie internetowej. Po kliknięciu w anchor następuje przekierowanie do strony docelowej. W kodzie strony internetowej jest on umieszczony pomiędzy znacznikami <a> </a>. Treścią anchora jest często kluczowa fraza treści, do której odsyła. Przy jej wyborze należy kierować się kontekstem treści strony odsyłającej i tej, do której odsyła. Powinna być użyteczna dla użytkownika. Jeśli mamy wpływ na treść anchora, trzeba brać pod uwagę strategię SEO i czynniki rankingowe.

Wyróżniamy linki tekstowe, których anchor ma postać tekstu, oraz linki graficzne, obrazkowe, czyli odnośniki, których anchor ma postać graficzną. Dodatkowo linki tekstowe dzielimy w zależności od rodzaju na:

brandowe – zawierające w tekście zakotwiczenia nazwę firmy albo witryny np. „Memtor”,

URL – pokazujące link do strony, np. www.memtor.pl,

Exact Match (EM) – zawierające treść opisującą pozycjonowaną frazę np. „Agencja marketingu internetowego w Częstochowie”,

Zero Match/nawigujące – tekst anchora nie jest związany z tematyką strony, zawiera treść nakłaniającą użytkownika do pożądanej czynności, np. „przeczytaj więcej”, „zobacz źródło”,

mieszane – połączenie linków Exact Match, brandowych i URL, np. „Agencja marketingowa Memtor”.

Moc linku

Pojęcie znane także pod angielską nazwą link juice, oznaczające moc przekazywaną stronie linkującej przez stronę linkowaną. Każdy link ma określoną moc, a jej wartość zależy między innymi od ilości stron do których ją przekazuje. Moc strony zwiększa się dzięki przekazywaniu jej z innych źródeł. Napływa ona zarówno z linkowania wewnętrznego, jak i z linkowania zewnętrznego.

Linki globalne

Najczęściej używane jest pojęcie z języka angielskiego, tzn. site-wide links. Są to linki powtarzające się wielokrotnie w obrębie jednej witryny. Najczęściej występują w stopce lub na sidebarze serwisu.

Profil linków

Profil linków to zestawienie wszystkich linków prowadzących do strony internetowej na podstawie analizy źródeł pochodzenia, wskaźników ilościowych i jakościowych.

Toksyczne linki

To linki niskiej jakości, niezwiązane tematycznie ze stroną docelową. Nazwa „toksyczny” wiąże się z tym, że tego typu linki obniżają profil linków i narażają witrynę internetową na karę w postaci filtra od Google. Aby sprawdzić występowanie toksycznych linków warto skorzystać z automatycznej analizy z użyciem specjalizowanych aplikacji.

System wymiany linków

SWL to mechanizm pozwalający na pozyskiwanie bardzo dużej ilości linków poprzez umieszczanie ich automatycznie na tysiącach podstron wydawców współpracujących w ramach systemu. Jest to działanie niezgodne z wytycznymi Google i grozi nałożeniem filtra na linkowaną stronę.

Linki dofollow, nofollow, sposorowane

W tych linkach może pojawić się atrybut „rel” (relation). Element języka HTML określający typ relacji między stroną, na której jest łącze, a miejscem do którego odsyła. Najczęściej spotykane są tutaj linki dofollow i nofollow, ale Google we wrześniu 2019 roku wprowadził również nowe oznaczenia sponsored i UGC ( ang. user-generated content). Dofollow jest to wartość domyślna, czyli linki bez ustawionego atrybutu będą traktowane tak, jakby miały ustawioną wartość dofollow w atrybucie rel. Wtedy strona linkująca „przekazuje moc” stronie linkowanej. Jeśli więc mamy okazję zdobyć link dofollow ze strony wysokiej jakości, to warto skorzystać.

Link nofollow natomiast informuje robota wyszukiwarki, że danego odnośnika nie powinien uwzględniać w ocenianiu strony linkowanej. Linki nofollow są jednak potrzebne w profilu linków, ponieważ wygląda on wtedy bardziej naturalnie i jest mniejsze ryzyko, że Google uzna profil za nienaturalny. Dla użytkownika link nofollow wygląda identycznie jak dofollow – różnica pojawia się dopiero w kodzie strony.

Relacja między łączem a miejscem, do którego prowadzi, może być generowana sztucznie. Mowa tu o linkach sponsorowanych. Atrybut rel=”sponsored” to atrybut, którym powinny zostać oznaczone odnośniki powiązane z szeroko pojętą reklamą lub współpracą barterową.

Linki mogą także być stworzone bezpośrednio przez użytkowników udzielających się w postach, komentarzach, na forach internetowych czy w social mediach. Zawartość tworzona przez autentycznych użytkowników wyróżnia się unikalnością oraz naturalnością, ale jest narażona na manipulacje robotów podszywających się pod ludzi. Ich celem może być między innymi manipulowanie wynikami wyszukiwania.

Podsumowanie

W budowaniu bazy linków właściciel/twórca witryny powinien mieć na uwadze algorytm Google i kryteria, do jakich jest on w danym okresie dopasowywany. Kiedy algorytm Google będzie kierował się ilością linków, zasadne byłoby dostosowanie strategii do linków skupionych na słowach kluczowych, ilości i tekście zakotwiczonym. Od jakiegoś czasu Google jednak koncentruje się na zadowoleniu użytkowników. Kultywowanie dzielenia się słowami i budowanie marki najwyższej jakości najdobitniej działa na rzecz budowania linków, ruchu i sprzedaży. Bardziej szeroko omówimy to w kolejnych tekstach z tego cyklu. W kolejnym artykule poruszymy tematykę kategorii źródeł linków i sposobach ich pozyskiwania.

3 thoughts on “Podstawowe pojęcia Link Buildingu

  • Sitab

    Bardzo fajne wprowadzenie do tematyki SEO dla tych początkujących i dobre przypomnienie podstaw dla tych mniej początkujących 😉 Dzięki za artykuł!

    Odpowiedz
  • westom

    przydałby się ranking linkowania

    Odpowiedz
    • Marek

      Uwzględnimy go w kolejnych częściach naszego cyklu artykułów. 🙂

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *