Loading
Memtor Marketing

Meta tag canonical

image title

Meta tag canonical 1Często adres stron zależy od zmiennej np. identyfikatora sesji czy rodzaju sortowania, a ich zawartość jest prawie lub wręcz identyczna. Jeśli roboty wyszukiwarki natrafią na takie strony z identyczną treścią mogą uznać je za duplicate content. Gdy nie chcemy przekierować ich na jeden adres za pomocą przekierowania 301 i nie chcemy wykluczać ich z indeksacji za pomocą wpisów w pliku robots.txt, to można zastosować przekierowanie działające tylko na roboty indeksujące. Canonical, bo o nim mowa, ma za zadanie zasugerować robotom treść, którą wyszukiwarka ma zaindeksować. Jeśli Google dostanie informację, że strony mają taką samą treść, na potrzeby wyników wyszukiwania, może zostać zaindeksowana tylko jedna wersja. Poprawne stosowanie tagu rel=”canonical” pozwala uniknąć problemu duplicate content. Prawidłowa składnia powinna być zamieszczona w sekcji head dokumentu i wygląda następująco:

<link rel="canonical" href="http://www.example.com/adres-url-właściwej-strony" />

W pierwszym kroku należy określić, która strona jest tą najważniejszą, kanoniczną wersją spośród stron o identycznej lub bardzo podobnej zawartości, a następnie do pozostałych, niekanonicznych stron (tych, które chcemy „przekierować”) dodać element z atrybutem rel="canonical". Atrybut ten sugeruje robotom wyszukiwarki wersję strony, którą powinny potraktować jako kanoniczną. Canonical można też używać gdy nie ma możliwości ustawienia przekierowania 301 np. z domena.pl/index.html na domena.pl. Na początku atrybut ten działał tylko w obrębie jednej domeny a obecnie pozwala "przekierowywać" roboty wyszukiwarki na inną domenę. Element rel = "canonical" stosuje się tylko w stronach HTML, nie można go stosować w przypadku plików PDF i innych typów plików indeksowanych przez wyszukiwarkę Google. W takich przypadkach możesz wskazać stronę kanoniczną, wysyłając w odpowiedzi nagłówek HTTP Link rel="canonical".

Link: <http://www.example.com/pobieranie/dokument.pdf>; rel="canonical"

Atrybut rel="canonical" może być wykorzystywany z linkami względnymi i bezwzględnymi, ale zalecane jest stosowanie linków bezwzględnych. Google może śledzić łańcuch kolejnych wskazań rel="canonical". Jednak żeby zapewnić optymalne działanie tego mechanizmu, zaleca się tak zaktualizować linki, aby wskazywały na pojedynczą stronę kanoniczną.

Należy pamiętać, że rel=canonical to nie jest przekierowanie 301, choć ma działanie trochę analogiczne. Przede wszystkim wpływa tylko na roboty wyszukiwarek, użytkownik witryny nie zauważy żadnej różnicy po ustawieniu tego. Druga różnica jest taka, że 301 to dyrektywa, a canonical to tylko sugestia. Jedyne podobieństwo jest takie, że przekazuje PageRank na podobnych zasadach, ale też nie wiadomo, ile dokładnie.

Trzeba też uważać z tym narzędziem, ponieważ w dzisiejszych czasach, kiedy nagłówek każdej podstrony serwisu jest najczęściej zapisany w jednym pliku i w razie przypadkowego wpisania w nim rel=canonical np. na stronę główną serwisu (czego w żadnym wypadku robić nie wolno!) grozi wyindeksowanie wszystkich podstron z wyszukiwarek, nawet jeśli mają zupełnie różną treść, i to w dość krótkim czasie. Ponadto o ile przekierowanie 301 zauważa się od razu, o tyle ustawionego canonical nie widać na pierwszy rzut oka, a kiedy już się zobaczy, to już może być za późno, a przywracanie stron do indeksu oraz pozycji na słowa kluczowe będzie trwać od tygodni do miesięcy. Dobrze jest nie używać tego narzędzia, o ile nie jest naprawdę potrzebne, a najlepszym rozwiązaniem jest takie przygotowanie serwisu, żeby nie było trzeba używać rel=canonical. Tak sugeruje również Matt Cutts z Google.

Źródło: http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=pl&answer=13939

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *