Reklama Rich Media

image title

reklamy displayoweMarketing internetowy opiera się na różnorodnych reklamach zamieszczanych w internecie oraz promowaniu tematycznych witryn. Badania wykazują, że głównymi odbiorcami reklamy internetowej są ludzie w wieku 15-34 lat. Stanowią oni 57% użytkowników internetu w Polsce. Odbiorcy w wieku 34-44 lata to 19% udziału, w wieku 45-54 to 15% a powyżej 55 lat 8%. Działania związane z marketingiem internetowym wykonywane przez firmę mają na celu dotarcie do jak największej liczby potencjalnych klientów. Istnieją różne formy tych działań, część z nich jest bezpłatna.

Rodzaje marketingu internetowego

Jedną z najpopularniejszych form promocji w internecie jest pozycjonowanie. Pozycjonowanie to dość szerokie pojęcie, składa się na nie wiele zabiegów mających na celu podniesienie pozycji danej strony www w rankingu wybranej wyszukiwarki. Jest to istotne, ponieważ osoby szukające konkretnej usługi, lub produktu często przeglądają tylko kilka pierwszych wyników. Z reguły są one także najtrafniejsze ze względu na to, że algorytmy wyszukiwarki pokazują jedynie strony dopasowane tematycznie do szukanej frazy. Zwiększenie pozycji strony realizuje się najczęściej przez umieszczanie witryny w katalogach internetowych, blogach oraz przez systemy wymiany linków. Oczywiście chcąc pozycjonować stronę, trzeba najpierw określić słowa kluczowe, które określać będą oferowane usługi lub produkty. Dużą popularnością cieszą się też reklamy płatne zwane linkami sponsorowanymi. W wyszukiwarce Google system tego typu reklam nazywa się Adwords. Wyświetlają się one nad pierwszymi wynikami wyszukiwania z dopiskiem „sponsorowane”. Za reklamę płaci się w momencie kiedy ktoś w nią kliknie. Można również ustawić częstotliwość wyświetlania się tych reklam oraz budżet jaki ma być na nie przeznaczony.  Ciągle duże znaczenie ma także email marketing oraz reklamy zamieszczane na portalach społecznościowych.

Rich Media

Inną formą promocji w internecie są reklamy graficzne. To nie tylko wszelkiego typu banery reklamowe, lecz także inne formy – reklamy displayowe, takie jak reklamy wideo, zawierające animację, dźwięk, elementy interakcji, reklamy graficzne wysyłane emailem. Reklamy interaktywne, czyli takie które angażują odbiorcę nazywane są Kreacjami Rich Media. Wewnątrz takiej reklamy można osadzić elementy 3D, gry, ankiety, filmiki wideo itp. Użytkownik zachęcony do interakcji traktuje taką formę nie jako reklamę, a jako angażujący materiał. Dodatkowo ze względu na natłok reklam przede wszystkim w Internecie i tzw. szum informacyjny przekazy wizualne są uważane za dużo atrakcyjniejsze. Dzięki temu osiągamy wysoki wskaźnik efektywności tego typu reklam. Trzeba jednak pamiętać, że jest to bardziej zaawansowana forma promocji internetowej i może być znacznie kosztowniejsza od kampanii linków sponsorowanych czy też zwykłych banerów graficznych. Jest również dużo bardziej skuteczna ponieważ użytkownik biorąc udział w interakcji bardziej świadomie przyswaja przekazywane w niej informacje. Zgodnie z raportem Gemius AdMonitor użytkownicy dużo chętniej klikają w reklamy stworzone za pomocą Rich Media (Gemius Ad Monitor Report, Q3–Q4 2014).

CTR poszczególnych formatów reklam graficznych w Rich Media
Format CTR
300×250 0,08%
300×600 0,07%
160×600 0,04%
728×90 0,03%
120×600 0,03%

Źródło: 2016 Digital Advertising Benchmarks Aggregated Report

Dostępnych jest kilka rodzajów reklam graficznych w Rich Media. Ważne jest wybranie odpowiedniego formatu, który przyciągnie uwagę odbiorców. Powyższa tabela pokazuje CTR poszczególnych formatów. CTR to wskaźnik klikalności względem liczby wyświetleń. Największy wskaźnik CTR mają formaty 300×250 oraz 300×600. Oznacza to, że są częściej klikane niż pozostałe formaty, a w szczególności 120×600 czy 728×90 których CTR wynosi tylko 0,03%. Oznacza to, że wybór wielkości reklamy ma znaczenie, a dodatkowo niekoniecznie największy format będzie najskuteczniejszy.

Targetowanie reklam

Reklama Rich Media 1Istnieją różne sposoby targetowania reklam. Swoje reklamy można dostosować do konkretnej grupy odbiorców na podstawie wcześniej ustalonych przez siebie kategorii. Wybór jest dowolny, emitowanie reklam można zawęzić do osób w konkretnym wieku lub płci, mieszkających w konkretnym obszarze geograficznym, czy mających konkretne zainteresowania. Dobór targetu zależy od tego do jak szerokiej grupy odbiorców chce się dotrzeć oraz kogo dany produkt czy usługa będzie dotyczyć. Można również targetować w oparciu o miejsce docelowe, gdzie wyświetlałaby się nasza reklama. Jednym ze sposobów jest wybór witryny w oparciu o słowa kluczowe czyli tzw. targetowanie kontekstowe. Innym rodzajem jest targetowanie tematyczne z pomocą którego reklama wyświetlana jest na stronach o konkretnej, wybranej przez nas tematyce. Można również ręcznie wytypować witryny na których powinna znaleźć się nasza reklama. Oprócz tych sposobów istnieje także możliwość stworzenia listy remarketingowej. Z jej pomocą osobom które odwiedziły wcześniej naszą witrynę możemy wyświetlić konkretne reklamy, dotyczące tylko takich produktów które go interesowały. Oczywiście poszczególne sposoby targetowania można łączyć, zawężając tym samym grupę odbiorców o tych, którzy faktycznie będą zainteresowani naszym produktem czy usługą.

Tworzenie reklamy graficznej

Decydując się na reklamę graficzną istotne jest stworzenie takiego baneru, który przyciągnie uwagę odbiorców i zachęci do kliknięcia w niego. Na początku ważne jest aby zadbać o odpowiednią kolorystykę. Baner powinien zawierać czytelny, jasny nagłówek który będzie się wyróżniał, dotyczy to również guzika wzywającego do działania. Tło także powinno być jasne, najlepiej używać stonowanych kolorów. Dobrym pomysłem jest również upodobnienie baneru do zawartości strony. Po wybraniu kolorystyki kolejnym etapem jest dobór formatu i treści. Duże formaty zdecydowanie bardziej wyróżniają się na tle innych reklam. Klikalność mogą zwiększyć również informacje o promocjach czy gratisach takich jak np. darmowa dostawa. Ważne aby zamieszczony tekst był spójny i napisany prostym językiem. Ma on przede wszystkim przyciągać uwagę. W związku z tym na początku lepiej skupić się na krótkim tekście, a resztę informacji można przekazać na kolejnych etapach.

Artykuł został zaktualizowany dnia 11.07.2017