Nowa wersja Google Analytics 4 pod lupą

image title

Wprowadzenie wersji Google Analytics 4 jest przełomowym momentem pod względem analityki internetowej, raportowania i jest to zdecydowanie krok na przód. Jedną z największych zmian jest umożliwienie śledzenia użytkowników zarówno online i offline, jak i zbieranie wszystkich danych w jednym miejscu, bez względu, czy to będzie aktywność na aplikacji, czy stronie internetowej. 

Jak ewoluował Google Analytics? 
 
W 2005 roku Google wykupiło firmę Urchin z rozwiązaniem śledzącym ruch na stronach www.  Od firmy Adaptive Path natomiast został zakupiony produkt Measure Map, którego wykorzystał specjalnie powołany zespół ekspertów Google, Urchin i samej firmy Adaptive Path do przygotowania pierwszej oficjalnej wersji Google Analytics. 

Zaktualizowaną wersję Google Analytics udostępniono w 2011 roku. Została nazwana asynchronicznym kodem śledzenia, który poszerzono o dodatkowe opcje i raporty. Współcześnie jest to starszy typ kodu, który jeszcze czasem można spotkać na stronach internetowych. Ze względu na swoje cechy, jak czułość i obszar gromadzenia danych kod jest nadal używany.  
 
Już rok później opublikowano nową wersję Google Analytics, która oficjalnie nazywa się  Universal Analytics. W nowej wersji dodano niestandardowe wymiary, dane z możliwością importu, kod pozwalający na śledzenie użytkowników na wielu stronach, dane demograficzne i geograficzne. Obecnie jest to wersja, która nadal cieszy się popularnością i jest używana do analityki.  
 
W 2016 roku wprowadzono płatną wersję Google Analytics 360, w której mamy możliwość analizy zwrotu z inwestycji i dodatkowych przydatnych marketingowo parametrów. 

W następnym roku, czyli 2017 opublikowano trzecią wersję GA pod oficjalną nazwą Global Site Tag. Nowa wersja powstała, jak deklarował Google, aby ujednolicić system znakowania dla łatwiejszej implementacji.  

Nowa wersja Google Analytics 4 pod lupą 1

GA4 to rozwiązanie na miarę współczesnych zachowań użytkowników

Po trzech latach 14 października 2020 roku nadszedł moment na udostępnienie nowej wersji narzędzia Google Analytics. Przez 3 lata w świecie online bardzo dużo się zmieniło, w tym zachowania użytkowników, do których poprzednie wersje nie były dostosowane. Nowa wersja uwzględnia już gromadzenie danych tego samego użytkownika w jednym miejscu, bez względu na to, z jakiego urządzenia korzysta i czy jego aktywność odbywa się na stronie www, czy w dedykowanej aplikacji. Proces podejmowania ostatecznej decyzji przez użytkowników często wymaga różnych urządzenia i różnych sesji w aplikacji i na stronie www. Wyobraźmy sobie, że np. przed ważną uroczystością w naszym życiu postanowiliśmy wybielić zęby. Pierwszym krokiem jest tzw. research, czyli zebranie informacji o dostępnych metodach, ich zaletach i wadach. Gdy pomysł pojawia się w naszej głowie, najpierw na szybko przejrzymy informacje z telefonu, może w czasie przerwy z pracy poruszymy temat ze współpracownikami i podzielimy się z nimi informacjami, które wyszukamy tym razem na komputerze służbowym. Po powrocie z pracy w wolnej chwili już będziemy chcieli głębiej poznać temat i usiądziemy do komputera lub laptopa. Po wyborze metody poszukamy, gdzie i w jakiej cenie możemy wykonać zabieg w naszym mieście. Sprawdzimy oferty gabinetów stomatologicznych, przeczytamy opinie o placówce i obsłudze. Następnym krokiem może być kontakt z wybranymi gabinetami np. poprzez portal społecznościowy, z aplikacji mobilnej i zapytanie o dostępny wolny termin. Po podzieleniu się informacjami np. z drugą połówką dopiero umówienie się na zabieg. Decyzyjność w świecie online to proces złożony, a dzięki nowej wersji GA4 mamy możliwość na analizę całej drogi użytkownika.  
 
Do tej pory wersja Universal Analytics, której przeznaczeniem było śledzenie użytkowników na stronach internetowych, po aktualizacji miała także możliwość śledzenia użytkowników w aplikacji mobilnej. Jednak te dane były traktowane oddzielnie a ich bazą były sesje (sztuczny parametr), który obecnie nie jest już wykorzystywany. 

Nowa wersja Google Analytics 4 pod lupą 2

Jakie zmiany niesie ze sobą nowa wersja GA4? 

Przeglądarki i aplikacje w jednym miejscu

Przede wszystkim kod zbiera dane wspólnie dla stron www jak i aplikacji mobilnych w jednym miejscu. Jest to bardzo istotna zmiana, ze względu na to, że urządzenia mobilne dominują w generowanym ruchu online. Oczywiście nowa wersja jest nadal dopracowywana przez Google i funkcje, których brakuje w GA4 powinny się sukcesywnie pojawiać. Google poprzez wprowadzane wersje swojego narzędzia pokazuje użytkownikom, że sesji, nie należy traktować jako jednego z głównych wskaźników. 

Nowa wersja Google Analytics 4 pod lupą 3

Przeprojektowany interfejs względem nowych funkcji

Zmiany w interfejsie nowej wersji GA4 są olbrzymie. Przeprojektowano umiejscowienie funkcjonalności, tak aby jak najbardziej odpowiadały nowym celom, jakie realizuje najnowsza aktualizacja narzędzia. W dodatku zadbano o czytelność i zrozumiałość prezentowanych danych, na którą skarżyli się marketerzy w poprzednich wersjach. Pasek wyszukiwania wspiera sztuczna inteligencja, dzięki której zostaniemy przeniesieni w wybrane miejsce.

Raportowanie odpowiadające ścieżce decyzyjnej użytkownika

Jedne z najważniejszych zmian w GA4 obejmują raportowanie całościowego profilu danego użytkownika, dzięki temu możemy lepiej odczytać jego zachowania i ścieżkę decyzyjną, do której dobierzemy skuteczniejsze działania marketingowe. Co ważne po dobrze rokujących testach w GA mamy dostępną funkcję, która prezentuje dane ze stron www oraz z aplikacji. W raporcie możemy ustawić podgląd danych oddzielny lub wspólny. 

Nowa wersja Google Analytics 4 pod lupą 4

Analiza danych wykorzystująca nauczanie maszynowe 

Na podstawie danych historycznych, z których korzysta nauczanie maszynowe możemy tworzyć scenariusze na przyszłość. W GA4 mamy nowy wskaźnik, który przewiduje prawdopodobieństwo churnu (migracji klientów). Dzięki temu możemy lepiej planować wydatki na remarketing. Odnośnie lepszego dysponowania budżetem reklamowym możemy posiłkować się statystyką, która przedstawia przychód z poszczególnych grup odbiorców. 
 
Nauczanie maszynowe wychodzi nam naprzeciw i będzie nas powiadamiać, kiedy zidentyfikuje wśród naszych klientów trend zachowania. Będziemy wiedzieć, co w trawie piszczy i możemy podjąć odpowiednie kroki, by zatrzymać klienta. 

Nowa wersja Google Analytics 4 pod lupą 5

Indywidualne zarządzanie danymi

Możliwość zarządzania danymi, tak aby spełniały wymagania RODO, czy CCPA pozwala na wybór danych, jakie otrzymujemy oraz czy chcemy korzystać z funkcji personalizacji reklam, wykorzystując te dane i przez jaki okres. Możemy dostosować ustawienia względem danego kraju, jak i wyłączyć gromadzenia danych w wybranym państwie. 

Nowa wersja Google Analytics 4 pod lupą 6

Wdrożenie nowej wersji GA4

Google Analytics 4 to analityka, która dostosowana jest do współczesnego użytkownika, jeśli zakładamy nowe konto tak domyślnie mamy tę wersję. Natomiast jeśli jesteśmy użytkownikami poprzednich wersji wymagana jest konfiguracja konta. Pamiętajmy, że dla starszych użytkowników Google zaleca zachowanie przez jakiś czas poprzedniej wersji, na której gromadzone były dane. Umożliwi to płynne przejście i korzystanie z nowych funkcji GA4 bez ryzyka utraty danych. 

Nowa wersja Google Analytics 4 pod lupą 7

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *