Loading
Memtor Marketing

Wykaz dobrych praktyk w prowadzeniu kampanii reklamowych online

image title

Prowadzisz kampanię reklamową w Google Ads lub na Facebooku? A może planujesz uruchomić taką kampanię lub chcesz zlecić jej prowadzenie? Może interesuje Cię inne formy reklamy lub platformy? W niniejszym poradniku przedstawiamy podstawowe zasady ustalone przez lata doświadczeń w zarządzaniu kampaniami reklamowymi, w oparciu o które działamy na co dzień i które jednocześnie rekomendują wpływowe osoby branży. Część z nich jest uniwersalna, a część odnosi się do najpopularniejszej platformy tj. Google Ads (Adwords). Miłej lektury i korzyści z wykorzystania tej wiedzy.

1. Określ cel stawiany kampanii

Zastanów się co dla Ciebie jest kluczowe: budowanie świadomości marki, zachęcenie do działania czy dokonanie zakupów. W zależności od tego będzie można oceniać wydatki na poszczególne kampanie oraz ich elementy składowe. Mając na uwadze cele można zaproponować adekwatne do nich teksty. W aktualnych wersjach interfejsów Google Ads i Facebook to wręcz pierwszy niezbędny krok procedury tworzenia kampanii.

Cel kampanii reklamowej Google Ads
Cel kampanii reklamowej Facebook
Menadżer kampanii Linkedin

2. Przygotuj strukturę kampanii

W jasny i przejrzysty sposób podziel konto na kampanie i grupy reklam. Zastanów się, które produkty/usługi są ze sobą powiązane i mogą znaleźć się w jednej grupie reklam. W poszczególnych grupach powinny się znaleźć słowa kluczowe o podobnym znaczeniu. Dzięki temu będzie można łatwiej administrować całością, wyłapywać anomalie, ustalać stawki.

Struktura konta Google Ads

3. Doprecyzuj słowa kluczowe

Wykorzystaj jak najtrafniejsze, a ogranicz ogólne. Używanie w kampanii zbyt szerokich słów kluczowych może skutkować nieefektywnym wydawaniem pieniędzy. Z kolei zawężone ustawienia mogą nie gwarantować oczekiwanej ilości kliknięć.

Słowa kluczowe Google Ads

4. Pokaż dlaczego Twoja oferta to niepowtarzalna propozycja

Wskaż atuty swojej oferty i podkreśl co wyróżnia Cię na tle konkurencji. Pomoże to zwrócić uwagę i zachęcić do wybrania Twojej oferty spośród wielu. Dzięki dobremu wskaźnikowi CTR i wynikowi jakości należy spodziewać się niższych kosztów za kliknięcia.

5. Stwórz kilka warianty reklam

Wiele wariantów pozwoli sprawdzić, w co chętniej klikają potencjalni klienci, co ich skłania do wykonania pożądanego działania na stronie. Testuj ich efektywność.

6. Zapewnij reklamy dopasowane do strony docelowej

Zadbaj o to, by link zamieszczony w reklamie przekierowywał bezpośrednio na stronę z oferowanymi w tekście produktami/usługami. Powinna być ona uzupełnieniem treści reklamy tak, aby nie zawiodła oczekiwań rozbudzonych w reklamie.

7. Dostosuj stawki

Sukces kampanii polega na maksymalizacji korzyści i minimalizacji kosztów. Ogranicz wydatki tam, gdzie nie ma korzyści oraz zwiększ tam, gdzie te efekty są ewidentne poprzez ustawienie stawek stosownie do efektywności. W kampaniach, które są uruchamiane można skorzystać z narzędzia planowania budżetu Google Ads.

Średni koszt kliknięcia CPC Google Ads

8. Poinformuj o cenach, promocjach i dedykowanych ofertach dla wybranych klientów

Spersonalizuj reklamy pod kątem wybranych klientów. Osoby, które zrezygnowały ze współpracy możesz zachęcić specjalnymi promocjami. Jeśli możesz konkurować ceną poinformuj o tym podając ceny. Jeśli firma wdraża specjalne oferty niech to ma odzwierciedlenie w reklamach, a jeśli nie robi tego zaproponuj osobom decyzyjnym taką innowację.

9. Wykorzystaj kierowanie na urządzenia mobilne

Tworzenie stron dostosowanych do urządzeń mobilnych stało się wymogiem czasów, kiedy użytkownicy chętniej korzystają z internetu na telefonie lub tablecie. Posiadanie lub brak strony mobilnej oraz zwyczaje Twoich użytkowników uwzględnij w konfiguracji kampanii.

10. Twórz reklamy zgodnie z dobrymi praktykami copywritingu

Teksty powinny być dobrze napisane pod kątem gramatycznym i stylistycznym – oczywiście zgodnie ze standardami redakcyjnymi. Ale przede wszystkim nie ignoruj zasad posługiwania się językiem skutecznej sprzedaży. Napisano o tym wiele książek, klasyka, a najważniejsze to przyciągać uwagę, mówić prostym zrozumiałym dla odbiorcy językiem akcentując korzyści dla klienta. W jasny i przejrzysty sposób określ działania, jakich oczekujesz od klientów. Użyj zwrotów zachęcających do wykonania tej właśnie czynności, np. zakupu, rejestracji, umówienia spotkania itd.

Reklama tekstowa Google Ads - wezwanie do działania

11. Zawężaj obszar wyświetlania reklam

Dzięki temu dotrzesz tylko do osób, które będziesz w stanie fizycznie obsłużyć. Ewentualnie możesz dodać wiele zakresów i ustawić mniejsze stawki dla obszarów drugorzędnych, mniej atrakcyjnych.

12. Stosuj wykluczające słowa kluczowe

Jeśli używasz więcej sposobów dopasowania słów kluczowych aniżeli tylko ścisłe koniecznie zadbaj o wykluczające słowa. To sposób na uniknięcie niedopasowanego kierowania. Wiele negatywnych słów można ustalić na intuicję, często mają zastosowanie takie jak free, darmowy, olx czy allegro jak również słowa identyfikujące konkurencję lub konkurencyjne platformy (chociaż całkowite wykluczanie ich nie zawsze jest oczywiste). Dla każdego indywidualnego przypadku będą to inne słowa, inspiracje znajdziesz w narzędziach propozycji słów kluczowych, a już po uruchomieniu emisji reklam faktyczne słowa, dla których reklamy się wyświetlały w raportach wyszukiwanych haseł.

Wykluczające słowa kluczowe

13. Wykorzystaj harmonogram wyświetlania reklam

Obniż stawki, w porach kiedy nie ma konwersji lub koszt ich pozyskania jest większy. Analogicznie podnieść wtedy, gdy to się opłaca. Dane znajdziesz na przykład w Google Analytics. W przypadku gdy nie możesz obsłużyć niecierpiących zwłoki zapytań albo nie możesz odebrać połączenia w kampanii skierowanej na połączenia telefoniczne wyklucz te pory dnia lub dni tygodnia. W przeważającej ilości przypadków oczywiście można wtedy pozwolić klientowi złożyć zamówienie czy zostawić wiadomość.

14. Ograniczenia oferty

Zaznaczając w reklamie i na stronie, że wskazana oferta jest ograniczona czasowo, w ograniczonej ilości, w limitowanej edycji lub przedsprzedaży prowokujesz do niecierpiącego zwłoki działania, która odroczona w czasie mogłaby nigdy nie zostać zrealizowana.

Reklama ograniczona czasowo
Oferta ograniczona czasowo

15. Zagwarantuj poczucie bezpieczeństwa

Na stronie docelowej, a nawet w samej reklamie zamieść informacje o możliwości zwrotu towaru lub gwarancji na zakupiony produkt. Nie dawaj powodów do wątpienia w powodzenie udanej i satysfakcjonującej transakcji.

16. Zadbaj o wynik jakości

Wynik jakości to specjalistyczny termin rodem z Google Ads, ale w każdym systemie opartym na złożonych algorytmach jest jego odpowiednik. Zwykle jest uzależniony od tego, jak trafne są reklamy i strony docelowe pod względem zapytań użytkowników. Wyższej jakości reklamy mogą powodować takie korzyści jak lepsza pozycja reklamy, większy zasięg czy niższe koszty.

17. Aktualizuj strony docelowe

Zadbaj, aby po wprowadzaniu zmian na stronie lub w kampanii reklamowej sprawdzić czy treść stron landing page, do których kierują reklamy nadal zgadza się z treściami i obietnicami, o których informujesz w tekstach reklamowych.

18. Wyklucz wyświetlanie na aplikacjach dedykowanych innej grupie odbiorców

Jeżeli świadczysz usługi lub sprzedajesz produkty skierowane do osób dorosłych, a jednocześnie emitujesz reklamy w sieci reklamowej GDN, warto wykluczyć takie aplikacje. Analogicznie wytypuj inne kategorie aplikacji, zainteresowań lub tematów, które nie korespondują z Twoją grupą docelową.

19. Wykorzystuj reguły automatyczne z głową

Używanie zautomatyzowanych metod optymalizacji kampanii ogranicza czas poświęcany na wprowadzenie możliwie najefektywniejszych ustawień, umożliwia także bezpośrednie reagowanie na zmiany sytuacji w rankingu reklam. Niemniej jednak nieprzemyślane konsekwencje stosowanych reguł, brak przetestowania na miarodajnej próbie i brak kontroli może dać efekty wręcz przeciwne.

Reguły automatyczne w kampanii reklamowej Google Ads
Tworzenie reguły - kampania reklamowa Facebook

Życzę powodzenia w wykorzystaniu tej wiedzy w prowadzaniu kampanii reklamowych, a zachęcam także do zapoznania się z naszą ofertą zarządzania kampaniami reklamowymi.

2 thoughts on “Wykaz dobrych praktyk w prowadzeniu kampanii reklamowych online

  • Cymes

    Dobry content robi robotę.

    Odpowiedz
  • Pozycjonusz

    Ciekawy artykuł. Ważne, aby wiedzieć co zamierzamy zrobić i zaplanować to sobie dobrze od początku do końca. Musimy zaciekawić internautów i konsumentów.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *