Niestandardowe sposoby zdobywania linków

image title

Zdobywanie linków nie jest proste, a zdobywanie tych najcenniejszych wymaga podjęcia sporego trudu. Istotne jest także zróżnicowanie linków czemu służą niejednorakie sposoby zdobywania linków. W bieżącym artykule z serii o link buildingu przedstawiamy szereg praktyk, które mogą być kluczem do zapewniania bogatszego profilu linków. Należy je traktować jako uzupełniające sposoby na zdobywanie linków w szczególności dzięki tworzeniu treści. Wiele z przedstawianych możliwości traci w perspektywie czasu na wartości, często jest ograniczone do szczególnego kontekstu i nie zapewnia linków pełnym tego słowa znaczeniu, a w szczególności linków dofollow. Warto mimo tego szukać sposobów na dywersyfikację metod działania, aby w konsekwencji uzyskiwać i utrzymać przewagę konkurencyjną.

Wizytówki w serwisach geolokalizacyjnych

Najpopularniejszy serwis tego typu to Google Moja Firma, z którego informacje wyświetlają się w wyszukiwarce, jak też w Mapach Google i innych powiązanych mediach. Obecność firmy w Google w takiej formie to źródło niezaprzeczalnych korzyści dla lokalnej firmy. W wyszukiwarce użytkownicy odpytując na słowa kluczowe uzyskują odpowiedzi na powiązane zapytanie w postaci bloku informacji geolokalizacyjnych, adresowych i kontaktowych. Funkcjonalność mapy daje możliwość wskazania trasy do siedziby lub placówki firmy.

Ponadto przy wizytówce widoczne są opinie klientów, zdjęcia produktów i usług. Profil w Google Moja Firma to nie tylko link, ale właściwie autonomiczna strona i medium promocji, które może zastępować prostą witrynę internetową. Wspiera działania z zakresu marketingu oraz pozycjonowania, w szczególności lokalnie. Pozwala na łatwy i prosty kontakt między przedsiębiorcą a klientami i kontrahentami.

Strony instytucji rządowych i administracji publicznej

Strony instytucji rządowych i administracji publicznej

Kluczowym źródłem linków od zawsze pozostają strony rządowe, jednak wiele z nich jest zarezerwowanych dla określonych podmiotów wykonujących specyficzny typ działalności. Innego rodzaju informacje mogą zostać opublikowane na stronach administracji rządowej, lokalnej, stronach uczelni wyższych czy innych podmiotów edukacyjnych. Kluczem może być oferowanie współpracy.

Zdobycie linku z Wikipedii

Niestandardowe sposoby zdobywania linków 1

Kolejnym sposobem na poszerzenie profilu linków jest pozyskanie linku z największej internetowej encyklopedii, a może także z innych tego typu projektów. Umieszczenie linku w takim medium nie należy do łatwych i może być on dostępny dla szczególnych podmiotów. Ten sposób uzyskania linku wymaga zastosowania się do rygorystycznych wytycznych Wikipedii.

Analiza profilu linków konkurencji

Znalezienie się w TOP5 wymaga przygotowania serwisu możliwie najlepiej pod kątem wybranej frazy. Za pomocą narzędzi takich jak Ahrefs, Majestic czy też narzędzi pośrednio korzystających z tamtych, np. Clusteric, można przyjrzeć się profilowi linków konkurentów z branży. Warto sprawdzić, jakie linki posiada konkurencja i jak zdobywa nowe. Analiza konkurencji pozwala na wyłowienie nowych źródeł linków, zwłaszcza tych mocnych linków pochodzących z serwisów o wysokim autorytecie.

Analiza profilu linków konkurencji

Własne serwisy zapleczowe PBN

Niektóre firmy posiadają w swoim portfolio serwis korporacyjny i serwisy przeznaczone dla konkretnych produktów. Można iść dalej i zdecydować się na stworzenie własnej grupy stron, które będą linkować do strony głównej. Tego typu rozwiązania określa się w branży mianem PBN (z języka angielskiego Private Blog Networks) lub stronami zapleczowymi, czyli stronami wspierającymi się nawzajem bezpośrednio lub pośrednio. Problemem jest koszt tworzenia atrakcyjnych treści i promocji tych stron. Częstym rozwiązaniem jest wykorzystanie dorobku innych przez przejęcie serwisów lub domen z pozytywną historią, ale o tym w kolejnym punkcie.

Wykorzystanie dodatkowych domen z punktu widzenia zdobywania linków

Domeny lub konkretne adresy można przekierować. Takie przekierowanie jest sygnałem dla wyszukiwarki, żeby przekazać wartość z jednego medium na drugie. Jeżeli powiążemy ze stroną internetową inne domeny oprócz podstawowej, a te inne domeny posiadają linki zewnętrzne, wtedy powodujemy przekierowanie tych linków do wskazanej strony internetowej. Domenę można kupić na kilka sposobów. Na rynku pierwotnym lub wtórnym. Albo poprzez złożenie propozycji jej właścicielowi, albo na giełdzie.

Możliwe jest też, że dotychczasowy właściciel zrezygnował z domeny i nie zdecydował się jej przedłużyć. Problemem jest zidentyfikowanie takiej okazji. Można skorzystać z narzędzi do monitoringu statusów domen. Wyposażone w alerty, mogą podpowiedzieć taką możliwość. Zwykle serwisy oferują w jakimś zakresie informacje o wartości domeny. Jedną z takich platform jest Aftermarket.

Wykorzystanie dodatkowych domen

Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek internetowych

Aby wykonywać skuteczny link building, należy dbać o stan techniczny strony. Przepływ wartości od stron linkujących musi odbywać się swobodnie, bez przeszkód, a więc bez błędów w indeksacji. Znaczenie ma czynnik użyteczności. Przeszkody w swobodnej percepcji treści mogą stanowić problem w docenieniu wartości serwisu i być przyczyną rezygnacji z linkowania. Spontaniczne linkowanie może mieć miejsce tylko wtedy, gdy autorzy nie będą mieli obaw, że swojego poparcia się nie powstydzą. Zapewnia to strona atrakcyjna i dopracowana pod każdym względem.

Autorska wtyczka, widżet lub toolbar

Widżet, toolbar i wtyczka to dodatki, które wnoszą różnego rodzaju funkcjonalności dla użytkowników. Dzięki takim rozwiązaniom można wykonywać wiele pomocnych działań bez konieczności instalacji dodatkowych programów czy aplikacji zewnętrznych. Oferując takie korzyści, można domagać się umieszczenia linków, jak też oczekiwać spontanicznych linków polecających praktyczne rozwiązanie problemów internautów.

Rozszerzenie do przeglądarki

Rozszerzenie do przeglądarki

Bardzo zbliżonym do poprzedniego sposobu na zdobycie wartościowego linku jest udostępnienie rozszerzenia do przeglądarki. Polega to na stworzeniu wysokiej jakości dodatku, który sprawi, że internauci będą korzystać z internetu bezpieczniej i wygodniej, odbije się echem w postaci wzrostu zainteresowania marką, zwiększeniem ruchu, a także naturalnym linkowaniem do witryny. Wśród najpopularniejszych rozszerzeń można wyróżnić blokery reklam, zabezpieczenia i generatory haseł, rozszerzenia pozwalające na łatwiejsze drukowanie i wiele innych.

Wizytówki NAP

Wizytówki NAP to biznesowe katalogi zawierające niezbędne dane, których potrzebuje klient do nawiązania kontaktu. Termin NAP pochodzi od słów Name, Address, Phone . Są to informacje kontaktowe w katalogu danych tego rodzaju. Ważne jest to, aby dane uzupełniane w każdej z wizytówek były identyczne, a opis firmy wszędzie unikalny. Dzięki takiemu działaniu można rozpropagować brand w internecie, zwiększyć widoczność i obecność firmy w sieci. Te dobre katalogi charakteryzują się restrykcyjną moderacją. Zdarza się, że do wyboru jest darmowa wersja wpisu oraz płatna, w pełnej funkcjonalności.

Fora internetowe, grupy dyskusyjne, komentarze

Fora internetowe i marketing szeptany, WOM Marketing (Word-of-Mouth Marketing) mogą skutecznie pomóc w rozpowszechnianiu informacji o Twoim produkcie i w zdobywaniu klientów. Przestrzeń do otwartej dyskusji z innymi użytkownikami umożliwia swobodne wyrażanie opinii o produktach i usługach, a dzięki temu inni mogą poznać produkt lub usługę przed zakupem. Oprócz wzmocnienia rozpoznawalności marki to sposób na zdobycie nowego linku. Więcej na ten temat w osobnym artykule.

Zaplanowana wpadka

Czasami sytuacja kryzysowa, z którą nieoczekiwanie musi się zmierzyć firma, może mieć swoje dobre strony. Jedną z nich jest wpadka przekształcona w wielką promocję. Dobrym przykładem firmy, która wyszła obronną ręką z trudnej sytuacji, jest szwedzki koncern Foreo. Z okazji Black Friday firma obniżyła cenę urządzeń do pielęgnacji twarzy o 96 procent. Zamiast za 1199 zł można było je kupić za kwotę 46 zł. W sumie firma straciła na nieprzewidzianej promocji około 10 mln dolarów. Druga strona medalu była taka, że Szwedzi zdobyli prawie 40 000 nowych klientów na całym świecie, firma stała się rozpoznawalna zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i całej Europie. Media z całego świata rozpisywały się o przedświątecznej wpadce koncernu, a witryna zdobyła tysiące zwrotnych linków.

Zaplanowana wpadka

Czasami sytuacja kryzysowa, z którą nieoczekiwanie musi się zmierzyć firma, może mieć swoje dobre strony. Jedną z nich jest wpadka przekształcona w wielką promocję. Dobrym przykładem firmy, która wyszła obronną ręką z trudnej sytuacji, jest szwedzki koncern Foreo. Z okazji Black Friday firma obniżyła cenę urządzeń do pielęgnacji twarzy o 96 procent. Zamiast za 1199 zł można było je kupić za kwotę 46 zł. W sumie firma straciła na nieprzewidzianej promocji około 10 mln dolarów. Druga strona medalu była taka, że Szwedzi zdobyli prawie 40 000 nowych klientów na całym świecie, firma stała się rozpoznawalna zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i całej Europie. Media z całego świata rozpisywały się o przedświątecznej wpadce koncernu, a witryna zdobyła tysiące zwrotnych linków.

Przekierowania

Chcąc przenieść witrynę na inną domenę lub dokument na inny adres, należy posłużyć się przekierowaniem. Istnieje wiele sposobów na zrealizowanie tego – szczególnie ważne z punktu widzenia SEO jest stałe przekierowanie, którego status HTTP jest oznaczony kodem 301. Dla wyszukiwarki użycie tego narzędzia będzie sygnałem, że domena lub adres zawarty w kodzie HTML albo Javascript jest jednoznacznie przeniesiony (moved permanently) pod wskazany w przekierowaniu adres. Dokonując przekierowania określonej domeny, do której prowadzą linki, zyskujemy niejako te linki, przekierowujemy je na stronę. Niezbędne do tego są domeny ze zbudowanym i zbieżnym profilem linków. Pozyskanie ich nie jest proste, ale – z użyciem narzędzi i przy determinacji oraz cierpliwości – jest możliwe.

Niestandardowe sposoby zdobywania linków 2

Chcąc przenieść witrynę na inną domenę lub dokument na inny adres, należy posłużyć się przekierowaniem. Istnieje wiele sposobów na zrealizowanie tego – szczególnie ważne z punktu widzenia SEO jest stałe przekierowanie, którego status HTTP jest oznaczony kodem 301. Dla wyszukiwarki użycie tego narzędzia będzie sygnałem, że domena lub adres zawarty w kodzie HTML albo Javascript jest jednoznacznie przeniesiony (moved permanently) pod wskazany w przekierowaniu adres. Dokonując przekierowania określonej domeny, do której prowadzą linki, zyskujemy niejako te linki, przekierowujemy je na stronę. Niezbędne do tego są domeny ze zbudowanym i zbieżnym profilem linków. Pozyskanie ich nie jest proste, ale – z użyciem narzędzi i przy determinacji oraz cierpliwości – jest możliwe.

Promocje, prezenty i kody rabatowe

Wykorzystywanie wszelkiego rodzaju cyklicznych promocji i wyprzedaży to recepta na zwiększenie popularności brandu, ale także możliwość zwiększenia liczby przychodzących do strony linków. Wśród najpopularniejszych okazji znajdują się Black Firday, Cyber Monday czy święta. Firmy, które dopiero chcą się wypromować, mogą zgłosić swoją rabatową ofertę do właściciela serwisu z promocjami.

Bez względu na wiek, branżę czy status społeczny każdy użytkownik internetu lubi dostawać prezenty. Działanie zostanie zauważone i pozytywnie odebrane, zarówno przez kontrahentów, jak i klientów. Takim prezentem może być darmowa dostawa w wybrany dzień, kod rabatowy do zrealizowania dla Twoich kontrahentów, rabat dla studentów itp. Dawanie prezentów pomaga w budowaniu zasięgu, wzmacnia przywiązanie do marki lub firmy oraz generuje formułę wzajemności. Ponadto podsyłając kod rabatowy do serwisów skupiających tego typu promocje (m.in. Picodi, Alerabat czy Tanio.co), można pozyskać nowy link do strony i bezpośrednio pobudzić sprzedaż usług lub produktów.

Relinkowanie

Relinkowanie

Relinkowanie to proces zmierzający do umieszczania linków w miejscach, gdzie posiada linki konkurencja. Profil linków konkurencji można sprawdzić w takich programach jak Ahrefs, Majestic czy wielu innych, które bezpośrednio lub pośrednio udostępniają te informacje.

Branded content

Branded content tools to narzędzia służące do ulepszania partnerstwa między markami a twórcami i influencerami. Dzięki narzędziom do tworzenia treści posty kierowane do użytkowników są przejrzyste i łatwo przyswajalne. Dzięki rozwiązaniom branded content tools można przenieść współpracę między markami a twórcami na wyższy poziom. Staje się ona bardziej nowoczesna i ciekawsza. Odpowiednio przedstawiona reklama połączona z treściami rozrywkowymi przemawia do szerszej społeczności. Mimo wielu wspólnych aspektów nie należy tego traktować jako link buildingu w pełnym tego słowa znaczeniu.

Katalogi i listy ogłoszeń

Najpopularniejsze serwisy ogłoszeniowe

Sposobem na powiększenie profilu linków jest powiązanie swojej oferty z katalogiem produktów lub serwisem ogłoszeniowym. Wiele z nich umożliwia dodanie adresu witryny internetowej, dlatego można w ten sposób pozyskać link. Jednak sytuacja jest dynamiczna, wiele dawnych katalogów zostało zamkniętych, a największe serwisy: Allegro czy Olx nie umożliwiają już umieszczania linków z treści ogłoszeń. Pojawiają się też nowe możliwości, to szansa na dla specjalisty SEO.

Quora

Quora jest odmianą serwisu społecznościowego, na którym użytkownicy zadają pytania i udzielają odpowiedzi. Quora została założona w 2009 roku przez Adama D’Angelo i Charliego Cheevera, byłych pracowników Facebooka. Poznali się, gdy pracowali nad czatem dla Facebooka. Quora to platforma dla wszystkich osób chcących poszerzyć swoją wiedzę. Jest też miejscem atrakcyjnym do budowania wizerunku eksperta, a przy okazji przemycania linków do swojej witryny internetowej.

Odpowiedzi na tej platformie mają formę poukładanych artykułów i są w całości personalizowane. Ze względu na wysoką jakość i merytoryczność treści udostępnianych w Quorze, pytania wysoko pozycjonują się w Google. To miejsce dobre dla każdej branży. Pod każdym pytaniem można znaleźć odpowiedzi osób z dużym doświadczeniem i ogromną wiedzą. To sprawia, że treści są wielowymiarowe i ukazują wiele punktów widzenia. Z platformy można korzystać alternatywnie wobec Facebooka, na którym odbiorcy niechętnie odpowiadają na zadawane im pytania.

Quora

Social bookmarking

Kolejnym niestandardowym sposobem na zdobycie linku jest social bookmarking, czyli stworzenie serwisu służącego do gromadzenia odnośników do stron internetowych wartościowych dla internautów. Linki mogą być organizowane poprzez metadane takie jak etykiety i tagi. Wśród znanych serwisów zajmujących się gromadzeniem i ocenianiem linków można wyszczególnić m.in. Wykop.pl i Digg.com. Użytkownik serwisu zapisuje odnośniki do stron, które są dla niego atrakcyjne, a następnie otagowuje je. Jeśli wcześniej inny internauta otagował dany link, wówczas tag może być chętniej podpowiadany kolejnym osobom. Stworzenie materiału, który zostanie tzw. „znaleziskiem” w jednym z serwisów bookmarkingowych, może zaprocentować zdobyciem wielu wartościowych linków.

Konto w serwisie Reddit

Innym niestandardowym sposobem na poszerzenie profilu linków jest założenie konta na platformie Reddit. To serwis, w którym użytkownicy przesyłają linki do swoich ulubionych stron internetowych, filmów, zdjęć lub innych treści. W większości przypadków linki są uporządkowane według kategorii lub tematu. Udostępniając wysokiej jakości, kreatywne materiały, można w niedługim czasie zdobyć wiele udostępnień i wartościowych linków do swojej witryny.

Odzyskiwanie uszkodzonych linków

Podczas wykonywania analizy profilu linków często można trafić na odnośniki kierujące do nieistniejących już podstron. Może być to spowodowane przez różne czynniki, np. migrację i niewłaściwe ustawieniem przekierowań 301 na nową stronę. Naprawa błędów w tej kwestii to często tani sposób na zwiększenie puli linków, dzięki odzyskaniu tych, które wcześniej zostały już pozyskane.

Egzekwowanie linków

Na pewnym etapie rozwoju bloga lub przedsiębiorstwa informacje o nim zaczynają pojawiać się spontanicznie w sieci. Nie zawsze jednak pojawiają się linki przy okazji takiej wzmianki. Mając wiedzę o tym, np. w wyniku monitoringu, można podjąć działania zmieniające ten stan rzeczy. Do najpopularniejszych narzędzi służących do monitorowania brandu należy zaliczyć: Google Alerts, Brand24, Social Mention i Brandometr. Monitorowanie marki w social media i internecie jest cennym źródłem wiedzy, pomaga chronić wizerunek, analizuje sentyment użytkowników, a także pomaga poznać swoich odbiorców i fanów.

Podsumowanie

Jak widać, metod pozyskiwania linków jest bardzo wiele. Możliwości ich pozyskania zależą nie tylko od od nakładu sił i środków, ale też od kontekstu danej firmy, branży czy pozycji na rynku. Aby zapewnić witrynie wysokie i stabilne pozycje, należy korzystać z szerokich możliwości. Działania wykonywane przez pozycjonera muszą uwzględniać aspekty rankingowe, na które zwracają uwagę algorytmy. Bardzo ważna jest historia i tematyczność stron, z których pozyskujemy linki. Trzeba w tych działaniach być wyznaczać cele, analizować ich realizacje i na ile to możliwe efekty które przynoszą, nieodzowne jest też reagowanie na zmiany w algorytmach wyszukiwarek.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.