Potencjał Real Time Marketingu – czym się kierować przygotowując akcję?

image title

Real Time Marketing, w skrócie RTM porusza odbiorców zdecydowanie mocniej niż standardowy przekaz w komunikacji, do której jesteśmy przyzwyczajeni. Dlaczego chętniej reagujemy na RTM-y?
Jak stworzyć kreację z viralowym skutkiem?

Co oznacza marketing czasu rzeczywistego?

Jest strategią marketingową, w której nawiązujemy do aktualnych wydarzeń. Święta, czy cykliczne okazje nie zaliczają się do akcji marketingu czasu rzeczywistego. W RTM korzystamy z bieżących wydarzeń, z tego, czym aktualnie żyje np. sport, nasz kraj, świat. Dla przykładu przedstawiamy grafikę, którą opublikował MasterCard po podpisaniu porozumienia przez Polskę ze Stanami Zjednoczonymi
o zniesieniu wiz dla naszych obywateli.

<strong>Potencjał Real Time Marketingu – czym się kierować przygotowując akcję?</strong> 1

Jak stosować Real Time Marketing w komunikacji marki?

Ważną kwestią jest wybieranie treści, newsów, które odpowiadają nurtowi i wartościom naszej marki. RTM to nie tylko wpisy, czy grafiki godne uśmiechu, lecz możliwość nawiązania więzi ze swoją społecznością, podzielenie się swoim zdaniem na temat, który dla odbiorców jest ważny, którym aktualnie żyją. Odbiorcy mogą wejść w dialog z marką chętniej, gdy zobaczą, że kibicuje ona jakieś drużynie, cieszy się, czy smuci razem z nimi. RTM polega na pokazaniu, że jako marka wiemy o danej sytuacji i wyrażeniu swojej opinii, która nie rzadko jest humorystyczna.

Społeczność, która zauważy, że marka interesuje się tym, co dla niej jest ważne i jeszcze dzieli się tym
w fajny sposób, docenia markę, pozytywny sentyment wobec marki rośnie, zwiększa się świadomość marki i jeszcze chętniej jest ona wybierana przez odbiorców.

Jako konsumenci wybieramy te marki, które są nam bliższe. Dzięki komunikacji, w której pojawia się Real Time Marketing możemy wiele zyskać i budować niezwykle cenną relacje ze społecznością.

Łapcie garść jednych z najgłośniejszych RTM-ów marek polskich i zagranicznych.

Castorama strzel sobie pięć piłek
Reakcja Castoramy na 5 goli strzelonych przez Roberta Lewandowskiego w 9 minut.
Leonardo DiCaprio otrzymał Oscara
Gdy Leonardo DiCaprio po 20 latach od pierwszej nominacji do nagród Oscara nareszcie go otrzymał.
<strong>Potencjał Real Time Marketingu – czym się kierować przygotowując akcję?</strong> 2
Grafika od Aldi po zabawnej pomyłce Krakowianki, która zgłosiła, że na drzewie jest Lagun (chodziło
o Legwana), a okazało się po wezwaniu służb, że to rogalik!
Kiedy urodziły się 6-cioraczki
Kiedy przyszły na świat sześcioraczki marka X-KOM postanowiła wysłać do rodziców praktyczny prezent, a tym samym zaprezentować produkt ze swojej oferty.
Kiedy Książe Harry ogłosił, że zrzeka się tytułu rodziny królewskiej
Kiedy Książe Harry ogłosił, że zrzeka się tytułu rodziny królewskiej.
Kiedy zgasło światło podczas Super Bowl
Kiedy zgasło światło podczas Super Bowl Oreo nie czekało z reakcją, która stała się viralem.

Strategia komunikacji z Real Time Marketingiem

Przy tworzeniu każdej strategii oczywiście zaczynamy od ustalenia wartości i celów marki. Wybieramy kanały komunikacji, w których chcemy być obecni. Ważne, aby w przypadku Real Time Marketingu znalazły się kwestie, o których chętnie mówimy np. działalność artystyczna, naukowa, modowa,
jak i kwestie, których jako marka nie chcemy poruszać jak np. polityka, religia.

Jest to bardzo ważne, ponieważ przy wyborze treści do RTM nie ma niepotrzebnych dylematów, tematów tabu, lub takich które zupełnie odbiegają od wizerunku marki. Warto zawrzeć w strategii tematy, które są ważne dla naszej społeczności np. akcje charytatywne, ekologia to pozwoli nam skoncentrować się lepiej na wyborze informacji.

Strategia marketingowa pomocna w RTM

Poznawanie swoich odbiorców

W przygotowaniu strategii bardzo ważna będzie wiedza na temat odbiorców naszej marki. Im więcej wiemy na temat naszej społeczności, tym lepiej dopasujemy styl komunikacji i łatwiej będzie nam złapać jej uwagę i zdobyć zainteresowanie. Informacje o naszych odbiorcach możemy pozyskać ze statystyk naszej strony www, kanałów social media, kampanii reklamowych a także nieocenionemu kontaktowi bezpośredniemu. W zależności od formy działalności naszej marki sklep stacjonarny i internetowy, usług lokalnych, ogólnopolskich i zagranicznych kontakt z klientami wygląda inaczej. Najwięcej mogą nam powiedzieć bezpośrednia rozmowa osobista, telefoniczna, wideo, czy wymiana maili. Statystki, które zbieramy online i offline dają nam pogląd bardziej ogólny naszych odbiorców, natomiast dzięki rozmowie i wsłuchaniu się w potrzeby naszych klientów, możemy je uzupełnić informacjami, na które być może sami byśmy nie wpadli.

Co to jest persona, jak ją stworzyć i wykorzystać w strategii marki?

Persona to profil odbiorcy marki, zawierający dane demograficzne jak i psychograficzne, jest to szczegółowa charakterystyka przedstawiciela danej grupy docelowej. Jako marka możemy stworzyć tyle person, ile wyróżniamy grup docelowych, do których chcemy dotrzeć. Dzięki stworzeniu persony prowadzimy skuteczniejsze działania marketingowe, które oczywiście mają swoje odzwierciedlenie w sprzedaży.

Persona nie powinna zawierać tylko opisu osobowości, ale także potrzeby, priorytety, cele naszego potencjalnego klienta. Czynniki, które mają wpływ na decyzje o wyborze usługodawcy, zakupie danego produktu. Jaka jest motywacja, problem, który potrzebują rozwiązać? Dzięki temu lepiej zrozumiemy ścieżkę decyzyjną naszego klienta i co wpływa na to, że wybiera nasze usługi lub produkty. Przedstawiamy listę informacji, jakie powinna zawierać dobrze przygotowana persona:

  1. informacje podstawowe (wiek, płeć)
  2. dane personalne (miejsce zamieszkania miasto, wieś, mieszkanie, dom, firma, stanowisko, branża)
  3. osobowość (introwertyk czy ekstrawertyk)
  4. cechy charakteru (np. perfekcjonista, spontaniczny, zbuntowany itd.)
  5. wartości
  6. obiekcje
  7. cele
  8. wyzwania
  9. motywacje
  10. punkty styku z firmą
  11. używane kanały do komunikacji
  12. gdzie szuka rozwiązań
  13. co skłania ją do decyzji
  14. kto jej doradza.
<strong>Potencjał Real Time Marketingu – czym się kierować przygotowując akcję?</strong> 3

Jak widzicie dobrze przygotowany Real Time Marketing wymaga poświęcenia czasu na poznanie swoich odbiorców. Warto to zrobić, aby nasza komunikacja nie odbijała się echem. Tym bardziej, kiedy chcemy poruszać, bawić, aktywizować i oczywiście spełniać cele i misje marki.
Musimy wiedzieć do kogo mówimy, aby wiedzieć jak to, co chcemy powiedzieć, przekazać i trafić do odbiorców.

W pogoni za newsami i gorącymi wydarzeniami

Nie ma co się oszukiwać, że dobry temat do RTM sam do nas trafi. Choć może trafi, jak już zdąży przygotowywać swój RTM konkurencja, która śledzi, co się dzieje w świecie, a tym bardziej w branży, która nas dotyczy. O ile są wydarzenia jak np. mecz Polski na Mundialu, wręczenie Oscarów, wybór sportowca roku i możemy przygotować wcześniej grafikę na sytuację wygarną, jak i przegraną, jednak najlepiej zawsze wychodzi RTM spontaniczny, gdzie czas reakcji marki jest szybki. To świetnie działa, kiedy temat i emocje są gorące, bo publikowanie czegoś po paru dniach nie wywoła entuzjastycznych reakcji i już nie będzie w czasie rzeczywistym, więc jaki wtedy RTM? Wówczas lepiej odpuścić i uważniej śledzić newsy, które moglibyśmy ciekawie zaadaptować na swoim gruncie.

Magdalena Rus
Specjalista social media
Memtor Marketing

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *