Marketing treści sposobem na link building

image title

Tworzenie treści to sposób na powiększanie zasobu odnośników do witryny. To sposób podstawowy, najlepiej oddający znaczenie linków w rankingach wyszukiwarek. Zasada jest prosta: wystarczy ustalić problemy wymagające omówienia i napisać na nie odpowiedzi. Wdzięczność drugiej strony sprawi, że przed pokusą linkowania do nich nie będzie dało się oprzeć. Rzeczywistość jest trochę bardziej skomplikowana – systematyczność i planowe działanie i w tym obszarze jest niezwykle cenne. Dlatego w kolejnej odsłonie cyklu artykułów o zdobywaniu linków zebraliśmy i przedstawiamy przykłady treści, których publikacja zwiększa szanse na poszerzenie profilu linków. Unikalność i różnorodność publikowanych treści, a dodatkowo kreatywność ich prezentacji, ma niezwykle duże znaczenie. Należy też uwzględnić specyfikę grupy docelowej, zbudować relacje z jej przedstawicielami, a zdecyduje to o tym, że odnośniki pojawią się na innych stronach, co może w nieoceniony sposób zwiększyć skuteczność w budowaniu linków.

Zebraliśmy ponad 30 takich sposobów czy też strategii tworzenia treści, z naciskiem na budowanie wartości skutecznej z punktu widzenia zdobywania linków. W niniejszym poście przedstawiamy połowę.

Artykuły poradnikowe

Treści możemy podzielić wedle kilku kryteriów. Pierwszym z nich są artykuły poradnikowe, które mogą przybierać formę tekstów eksperckich. Ich zadaniem jest opisanie danego zagadnienia, a więc przekazanie fachowej wiedzy i pomoc w podjęciu decyzji.

Na jaki temat pisać? Na taki, w którym można podać skuteczną poradę i pomóc innym użytkownikom w rozwiązaniu problematycznej kwestii.

Jak zrobić samemu proszek do prania? Nauka React JS krok po kroku. Opłata adiacencka a renta planistyczna. Instalacja szlifierki kątowej do płaszczyzn. Jak wybrać najlepszy hotel dla rodzin z dziećmi? Jak kupić dobry robot wielofunkcyjny? Te i milion innych pomysłów na teksty można wykorzystać do tworzenia artykułów poradnikowych czy o na blog, czy do mediów społecznościowych . Miejscem publikacji może być też kolumna redakcyjna w jakimś medium albo na forum.

Ważna jest systematyczność. Regularne publikacje unikalnych i specjalistycznych tekstów na blogu powodują, że odbiorcy zaczynają go traktować jako wartościowe źródło informacji. Firma może być zauważalna i uznana za wiarygodną w danej branży. Regularność wpisów powoduje, że budowana jest społeczność fanów.

Minusem takiego przedsięwzięcia jest spore zapotrzebowanie na inwestowanie czasu. Konieczna jest cierpliwość wyniki nie będą natychmiastowe. Kłopoty mogą pojawić się w przypadku kradzieży tekstów napisanych przez kogoś innego (duplicate content), nierzetelności w ich przygotowaniu czy w zaniechaniu odpisywania na pytania lub komentarze klientów.

Teksty eksperckie

Teksty eksperckie to wartościowa treść przedstawiona w formie artykułu poradnikowego. Dobry tekst przekazuje merytoryczne informacje, jest poprawny językowo i stylistycznie. Autor tekstu, jak sama nazwa wskazuje, to ekspert w danej dziedzinie, który udziela fachowej porady bądź wyjaśnienia nowych lub skomplikowanych zagadnień z zakresu tej dziedziny. Publikacja tekstów eksperckich daje duże możliwości, zarówno budowania wizerunku firmy, realnego wsparcia promocji firmy, jak i umacniania pozycji eksperta w branży. Warto w tym zakresie postawić na profesjonalny copywriting, który jest dość wymagający cenowo.

Wpisy gościnne i wymiana artykułów, grafik i zestawień

Budując profil linków, warto wziąć pod uwagę podjęcie współpracy w zakresie wymiany treści. Wraz ze wzrostem autorytetu autor może otrzymywać propozycje bez zabiegania, niemniej jednak warto postarać się o te najbardziej adekwatne. Wtedy trzeba poszukać, gdzie posiadane treści mogłyby znaleźć odbiorców, która witryna jest popularna adekwatnie do oczekiwań i oferowanych wartości, a zarazem jej content nie jest zbyt konkurencyjny do treści autora. Następnie trzeba wystosować prośbę o współpracę. Sposób dotarcia do odpowiedniej osoby może być ważnym czynnikiem sukcesu. Zamieszczenie materiału u wpływowej osoby może skutkować dotarciem do zupełnie nowej grupy odbiorców.

Istnieją też zagrożenia związane z tym sposobem. Działania tego typu na szeroką skalę bez nacisku na jakość, jak też duplikowanie treści może powodować sankcje ze strony wyszukiwarek i w najlepszym przypadku brak ich uznania. John Mueller wspominał o tym w jednym ze swoich hangoutów (https://www.searchenginejournal.com/google-guest-posting-for-links-warning/372115/)

Listy TOP

Zestawienia niezmiennie cieszą się zainteresowaniem użytkowników lub czytelników. 10 domowych sposobów na ból głowy, 100 najlepszych filmów, 5 skutecznych metod pozyskiwania linków, 20 niezbędnych narzędzi w pracy marketera. Lista to bardzo praktyczna forma, pomaga odbiorcom w podjęciu decyzji, bo zestawia ze sobą różne opcje w sposób wygodny dla percepcji. Dodatkowo listy są bardzo chętnie udostępniane w kanałach social media, dzięki czemu można osiągnąć efekt wirusowy.

Wśród zalet ich tworzenia można wyszczególnić te, że jest to content stosunkowo łatwy w przygotowaniu oraz, że listy umożliwiają zebranie dużej ilości informacji w jednym miejscu. Użytkownicy nie zawsze mają czas, aby czytać tekst od deski do deski. W przypadku list mogą wyłącznie prześledzić nagłówki, aby poznać jego treść.

Raporty

Zadaniem raportu jest dostarczenie informacji i wiedzy na dany temat, np. przeprowadzonych badań, obserwacji, przeanalizowanie pewnego stanu rzeczy. W zależności od tematyki, o jakiej raport traktuje, pozwala on na dostrzeżenie problemów i wyzwań.

Ponadto zwiększa świadomość na temat wybranych procesów. Ten rodzaj treści jest chętnie czytany i udostępniany w kanałach social media. Szczególny czas na tego typu treści to przełom roku. To idealny moment na zrobienie podsumowania.

Przedstawienie raportu grupie

Dobrze przygotowany i ciekawie zaprezentowany raport może stać się pożądanym przez internautów, a co za tym idzie cennym dla pozyskiwania linków. Przed przystąpieniem do stworzenia takiej treści dobrze jest odpowiedzieć na pytania: do kogo będzie kierowany i jakie ma realizować cele? Inny raport należy zaprezentować na sesji plenarnej, a inny będzie przeznaczony do promocji na blogu lub w mediach społecznościowych. Pokazując koncepty kreatywne, można uzyskać o wiele więcej niż przedstawiając abstrakcyjne liczby. Odmianą raportu jest massive value post, czyli obszerny artykuł przekrojowy, w którym problem jest opisany z punktu widzenia eksperta.

Raport można wykorzystać do promocji firmy i produktów lub usług, które oferuje. Może pomóc on w utwierdzeniu klienta lub kontrahenta w słuszności decyzji o współpracy z firmą. Dobry raport gwarantuje zaangażowanie potencjalnego czytelnika, a przedsiębiorstwo staje się „bardziej ludzkie”, co z kolei ma wpływ na większe zainteresowanie produktami lub usługami. Ponadto, firma zyskuje także wiarygodność i rozpoznawalność. Z drugiej strony nieumiejętnie przygotowany i wypełniony długimi kolumnami tekstu może stanowić barierę w percepcji i angażowaniu się.

Zestawienia

Zestawienia są bardzo ważnym źródłem wiedzy. Porównują wybrane problemy, dziedziny, osoby czy obszary. Można je tworzyć na podstawie raportu. Pozwalają na porównanie różnych opinii i prowadzonych przedsięwzięć w wybranym obszarze, a także na tworzenie partnerskich relacji w biznesie. Podobnie jest z listą TOP, ta forma prezentacji treści zazwyczaj ma za zdanie wymienienie wielu elementów w jednym artykule. Służy do zestawiania dużej ilość materiałów, linków, narzędzi, osób, lecz bez angażowania się w rozbudowany opis. Odbiorcy chętnie sięgają po taki content.

zestawienie 10 najlepszych marketingowych książek wybór na rok 2020

Warto pamiętać o tym, że porównując podmioty, produkty, usługi różnych firm, można narazić się na krytykę. Dotyczy to zarówno niezadowolenia ze strony podmiotu, o którym wspomina się w zestawieniu, jak i ze strony internautów, którzy mają odmienne zdanie w danej tematyce. Tworząc zestawienia, należy liczyć się z taką krytyką, ale też nie pozwalać na wyrażanie pochopnych ocen.

White Paper

To rodzaj raportu firmowego, który zawiera analizę obecnej sytuacji, w jakiej znajduje się przedsiębiorstwo, ale także ocenę kierunków jego rozwoju. Jego celem jest przekonanie, do skorzystania z określonego rozwiązania. Logiczny wywód ma jasno wskazywać argumenty przemawiające za wskazanym wyborem. Dobrze przygotowany raport jest w stanie trafić do serc osób podejmujących decyzję zakupowe, jak i inwestycyjne. Buduje on przewagę konkurencyjną, zaufanie i ekspercki wizerunek firmy.

Mity i fakty branżowe

Teksty, w których autor rozprawia się z nieprawdziwymi informacjami, to bardzo pożądane przez internautów źródło wiedzy. Po taki tekst chętnie sięgają osoby niezadowolone z dotychczasowych rozwiązań, informacji, ale też chcące weryfikacji swojej wiedzy. Podobnie jak w przypadku raportów czy list TOP ten rodzaj publikacji musi być poprzedzony dokładnym researchem i powinien bazować na sprawdzonej, fachowej wiedzy.

Recenzje

Recenzja jest bardzo chętnie wyszukiwanym przez użytkowników rodzajem contentu produktowego. Szczególnie sprawdza się tuż przez podjęciem decyzji zakupowej przez internautę. Kiedyś recenzje kojarzyły się wyłącznie z książkami i filmami. Obecnie nic nie stoi na przeszkodzie, aby pisać recenzje dla wszelkiego rodzaju produktów i usług z dowolnej kategorii: aplikacji, sprzętu AGD, RTV, kosmetyków czy odzieży.

Po napisaniu recenzji można umieścić ją na blogu lub w serwisie specjalnie do tego przeznaczonym. Dobrze jest przesłać i skonsultować taki tekst z osobą reprezentującą przedmiot, którego dotyczy. Istnieje duża szansa na to, że spowoduje to umieszczenie linku do niej. Oprócz wersji papierowej warto tworzyć recenzje w formie wizualnej w serwisie YouTube. To świetne rozwiązanie dla wszystkich, którzy oferują coś, co należy pokazać w działaniu.

Konsumenci chętnie sięgają po recenzje lub szukają informacji przez podjęciem decyzji, dlatego warto tworzyć content, który przedstawia funkcjonalności, zalety, ale jest też uczciwy. Rzetelność będzie procentować z czasem, wpływając na wzrost autorytetu i argumentów dla linkowania.

Evergreen content

Evergreen to treści wiecznie świeże, jak wskazuje nazwa, które nie tracą szybko aktualności oraz są pożądane przez użytkowników mimo upływającego czasu. Posiadanie treści o takim charakterze powoduje, że nie trzeba gonić za aktualnymi treściami. Treści tego typu są wartościowe zarówno dla internautów, jak i wyszukiwarki Google. Zainteresowanie uniwersalnym tematem plasuje się na stabilnym i stałym poziomie. Pośród treści gorących w danej chwili, bowiem odwołujących się do bieżącej sytuacji czy wydarzeń, warto od czasu do czasu zwrócić się ku treściom, których atrakcyjność nie dezaktualizuje się. To przeciwieństwo publikacji typu news. Stworzenie tekstu, którego tematyka będzie ponadczasowa i uniwersalna, może determinować ruch na stronie przez lata. Bardzo często stanowi cenne źródło linków zwrotnych. Przykładem może być między innymi ten cykl o zdobywaniu linków – nie zapowiada się, żeby linki straciły swoją wartość dla wyszukiwarek, a dopóki tak będzie, informacje te będą poszukiwane przez użytkowników.

Case study

Case study to nic innego jak studium przypadku, czyli historia sukcesu kampanii reklamowej firmy. Dla kontrahentów rozpoczynających współpracę, a także przyszłych klientów, może być on potwierdzeniem kompetencji firmy. Nic tak nie przekona potencjalnych klientów jak potwierdzona historia sukcesu, skoro przedsiębiorstwo chwali się powodzeniem, posiada wiedzę i kompetencje dotyczące rozwiązywania określonego rodzaju problemów. Firmy, które dzielą się wiedzą, mają większą szansę na to, aby postrzegano je jako ekspertów w branży. Publikacja wymaga zebrania i przeanalizowania dużej ilości informacji, a następnie pokazania jej w przystępnej i atrakcyjnej formie.

case study sportowego e-commerce

W case study przedsiębiorca prezentuje swoją wiedzę i umiejętności, a także sposób ich wykorzystania w taki sposób, aby osiągnąć określony cel i rozwiązać problem klienta. Ten rodzaj contentu ma dwa główne cele: przekazanie wiedzy i promocję przedsiębiorstwa, ale w mniejszym stopniu pozyskiwanie linków.

Memy

Mem to nic innego jak obrazek przyciągający uwagę zabawnością bądź kontrowersją. Najpopularniejsze serwisy publikujące tego typu treści to jbzd, kwejk, 9gag oraz 4chan. Chętnie są one share’owane w mediach społecznościowych. Memy często są związane z polityką, obyczajami, sportem, w znacznie mniejszym stopniu używane w celach marketingowych. Ale i na tym polu rozbawienie klientów i kontrahentów, z uwzględnieniem kwestii etyki i dobrego gustu, może być dobrze odbierane i nagradzane linkami.

Firma, która wyróżnia się poczuciem humoru, wyróżnia się kreatywnością oraz smakiem, jest postrzegana przez kontrahentów i klientów jako wartościowy partner biznesowy. Udana kampania marketingowa wykorzystująca memy może spowodować ocieplenie wizerunku firmy, może zmienić jej postrzeganie, a także zwiększyć jej rozpoznawalność. Może też skutecznie wpłynąć na zbudowanie długotrwałej oraz stabilnej relacji na linii firma – klient.

Ale uwaga: każdy użytkownik jest inny, ma inne poczucie humoru, a granica między tym, co zabawne a tym, co niesmaczne czy szokujące może być często niezauważalna. Nieumiejętnie podejście do tematu może spowodować ośmieszenie przedsiębiorstwa i efekt odwrotny.

Cinemagraphs

Cinemagraphs to bardzo ciekawy rodzaj contentu, który przedstawia zdjęcia z dodanym zapętlonym efektem wideo. Pozwala na pokazanie interesującej historii w ułamku sekundy. Statystyczny odbiorca poświęca od jednej do trzech sekund na analizę fotografii w internecie. Cinemagraph może wydłużyć skupienie uwagi do kilku sekund. Ponadto, istnieje duża szansa na to, że oglądany przez internautę content zostanie zauważony i zapamiętany wśród dziesiątek innych zdjęć i materiałów. Komunikacja z wykorzystaniem cinemagraphów w odróżnieniu od animowanych GIFów jest subtelniejsza, a jednocześnie wzbudza zainteresowanie odbiorcy, kierując jego uwagę na wybrany element: produkt lub usługę. Ten rodzaj contentu zadebiutował w branży modowej, ale jest coraz częściej wykorzystywany we wszystkich pozostałych. Materiał tego typu idealnie nadaje się do wyróżnienia profilu firmowego na Facebooku czy blogu. Ruchomy obraz, estetycznie przygotowany przyciąga wzrok, a subtelność przekazu powoduje, że klient chętniej korzysta z oferty firmy. Ponadto delikatna forma przekazu może „upiększyć” nawet najmniej fotogeniczną branżę. Cinemagraps wykorzystany w mailingu czy newsletterze jest w stanie zainteresować odbiorcę tak, aby nie zrezygnował z subskrypcji. Użycie takiej formy przekazu może pomóc w budowaniu wizerunku firmy, która jest otwarta na nowości i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom odbiorcy.

Podcast

Kolejnym rodzajem przyciągającego ruch contentu jest podcast, czyli forma internetowej publikacji dźwiękowej lub filmowej, która zazwyczaj publikowana jest w formie odcinków. Podcasty są wygodną formą przekazu, ponieważ można słuchać ich w tle, podczas wykonywania czynności dnia codziennego. Dają możliwość odsłuchiwania nagrań w dowolnym miejscu i czasie. Podcasty mogą być różnej długości. Są idealnym rozwiązaniem do dogłębnego omawiania zagadnień. Można je odtwarzać przy użyciu urządzeń stacjonarnych, jak i mobilnych. Tworzenie podcastów przynosi szereg korzyści – począwszy od wizerunkowych, edukacyjnych po sprzedażowe.

podcast

Za ich pomocą można łatwo budować trwałą relację między firmą a klientami, zdobywać nowych odbiorców i kontrahentów. Podcast może stanowić uzupełnienie innych form. Sporym utrudnieniem w tworzeniu podcastów jest ograniczona ilość czasu. Stworzenie wartościowego materiału dźwiękowego lub wideo wymaga zrobienia researchu, zaproszenia gości do udziału, nagrania audycji, edycję materiału, publikację, promocję i rozpowszechnienie, przygotowanie się do kolejnego odcinka itd. Można uwzględnić ten rodzaj treści bez jej tworzenia. Jak? Udzielić wywiadu dla podcastu prowadzonego przez profesjonalnego podcastera

Real Time Marketing

Treści oparte o Real Time Marketing to takie, w których ważna jest błyskawiczna reakcja na obecną sytuację polityczną, kulturalną, sportową itp. Ten rodzaj przekazu nabrał rozpędu dzięki kanałom social media. Kluczowe jest zarówno błyskawiczne przechwycenie aktualnego wydarzenia (newsjacking), jak i skonstruowanie błyskotliwego komentarza do tego newsa. Przekaz powinien być dostosowany do stylu marki, polityki firmy oraz kontekstu.

Skutecznie przeprowadzona kampania może przełożyć się na wzrost zainteresowania firmą, a także jej ofertą. Z kolei, zbytnia opieszałość w publikacji, a co gorsza brak wyczucia osoby przygotowującej real time marketingowy post może ośmieszyć markę, nadszarpnąć długo budowany wizerunek, a nawet go zniszczyć.

Oto część sposobów zapewnienia sobie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania dzięki tworzeniu treści, która przyczynia się do zdobywania linków zewnętrznych. Niebawem pozostałe w kolejnym poście na blogu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *