Loading
Memtor Marketing

Media społecznościowe w służbie marketingu

image title

Media społecznościoweWarto prowadzić firmowe profile na portalach społecznościowych, ale co na nich publikować i jak mierzyć efektywność takich działań? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w tym artykule.

W ciągu ostatnich kilku lat nastąpił bardzo duży wzrost popularności serwisów społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn i wielu innych. Jak wynika z badań, korzysta z nich blisko 90% polskich użytkowników Internetu. Dla właścicieli firm serwisy społecznościowe są nie tylko miejscem do nawiązywania kontaktów, ale stały się również bardzo ważnym kanałem komunikacji z potencjalnymi klientami. Obecność w sieci już dawno stała się kluczem do sukcesu w biznesie. Jest tam wielu potencjalnych klientów, trzeba ich tylko znaleźć i wejść z nimi w interakcję, dzięki której będzie wzrastał autorytet naszej marki. Dzięki marketingowi w social media można wspierać i angażować się w dyskusje społeczności z całego świata, ale i lokalnych. Jeśli obecny lub potencjalny klient ma coś do powiedzenia, mamy teraz możliwość natychmiastowego reagowania oraz budowania zaufania i autorytetu swojej marki. Trzeba tylko określić, czego użytkownicy szukają, i tworzyć treści, które zaspokoją ich potrzeby.

Korzyści z promocji w mediach społecznościowych:

  • możliwość szybkiego dotarcia do grupy docelowej oferowanego produktu czy usługi;
  • zmniejszenie kosztów w stosunku do tradycyjnych form promocji;
  • tworzenie stałej i aktywnej społeczności zrzeszonej wokół firmy, marki czy produktu;
  • wzmocnienie wizerunku;
  • zwiększenie świadomości klientów.

Najczęściej poszukiwane informacje można przypisać do kilku dziedzin:

  • edukacja i doskonalenie – informacje o pełniejszym wykorzystaniu produktu, jego funkcjach i oferty pomocy;
  • odkrywanie – użytkownicy szukają informacji o nowych sposobach wykorzystania produktu;
  • pytania i odpowiedzi – opis problemów technicznych, jak dokonać zwrotu produktu, czyli ogólnie mówiąc obsługa klienta.

Mogłoby się wydawać, że gdy ktoś narzeka na firmę, to jest ona atakowana i nie mamy nad tym kontroli. Nic bardziej mylnego. Jest to szansa, aby dołączyć do danej społeczności i pomóc rozwiązać zaistniałą sytuację. Opinie są bardzo ważne i zawsze może pojawić się kilka skarg od pojedynczych osób. Obserwując te informacje możemy uzyskać wiedzę na temat swoich produktów. Warto monitorować sieć w celu jak najszybszego trafiania na niekorzystne treści – szybka reakcja może dać więcej korzyści niż brak reakcji strat.

Kanały społecznościowe często są również wykorzystywane do dotarcia do nowych pracowników. Dużo osób szuka pracy właśnie przez Internet i ogłoszenia zamieszczane w social media. Są również sieci społecznościowe, takie jak Yammer, Chatter, Basecamp czy Jive, które stosowane są wewnątrz firmy. Dzięki nim budowana jest koleżeńska relacja między pracownikami i pogłębiana współpraca. W dzisiejszych czasach aktywne używanie mediów społecznościowych staje się obowiązkiem pracownika. Jeśli cała firma będzie zaangażowana w media społecznościowe, to każdy pracownik będzie w stanie zrozumieć swoich klientów.

Co publikować w sieci?

Firmy często publikują tylko treści związane z aktualnymi promocjami. Jest to błąd. Można publikować wiadomości marketingowe i promocyjne, ale przeplatajmy je poradami i wskazówkami, dzięki czemu budujemy zaufanie i zaangażowanie społeczności. Z ostrożnością można również publikować posty humorystyczne, jeśli mamy pewność, że żart nikogo nie obrazi i na pewno jest śmieszny. Im bardziej interesujące będą wpisy, nawet niedotyczące firmy, tym większa szansa na polubienie profilu przez czytelników.

Jak często powinny pojawiać się publikacje?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Zależy to od tego, co mamy do powiedzenia, i od odbiorców publikowanej treści. Najlepiej jest to przetestować, często monitorując kanały społecznościowe, sprawdzając, co klienci napisali, odpowiadając na pytania, sprawdzając, czy jakiejś społeczności nie brakuje informacji. Badania wskazują, że często wyższy wskaźnik zaangażowania czytelników bywa pod koniec tygodnia, a w ciągu doby – w godzinach popołudniowych.

Jak zmierzyć efekty prowadzonych działań?

Mierzyć można wiele współczynników, ale najważniejszym jest ROI, czyli zwrot z inwestycji. Może on być różny w zależności od założeń kampanii. Celem działań może być zwiększenie ruchu i konwersji, a wtedy na zwrot z inwestycji może składać się na przykład oszczędność z obsługi klienta przez portale społecznościowe, a nie przez telefon. Najważniejsze jest znalezienie czynników do pomiaru i raportowania. Mogą one być:

  • ilościowe – „rzeczywiste” liczby, takie jak liczba fanów, zaangażowanie, czyli liczba udostępnień, polubień czy komentarzy pod postem, które mogą być używane do analizy powtarzalnych wyników;
  • jakościowe – opierające się na obserwacjach i hipotezach, wynikające z próbkowania. Może to być na przykład wpływ użytkownika na całą społeczność czy kierunek rozmowy. Dane te mogą następnie być badane przy użyciu danych ilościowych.

mierzenie efektów social media

Niezależnie jakie dane zbieramy, ważne jest to, jak je wykorzystamy. Należy również zwrócić uwagę na czas, porę dnia, w której użytkownicy danej społeczności są najaktywniejsi. Do mierzenia skuteczności można wykorzystać takie narzędzia jak:

  • wyszukiwarki (internetowe, social media, zdjęć, osób, książek, itp.);
  • statystyki ruchu na stronie (Google Analytics);
  • wewnętrzne narzędzia udostępniane przez portale społecznościowe;
  • narzędzia do zarządzania komunikacją w mediach społecznościowych;
  • zewnętrzne narzędzia do mierzenia ruchu na profilach (np. Fanpage Trender);
  • ankiety online;
  • mailing;
  • czytniki RSS;

Można skorzystać również z gotowych rozwiązań, które między innymi wyłapią z sieci wpisy o marce lub produkcie. Można ich używać do śledzenia na bieżąco, co i jak piszą na nasz temat. Z narzędzi tych powinniśmy otrzymać sygnał, na przykład jeśli w poście obok nazwy firmy lub produktu pojawią się wyrazy sugerujące negatywny stosunek. Do takiego monitoringu można wykorzystać narzędzia takie jak: Brand24, Brandometr, MediaMon, Mobuzzer, Sentymetr, NewsPoint, SentiOne, Guarda BRD i jeszcze wiele innych.

Gdzie najpierw założyć konto firmowe?

Nie ma odpowiedzi na to pytanie, ale nie należy się ograniczać tylko do Facebooka, Google+ czy Twittera. Sieci społecznościowych jest o wiele więcej i w każdej twoja marka może zaistnieć.

Jedno czy kilka kont?

Duże marki z powodzeniem prowadzą kilka kont nawet w jednej sieci społecznościowej, np. osobne na każdą siedzibę. Można też prowadzić profil firmowy i dodatkowo profil sklepu firmowego. Decydując się na to, ile kont zakładamy, trzeba zastanowić się, czy dzięki kilku kontom damy radę przekazać lepsze wartości dla klienta, czy lepiej rozwiązywać różne problemy klientów na jednym koncie. Trzeba również pamiętać, że nieprowadzony na bieżąco profil jest złą wizytówką dla marki. Nie ograniczajmy się do udzielania się tylko w jednej społeczności. Zastanówmy się, co jeszcze może interesować naszych klientów, i dołączmy również do takich społeczności.

Czy Social Media mają wpływ na SEO?

Dużo mówiono i udowadniano, że media społecznościowe mają wpływ na SEO. Jednak na konferencji SMX 2014 pojawiła się informacja, że Google+ nie wpływa na wyniki wyszukiwania. Matt Cutts nie potwierdził uwzględniania czynników społecznościowych w algorytmie wyszukiwarki, niemniej jednak Social Media mają duży wpływ na zdobywanie naturalnych linków, do których Google nie może się przyczepić. To właśnie linki mają największy wpływ na ranking w SERPach. Coraz mniej ważna jest ich ilość, a coraz bardziej jakość. Portale społecznościowe są najczęściej bardzo dobrze podlinkowane i mają wysokie współczynniki jakości i dlatego są bardzo dobrym miejscem na umieszczenie linka do naszej strony.

linkbaiting i social media

Oprócz najbardziej popularnych obecnie serwisów społecznościowych jest jeszcze wiele innych miejsc w Internecie, gdzie firma może budować relacje z potencjalnym klientem. Mowa tu o forach, blogach, zakładanych i prowadzonych przez nas czy przez inne osoby, a powiązanych tematycznie z naszą branżą. Warto również publikować prezentacje produktów czy poradniki w formie filmów, na przykład na portalu YouTube. Można również publikować zdjęcia na Instagram czy Pinterest. Jak widać możliwości jest dużo, a Social Media to obszar, który zmienia się z każdym dniem. Warto być na bieżąco i wykorzystywać ten potencjał.

źródła:
moz.com: The Beginner’s Guide to Social Media
www.etworzenie.pl/facebook-roi-mierzenie-zwrotu-z-inwestycji
Grafika użyta w artykule została pobrana ze strony fotolia.pl

3 thoughts on “Media społecznościowe w służbie marketingu

  • Pimedia

    Może bezpośredniego nie mają, ale to social media są jednym z najlepszch kanałów na marketing wirusowy, który rozlewa się na mikroblogi, fora i serwisy internetowe. Poza tym zwiększają autorytet domeny 🙂

    Odpowiedz
  • Adrian Pakulski

    Sądzę, że media społecznościowe nie będą miały jeszcze długo wpływu na rankowanie stron, bo współczynnikami udostępnień, "polubień" i zaangażowania można jeszcze łatwiej manipulować, niż linkami.

    Odpowiedz
  • Ewelina

    Wszystko trafnie opisane. Dobrze jeszcze by kanały Social Media były spójne ze sobą a działania prowadzone systematycznie. Wtedy zabiegi Social Media będą przynosić zamierzone efekty.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *