Loading
Memtor Marketing

Od linków sponsorowanych do reklamy internetowej

Tradycyjnie linkami sponsorowanymi są określane reklamy internetowe w postaci tekstowej z interaktywnym linkiem do strony www. Po wpisaniu przez użytkownika zapytania w wyszukiwarce Google lub innych, które stosują podobne rozwiązania, pojawiają się one w wyróżnionych miejscach wyników wyszukiwania – nad obok lub pod nimi. Komunikat nie pojawia się nieproszony. Tym unikalnym nieinwazyjnym sposobem kierowania emisji wyróżnią się reklamy w wyszukiwarce od innych form reklamowych. Są grzeczne i dlatego tak doceniane przez odbiorców.

Analogiczny format posiadają reklamy tekstowe w sieci reklamowej – to inne medium i inny sposób kierowania ale ta sama platforma zarządzania emisją. Mediami emisji reklam są witryny internetowe i aplikacje włączone do sieci reklamowej. Sposobem kierowania tradycyjnie jest kontekst, możliwy jest też bezpośredni wybór miejsc, kierowanie na tematykę, preferencje odbiorców albo Remarketing.

Tradycyjnie reklama tekstowa składa się z wyróżniającego nagłówka oraz opisu, najczęściej w dwóch wierszach i wyświetlanego adresu strony www. Obecnie ten format ulega dynamicznej ewolucji – pojawiło się wiele rozszerzeń – adres, numer telefonu, linki, opinie, dodatkowe opisy. A wszystko kierowane tradycyjnie na strony www, od niedawna także na aplikacje lub połączenia telefoniczne. Oprócz tekstowych reklam możliwe jest wykorzystanie graficznych formatów reklamowych, tradycyjnie określanych banerami reklamowymi.

Dla kogo reklama internetowa?

Zasadniczo kampanie reklamowe Adwords są obowiązkowym elementem dobrze zrównoważonego mediaplanu i rozwiązaniem dla każdej firmy. To raczej dylemat, jak intensywnie się reklamować, a nie czy w ogóle. Zarówno dla tych obecnych już w Internecie i wyszukiwarkach, jak i dla tych, które dopiero rozpoczynają lub zamierzają rozpocząć komunikowanie się z klientami poprzez kanał internetowy.

Reklamę w wyszukiwarce powinny rozważyć małe firmy, które dopiero weszły na rynek, małe, lokalne i oferujące niszowe produkty i usługi. Na tym etapie przedsiębiorstwo często posiada niewielki budżet, który może przeznaczyć na działanie marketingowe, w związku z tym każda kwota wydana na reklamę musi być jak najbardziej efektywna. Reklama internetowa pozwoli dotrzeć w krótkim czasie przy kontrolowanych kosztach do osób wyrażających zainteresowanie takimi produktami jakie oferuje firma.

Średnie przedsiębiorstwa i duże firmy mogą sobie pozwolić na reklamy w mediach tradycyjnych i wielkoformatowych. Ale to nie powinien być argument, aby wykluczać reklamy internetowej. Kiedy użytkownicy szukają tego, co firma ma do zaoferowania nie powinno jej zabraknąć w wynikach wyszukiwania lub przy nich. Warto także, aby reklama pojawiała się użytkownikom wyrażających zainteresowanie zbliżoną tematyką.

Firmy, których witryny internetowe są wysoko wypozycjonowane w organicznych wynikach wyszukiwania, mogą nie widzieć korzyści z promocji poprzez reklamy, które przecież, ukazując się przy tych naturalnych wynikach i konkurują z nimi o dotarcie do klienta. Na dodatek kosztują. Z drugiej strony zwiększa się tym samym przewaga w widoczności w wyszukiwarce względem konkurencji, w oczach części użytkowników wyszukiwarki obecność w sekcji reklam jest sygnałem na świeżość i aktualność oferty, gotowość podjęcia się zlecenia. Osoba zajmująca się promocją w Internecie musi postawić pytanie – czy dla wszystkich ważnych słów naturalne pozycje są wysokie, czy dla części z nich emisja reklam nie jest szansą na dotarcie do klientów. W reklamach łatwo można prezentować dodatkowe treści na przykład okresowe promocje lub treści dające efekt brandingowy. Należy także pamiętać, że poprzez Adwords w sieci reklamowej możemy dotrzeć do klientów spoza użytkowników wyszukiwarek lub w sposób wyróżniony w Zakupach Google (PLA) a dzięki remarketingowi także angażować użytkowników do powrotu na stronę.

Ostatecznie wyniki efektywności ruchu z naturalnych wyników wyszukiwania i linków sponsorowanych powinny być wskazówką, w jakim stopniu uczestniczyć w emisji reklam, jaki budżet rozdysponować na SEO. W Polsce i na świecie wydatki na reklamę internetową stale rosną, z wydatków coraz większa ilość kierowana jest na boksy reklamowe i linki sponsorowane. Można więc odpowiedzieć na to pytanie dla kogo reklama w taki sposób: reklamy są dla wszystkich firm, małych, średnich i dużych, które potrafią zamieniać wyświetlenia i kliknięcia reklam na transakcje i klientów, zapewniając osiągnięcie atrakcyjnego ROI.

Gdzie warto się reklamować?

Na marketing internetowy składają się generalnie działania reklamowe i działania, które można by określić pod pojęciem organicznego marketingu, który nie wiąże się bezpośrednio z płaceniem za emisję informacji promocyjnej. Szczególnie trzy z nich wyróżniają się w opiniach przedsiębiorców i są wyrażane w budżetach reklamowych przedsiębiorst. To wydatki na marketing i reklamę w wyszukiwarkach, promocję w mediach społecznościowych i email marketing. Ale specyfika danej firmy, jej rynek oraz konkurencja będą decydować o tym, jakie konkretne działania będą się sprawdzać i z których zwrot z inwestycji będzie najbardziej atrakcyjny. Ponadto szeroka aktywność będzie decydować o sukcesie w organicznych wynikach wyszukiwania oraz będzie wspierać wyniki inwestycji reklamowych.

Na świecie i w Polsce najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google i jej program reklamowy Adwords. Jeśli chodzi o poszczególne kraje Europy i świata, sytuacja jest bardziej zróżnicowana.W wielu krajach Google jest obecny w stopniu dominującym, ale w niektórych nie posiada większościowego udziału w rynku. W Polsce zajmuje pozycję lidera i staje się z roku na rok bardziej popularny, jego udział w rynku przekracza 90%. Aktualne wyniki popularności prezentują dane firmy Gemius badającej rynek internetowy w Polsce pod adresem ranking.pl.

Jeśli chodzi o media społecznościowe Facebook jest liderem w popularności, kolejne to Twitter, G+, LinkedIn, Pinterest czy Instagram. Ale sytuacja w tej dziedzinie jest dynamiczna. Każdy ma swoją specyfikę i swoją grupę wyznawców, więc pewne rodzaje działalności mogą skuteczniej docierać do swoich odbiorców na tych mniej popularnych mediach, bo oni tam właśnie chętnie się angażują a niekoniecznie na najpopularniejszym Facebooku.

Co różni reklamę Adwords i podobnych platform od tradycyjnych form reklamowych?

– Możliwe jest wyświetlanie reklam przy dowolnych budżetach,
– Przekaz ukazuje się dla potencjalnie zainteresowanych usługami,
– Kampanie można w każdej chwili włączyć i wyłączyć,
– Można precyzyjnie dobierać słowa, sposób kierowania i zasięg naszych reklam,
– Na bieżąco można decydować o natężeniu emisji i budżecie w ciągu dnia,
– Aukcyjny charakter kampanii sprawia, że konkurencja przez deklarowane stawki i budżety ma wpływ na emisję naszych reklam, Sytuacja może się zależeć od dnia tygodnia czy pory dnia. W pewnych branżach również na skutek nagłych wydarzeń gospodarczych, medialnych, wraz z nadejściem lub zakończeniem sezonu,
– Można zastosować remarketingowy sposób targetowania reklam,
– Możliwa jest emisja reklam dla konkretnych użytkowników usług Google na podstawie ich preferencji, a w ramach ostatnich innowacji także na podstawie adresów email.

Zapraszamy na stronę z ofertą reklamy.