Metaopisy – jak pisać skuteczne meta title i meta description?

image title

Opisy meta są ważnym elementem definiującym zawartość poszczególnych podstron w internecie. Począwszy od serwisów internetowych, po wortale, blogi, sklepy, pliki PDF. Czym są title i meta description? Jak napisać skuteczny opis? Jak i gdzie zmienić dotychczasowe opisy? Tego wszystkiego dowiesz się w trakcie czytania naszego artykułu. Zapraszamy do poradnika o tych podstawowych metadanych stron internetowych.

1. Meta title i meta description jako element metadanych

Meta description to ukryty w kodzie tekst o długości do około 155 znaków, który opisuje zawartość strony. Razem z meta title i jeszcze innymi informacjami stanowią metadane stron internetowych.

W publikowanych materiałach edukacyjnych na stronie Google Developers umieszczane są artykuły poradnikowe dotyczące zasad formułowania zarówno tytułów, jak i opisów stron. Opis meta description nie jest bezpośrednim czynnikiem rankującym, decydującym o pozycjach stron internetowych, jednak wpływa pośrednio na zachowanie użytkowników względem prezentowanych wyników wyszukiwania. Jeśli opis zachęca do kliknięcia, a następnie po kliknięciu użytkownik nie jest rozczarowany tym, dokąd został przekierowany, będzie to działało korzystnie na pozycje witryny. Warto wziąć pod uwagę współczynnik klikalności CTR, który określa liczbę kliknięć w porównaniu do wyświetleń danego odnośnika. Dobry meta description sprawi, że liczba kliknięć będzie wyższa, a to z kolei może mieć wpływ na lepsze postrzeganie witryny internetowej przez Google, tym samym na pozycję witryny w wyszukiwarce.

W przypadku tytułu ta zależność pomiędzy pozycją a wyrażeniami w nim użytymi jest bezpośrednia i stanowi jeden z ważniejszych czynników rankingowych. Dobrze dopasowany title zwiększa szansę na lepszą widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania. Czasami nawet dyskretna zmiana może mieć spore znaczenie w poprawie lub pogorszeniu widoczności, dlatego warto mieć na względzie zasady formułowania metatytułów.

1.1 Co to jest meta title i meta description

Meta title jest tytułem danej strony internetowej, który jest widoczny zarówno przy okazji szukania odpowiedzi na wpisaną frazę w wyszukiwarce, jak i w otwartej już karcie przeglądarki.

Meta title i meta description Memtor.pl - widok deskopowy
Meta title (fioletowy kolor fontu) i Meta description (szary kolor fontu) – widok desktopowy

Wraz z opisem strony stanowią swoistą wizytówkę, która ma zachęcić użytkowników do wejścia na dany serwis internetowy. Im trafniej będą sugerować, co użytkownik znajdzie pod danym linkiem, tym większa szansa na to, że właśnie w ten link kliknie.

Tytuł strony jest znacznikiem HTML i znajduje się w części <head> kodu. Najczęściej zawiera się w następującej formie:

<head>

<title> Jak stworzyć skuteczne metaopisy? | Memtor </title>

</head>

Opis strony jest atrybutem HTML, który umieszczony jest w kodzie witryny i wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Wyświetla się w SERP pod adresem domeny i meta title. W wyszukiwarce Google wyświetla się jako 2–3 linijki tekstu w kolorze szarym.

1.2 Długość

Długość meta title i meta description mierzy się w pikselach. Dla meta title zalecana długość wynosi aktualnie 600 px. Jeszcze jakiś czas temu długość meta title miała zawierać się w przedziale 60–70 znaków, jednakże w związku z tym, że litery mają różne rozmiary, przedział znaków okazał się zbyt mało precyzyjnym wskaźnikiem i Google wprowadził modyfikacje.

Przy określaniu długości meta description znaczenie ma także suma znaków w pikselach, która w wyszukiwarce Google powinna wynosić odpowiednio:

– do 920 px w wynikach wyszukiwania desktopowych

– do 680 px w wynikach wyszukiwania mobilnych.

Zazwyczaj ta długość będzie wahać się w granicach 150–160 znaków. Przy dłuższych opisach wskazane jest najważniejsze informacje umieszczać na początku – w szczególności słowa kluczowe. Aby uniknąć sytuacji, w której tytuł lub opis strony zostanie ucięty i zastąpiony trzema kropkami (o szerokości 20 px), należy przed zaimplementowaniem sprawdzić długość znaczników za pomocą dostępnych narzędzi, np. https://totheweb.com/learning_center/tool-test-google-title-meta-description-lengths/. Więcej na temat sprawdzania wyglądu metaopisów w pkt 3 niniejszego artykułu.

1.3 Frazy kluczowe w metadanych

Zarówno w meta title, jak i w opisie meta description warto umieścić frazę, na jaką wyświetla się dana podstrona w wynikach wyszukiwania. Jednakże trzeba pamiętać o tym, że jeśli daną frazę umieściliśmy w meta title, to powielanie jej w meta description nie jest zalecane.

Opisy Meta widoczne w wynikach wyszukiwania Google
Opisy meta widoczne w wynikach wyszukiwania Google

Dużo lepiej zadziała dywersyfikacja fraz. Według Google należy unikać powtarzających się i schematycznych tekstów w elementach <title> i <meta description> oraz nie należy upychać słów kluczowych. Upychanie fraz może sprawić, że wyniki będą wyglądać jak spam.

2. Zasady i wskazówki dotyczące formułowania metaopisów

Można przyjąć, że jeśli meta description dla konkretnej podstrony (ale dla całego serwisu) nie jest uzupełniony, to wyszukiwarka Google automatycznie zaciągnie w to miejsce fragment tekstu z treści, która według algorytmu najbardziej trafnie odpowiada zawartości podstrony. Może się tak zdarzyć także w sytuacji, gdy opis jest ustawiony, ale według algorytmu nieadekwatnie opisuje zawartość strony. Tak więc mimo sprecyzowania meta description Google wcale nie musi jej pokazywać w wynikach wyszukiwania. Wybiera inny odpowiedni i pomocny dla użytkownika fragment treści z serwisu. Czasami trudno jest „spełnić oczekiwania” Google pod kątem wyboru najbardziej przydatnej dla użytkownika treści. Poniżej przedstawiamy kilka porad dotyczących tego, jak formułować meta title i meta description, aby dobrze odpowiadały na zapytania użytkowników.

2.1 Wyjątkowe i niepowtarzające się

Opisy meta powinny być wyjątkowe i przykuwać wzrok na tyle, aby użytkownik szukający produktu lub usługi dla siebie wybrał Twoją witrynę internetową, a nie witrynę konkurencji. Tworzenie identycznego meta description dla wielu lub wszystkich podstron jest działaniem nieskutecznym. Tworząc title, należy zwrócić uwagę na czytelność, dlatego warto stosować znaki interpunkcyjne i slashe. Tytuł ma dokładnie precyzować to, co znajduje się na stronie internetowej. Ma być zgodny z jej zawartością oraz z zapytaniem w wyszukiwarce.

2.2 Zastosowanie słów mocy/wykorzystanie emocji

Techniki oparte na stosowaniu tzw. słów mocy (ang. power words) były i są stosowane w szeroko rozumianym marketingu i reklamie od początków – z powodu swojej skuteczności. Także aktualnie warto używać chwytliwych słów, bazować na emocjach i sformułowaniach składających obietnicę, aby tworzyć ciekawe metaopisy. Oto przykłady takich słów:

– jak (coś zrobić/wykonać)

– odkryj/poznaj

– sprawdzone/potwierdzone

– darmowe

– bezpieczne

– wyjątkowe/mało znane

– miłość/seks

– powołanie się na liczby.

Należy skonstruować opis, który głęboko trafi do serca potencjalnego klienta. Ważne jest wyeksponowanie korzyści – spełnienia potrzeby lub zachcianki klienta; nakreślenie wskazówki, jak wykonać daną czynność dzięki Twojemu produktowi lub usłudze.

2.3 Przyciągnięcie wzroku/emotikony

Humorystyczne tytuły i opisy stron, opatrzone emotikonami przyciągają wzrok i sprawiają, że klient się uśmiecha.

2.4 CTA (call to action), czyli wezwanie do działania

Po zaciekawieniu użytkownika dobrym posunięciem jest postawienie kropki nad i w postaci próby skłonienia użytkownika do działania poprzez dodanie w swoim tytule lub opisie strony tego typu wyrażeń:

– sprawdź

– poznaj

– pobierz

– zadzwoń

– przeczytaj

– zobacz.

2.5 Inspiracja tekstami reklamowymi

Jeśli formułowanie metaopisów jest problematyczne, można zainspirować się tekstem reklam w wyszukiwarkach.

Reklama Memtor.pl z Google Ads
Reklama Memtor.pl z Google Ads

Słowa i sformułowania występujące w reklamach nie występują w nich bez powodu. Włączenie gotowych haseł do swoich opisów stron jest dobrym sposobem na pokonanie bariery do pisania.

2.6 Skupienie jednego słowa kluczowego

Tworząc meta description, trzeba skupić się na wyborze odpowiedniego słowa kluczowego korespondującego z tym wybranym do meta title oraz z zawartością strony internetowej. Dobrze jest umieścić je na początku opisu. Tak jak pisaliśmy powyżej – ze względu na ryzyko, że zostanie ono ucięte w wynikach wyszukiwania. Przesycenie opisu wieloma słowami kluczowymi nie spowoduje, że użytkownicy będą częściej klikać właśnie w tę witrynę. Często nie pomoże to w pozycjonowaniu.

2.7. Użycie nazwy firmy w meta title

Na końcu tytułu warto zawrzeć nazwę własnej firmy. Dzięki temu crawlery Google powiążą podstrony z daną marką.

3. Sposoby na to, gdzie i jak sprawdzić meta title i meta description

Kod HTML – aby sprawdzić, jak wygląda meta title i meta description, należy kliknąć prawym przyciskiem myszy, wybierając możliwość „Zbadaj” lub „Wyświetl źródło strony”. Tę samą zawartość można wyświetlić, używając kombinacji klawiszy Ctrl + U. Po wyświetleniu kodu warto wyszukać meta title i meta description poprzez użycie skrótu klawiszowego Ctrl + F (wyświetli się małe okno wyszukiwania na dole strony).

Widok panelu administracyjnego WordPress
Widok panelu administracyjnego WordPress

Wyszukiwarka – wpisując konkretną frazę w wyszukiwarkę i otrzymując listę wyników, można przeczytać, jakie metaopisy aktualnie się wyświetlają dla danego zapytania. Testy najlepiej wykonywać w trybie incognito lub po wyczyszczeniu historii przeglądania.

Narzędzia lub wtyczki – narzędzia dla pozycjonerów i analityków internetowych, np. Screaming Frog, umożliwiają przeskanowanie wszystkich podstron, a zestawienie pobierzemy w arkuszu.

CMS – sprawdzenie opisów strony w panelu administracyjnym.

Ponadto przed zaimplementowaniem meta title i meta description do swojego serwisu powinno się sprawdzić, jak zredagowane teksty wyświetlają się razem z adresem serwisu, np. za pośrednictwem strony moz.com: (https://moz.com/learn/seo/title-tag)

Widok narzędzia Title Tag Preview Tool ze strony https://moz.com/learn/seo/title-tag
Widok narzędzia Title Tag Preview Tool ze strony https://moz.com/learn/seo/title-tag

4. Testy A/B a skuteczność metadanych

Testy A/B polegają na porównaniu co najmniej dwóch wersji określonego projektu czy produktu w taki sposób, aby wybrać, który przynosi lepsze rezultaty. Podobnie ze stosowanymi tytułami i opisami stron: warto na samym początku przygotować dwa lub więcej wariantów tytułów i opisów dla określonych podstron. Po zastosowaniu jednego wariantu można obserwować wskaźniki w narzędziu analitycznym. Będzie nas interesował CTR, a przy większej ilości danych zasadnym byłoby zwrócenie uwagi także na wskaźniki konwersji. Powinno się monitorować pozycje dla swoich adresów URL i dane ruchu z organicznych wyników wyszukiwania na stronie z Google Analytics. Jeśli efekty okażą się mało zadowalające, warto zmienić metadane na inne i ponowić próbę. Takie działania wykonuje się do uzyskania oczekiwanego efektu końcowego.

5. Czy zawsze trzeba dodawać opis meta?

Wielu klientów pyta o to, czy zawsze należy dodawać opisy meta description? Odpowiedź jest prosta: nie zawsze. Nie trzeba dodawać meta description na podstronach, które nie są promowane w wynikach wyszukiwania lub na których nam nie zależy pod względem pozycjonowania, wtedy wyszukiwarka zaciągnie sobie wybrany tekst. Także w przypadku ogromnych sklepów internetowych, które posiadają setki podobnych produktów, np. modeli smartfonów w wielu kolorach i wielu wariantach pamięci. Wówczas lepiej poświęcić czas na tworzenie unikalnych opisów produktów, aniżeli tworzyć autorskie metaopisy.

Nasza agencja od wielu lat zajmuje się pozycjonowaniem seo, kompleksową optymalizacją serwisów, w tym także tworzeniem metaopisów. Chętnie zajmiemy się stworzeniem metadanych dla Twojego serwisu.

Artykuł stanowi uaktualnienie i rozszerzenie dawnego tekstu na ten temat pod tytułem Opisywanie stron.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *