Marketing treści sposobem na link building cz. 2

image title

W tym artykule przedstawiamy drugą część sposobów i strategii tworzenia treści pod kątem zdobywania linków.

Webinary, live streamy i wideo

Treści audiowizualne są istotną formą przekazów medialnych. Wciąż rosnące zainteresowanie materiałami wideo obserwujemy w internecie od kilku lat wraz z rosnącą w ogromnym tempie ilością zasobów. Ten rodzaj przekazu jest szybki i odbierany przez wiele zmysłów. Wideo na żywo charakteryzuje się szczególną autentycznością. Nie musi być wyreżyserowane i trzymać się sztywnego scenariusza. Transmisje na żywo umożliwia Facebook (Facebook Live), Instagram (Insta Stories), TikTok, Youtube.

Nieco inną formą jest webinar, seminarium internetowe mające charakter zarówno informacyjny, jak i szkoleniowy. Materiał szkoleniowy lub promocyjny jest pokazywany w czasie rzeczywistym dzięki wykorzystaniu transmisji online. Live streamy to media strumieniowe, które są jednocześnie nagrywane i transmitowane w internecie.

Warto zwrócić uwagę na to, że podczas prezentacji udostępnianej na żywo widać wszelkie mankamenty, niedociągnięcia, brak przygotowania prelegentów, ewentualne wpadki. Popełniając gafę na oczach klientów i kontrahentów, można skutecznie zniechęcić ich do współpracy, a także zniszczyć długo budowany wizerunek

E-booki

Kolejną chętnie udostępnianą formą treści jest e-book. Elektroniczna książka lub dokument można udostępniać zarówno w formie prezentu, jak i odpłatnie. Zazwyczaj stosowane formaty e-booków to pdf, ePUB, mobi. E-book stanowi bardzo ciekawą formę promocji, przede wszystkim dlatego, że internauci otrzymują kompendium wiedzy na dany temat w przystępnej formie. Firma może przekazać zarówno fachową wiedzę, jak i praktyczne rozwiązania danego problemu. E-bookiem może być raport, o którym pisaliśmy wcześniej, może to być zbiór kilku case study opatrzonych szerokim komentarzem, wreszcie może to być pogłębiony artykuł poradnikowy na bardzo szeroki temat.

Prezentacje multimedialne zamieszone w SlideShare

Prezentacje znajdujące się w serwisie SlideShare bardzo często są wysoko w wynikach wyszukiwania. Serwis pozwala na intuicyjne i proste dzielenie się stworzonymi prezentacjami multimedialnymi, ale także infografikami, dokumentami czy webinariami. Umieszczone w SlideShare prezentacje są łatwo przyswajalne dla użytkowników, ale też zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych. Serwis sczytuje tekst ze slajdów i automatycznie umieszcza go jako transkrypcję do prezentacji.

Z pomocą SlideShare można skutecznie zwiększać ruch na stronie firmowej, zdobyć nową grupę stałych odbiorów lub subskrybentów, zbudować jeszcze mocniejszą relację z internautami, a także wzmocnić świadomość marki czy wzmocnić pozycję w Google. Ale jeśli prezentacja będzie zawierała błędy, tekst będzie przygotowany nierzetelnie, będzie mało konkretny, narazi to firmę na pogorszenie wizerunku.

printscreen strony slideshare.

Infografiki

Infografiki są atrakcyjną formą prezentowanych informacji w formie graficznej. Prezentacja danych w formie wykresów, map i tabel jest łatwa w percepcji dla czytelników i przyciąga uwagę o wiele skuteczniej niż sam tekst. Infografiki pozwalają na zaprezentowanie skomplikowanych lub mało ciekawych informacji w przystępny sposób. Mogą stanowić doskonałą alternatywę wobec obszernych raportów czy wielowątkowych artykułów. Infografiki są chętnie komentowane przez internautów i łatwo się je rozpowszechnia w serwisach społecznościowych.

Aktualności

Newsy z życia firmy, czyli to, co aktualnie dzieje się w przedsiębiorstwie – zatrudnienie nowego pracownika, zmiana siedziby firmy, wprowadzenie nowego rodzaju asortymentu lub usługi – wszystko, co ma bezpośredni wpływ na klientów i kontrahentów. Takie informacje też mogą w pewnych okolicznościach być źródłem linków. Do newsa warto dodać zdjęcie lub materiał wideo, który przyciągnie uwagę internautów.
Dzielenie się z klientami lub kontrahentami tym, co aktualnie dzieje się w firmie, skraca dystans. Tego typu content zatrzymuje internautów na stronie i wpływa na poprawę wizerunku firmy.

Oś czasu

Zaprezentowanie informacji w sytuacjach, gdy chronologia jest ważnym czynnikiem, sprawdza się szczególnie dobrze w formie osi czasu. Stanowi chętnie udostępniany przez internautów rodzaj contentu.


Osie czasu sprawdzają się przy wzbogaceniu i zdywersyfikowaniu contentu na stronie. Ponadto pomagają wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i kontrahentów, a także zmniejszyć dystans między przedsiębiorstwem a użytkownikami.

Oś czasu firmy AOW.

Artykuły w seriach

Podejmując się napisania lub omówienia bardzo obszernego zagadnienia, warto podzielić go na części.

Dzięki takiemu podejściu możliwe jest zyskanie większej uwagi, bowiem rozkłada się ona na kilka sesji. Użytkownicy preferują percepcję treści w sekwencjach, które nie są zbyt długie i obciążające.

Cechą szczególną artykułów publikowanych w seriach jest to, że rozciągają uwagę odbiorców w szerszym zakresie czasu.

Cytaty

Cytaty to nic innego jak dosłowne przytoczenie cudzej wypowiedzi. Ta forma pozwala na wyrażanie swojego zdania nie wprost lub w postaci aluzji. Przedstawione w formie tekstu lub estetycznej grafiki są bardzo często lajkowane i udostępniane. To może być ciekawy rodzaj contentu w sytuacji, kiedy zabraknie pomysłu na kolejny wpis w mediach społecznościowych czy na firmowym blogu.

cytat Alberta Einsteina

Można je stosować jako element większej całości – wprowadzający w temat wstęp do artykułu oraz jako soczyste zakończenie, dobitnie dające czytelnikom do myślenia. Warto pamiętać o tym, że cytat zawsze powinien być związany z branżą, w której firma działa, dostosowany pod kątem estetyki i smaku do grona Twoich kontrahentów i klientów. Często może także być związany z aktualnym wydarzeniem społecznym, kulturalnym, sportowym, goszczącym na językach wszystkich. Cytat może stanowić doskonały pretekst do rozpoczęcia dyskusji ze swoimi followersami.

User Generated Content

USG to wszelkiego rodzaju niepłatne treści tworzone i rozpowszechniane bezpośrednio przez internautów danej marki, produktu czy usługi, między innymi: posty w mediach społecznościowych, recenzje, wpisy na forach internetowych, publikowane zdjęcia czy materiały wideo .

User generated content

Opinie udostępnione przez innych użytkowników mają szczególny status, w budzących zaufanie kontekstach są wiarygodne i naturalne, nie będą uznane za przesłodzone i wyreżyserowane. Nie bez znaczenia jest ogromna popularność zestawień w stylu „oczekiwania vs rzeczywistość”.

Najczęściej opinie innych stanowią przysłowiową „kropkę nad i” w finalizacji transakcji zakupowej. Poza tym ten rodzaj treści budzi pozytywne skojarzenia, wzbudza zainteresowanie produktami i usługami, buduje silną relację między firmą a kontrahentami i klientami. Z kolei zbyt nachalne i częste publikowanie tego rodzaju treści skutecznie zniechęci internautów do dalszego podejmowania inicjatywy. Sztuczne moderowanie i napędzanie dyskusji szybko zostanie wychwycone przez społeczność.

FAQ

FAQ, czyli z ang. Frequently Asked Questions, to sekcja z odpowiedziami na pytania najczęściej zadawane przez internautów. Stanowi cenne źródło przydatnych informacji dla klientów i kontrahentów. Stworzenie takiej sekcji ma obopólne korzyści. Przedsiębiorca udostępniający takie informacje buduje wizerunek zaangażowanego w społeczność, zmniejsza dystans między firmą a klientami oraz dodaje witrynie wiarygodności. Klient nie jest zmuszony do kontaktowania się z przedsiębiorstwem. Klienci, którzy nie znajdują odpowiedzi na nurtujące ich pytania zrezygnują z dalszych zakupów i poszukają jasnej oferty na stronie konkurencji. Przygotowane zestawienie często pojawiających się pytań wymaga postawienia się na miejscu drugiej strony. Dobrą praktyką jest zbieranie ich sukcesywnie w toku komunikacji z użytkownikami.

Dodanie takiej sekcji pomaga w tworzeniu wizerunku eksperta w swojej branży i jest oznaką profesjonalizmu. Redukuje liczbę kontaktów telefonicznych i mailowych. Wpływa na wzrost sprzedaży, a także na pozycję strony firmowej w wynikach wyszukiwania dla wyrażeń, których szukają użytkownicy.

Rebusy, quizy, łamigłówki i testy

Rodzaje rozrywkowej treści, jak rebusy, quizy, łamigłówki i testy, w ciekawy sposób urozmaicają całą komunikację wizualną przedsiębiorstwa. I może to być mile widziana odskocznia wobec podstawowej formy contentu.

Udostępnione na firmowej stronie rebusy i łamigłówki muszą odpowiadać specyfice wykonywanej działalności przedsiębiorstwa, być spójne z wizerunkiem firmy. Rozrywkowa forma treści pozwala na budowę pozytywnej relacji na linii klient – firma – kontrahenci i zwiększać grono followersów.

Tutoriale i poradniki wideo

Podobnie sytuacja wygląda z poradnikami prezentowanymi w formie wideo. Materiał pokazujący krok po kroku jak coś wykonać zwany jest tutorialem, z ang. samouczkiem. Tego typu treści są pożądanymi przez użytkowników w każdej grupie wiekowej, poza małymi dziećmi. Jeśli poradnik jest wykonany profesjonalnie i fachowo, może być chętnie udostępniany i lajkowany, zarówno w social mediach, jak i na stronie www, a co za tym idzie zwiększa się prawdopodobieństwo zdobycia kolejnego linku. O sile artykułów poradnikowych traktował pierwszy rozdział tego artykułu.

Poradniki prezentowane w formie wideo mają zazwyczaj większy zasięg niż tekst pisany. Użytkownicy spędzają o wiele więcej czasu na stronie internetowej, na której znajduje się materiał wideo. Wyszukiwarka Google i użytkownicy traktują witrynę jako bardziej wartościową dzięki urozmaiceniu contentu. Tutoriale są także o wiele łatwiejsze w odbiorze niż obszerna instrukcja, którą internauta musi przeczytać krok po kroku. Stworzenie wideo posiada wiele walorów w porównaniu z tekstowym poradnikiem, wymaga jednak wygospodarowania większej ilości czasu aniżeli napisanie artykułu poradnikowego.

Posty z linkami

Stworzenie bazy wiedzy z danej branży, w której pojawiają się zestawienia wartościowych linków, są materiałami niezwykle pożądanymi przez internautów. Taki materiał ma za zadanie uporządkować wiedzę, skupiać i scalić dostępne w sieci informacje na określony temat. Konkretnie i na temat: wszystkie ważne wiadomości i kluczowe wypowiedzi zebrane w jednym miejscu. Może to być post prezentujący zestawienie przydatnych informacji. Przy tworzeniu tego typu treści należy zachować ogromną czujność, wykazać się rzetelnością, w przeciwnym wypadku użytkownicy mogą negatywnie to zweryfikować. Posty z linkami są jednym z rodzajów treści, które mogą prezentować wypowiedzi ekspertów z danej dziedziny. W takim zestawieniu content ma spotęgowaną moc, o czym w kolejnym punkcie.

Ego baiting

Ego baitingowy charakter treści polega na odniesieniu się do konkretnych osób, oddziaływaniu na ich ego i dostarczeniu wartości również im. Lubimy słyszeć pozytywne informacje o sobie. Zwłaszcza jeśli świadomie buduje się wizerunek marki osobistej, dostrzega płynącą z tego wartość. Tak więc odwołanie do ego daje szansę na zdobycie wielu wartościowych linków, np. od ekspertów wymienionych w zestawieniu. Pod taką listą może wywiązać się dyskusja, a to będzie miało dodatkowy wpływ na zainteresowanie przekazem. Tego typu forma posiada charakter viralowy.

Marketing treści sposobem na link building cz. 2 2

Kalendarz wydarzeń

Kalendarz wydarzeń w danej tematyce lub branży jest chętnie czytaną, udostępnianą, komentowaną, a także lajkowaną formą contentu. Zainteresowanie imprezami branżowymi, targami, szkoleniami, spotkaniami eksperckimi, a także innymi eventami jest bardzo duże. Kalendarz może być przygotowany zarówno w formie tekstowej, graficznej, jak i wideo. Każda z wymienionych form przekazu spotka się z zainteresowaniem internautów. Przygotowanie kalendarza nie wymaga wygospodarowania dużej ilości czasu.

Publikacja treści w branżowych mediach

Sposoby na zdobywanie linków dotyczą formy oraz strategii dystrybucji tworzonych treści.
Metodą dystrybucji treści jest publikacja artykułów w branżowych portalach lub pismach. Przedsiębiorstwo dzieląc się fachową wiedzą, kreuje swój ekspercki wizerunek. Firma zdobywa kolejny link, a to wpływa na pozycjonowanie witryny. Oprócz linku pod artykułem zazwyczaj umieszcza się krótkie bio, tj. kilka słów o autorze tekstu, a to pozwala zaprezentować zdobyte doświadczenie.

Udzielanie wywiadów

Podobnie jak z publikacją eksperckich artykułów, tworzeniem raportów czy pisaniem w branżowych pismach, dzięki udzielaniu wywiadów można zyskać link. Problemem jest, aby zbudować pozycję, dla której redakcje będą chętne do publikacji takiego wywiadu. Najczęściej trzeba na to zapracować. Gdy jednak wieloletni dorobek jest na to wystarczający, można w ten sposób rozwijać rozpoznawalność, docierając do nowego grona odbiorców. Powołując się na inne strony, można budować wielowymiarowe relacje.

Udzielanie wywiadów

Prowadzenie kanałów social media

Kanały social media są nieodzownie związane z content marketingiem i pozycjonowaniem. Umożliwiają szybką wymianę informacji i skupianie użytkowników o podobnych zainteresowaniach. Kanały mają różny charakter – jest towarzyski Facebook i biznesowo-rekrutacyjny Linkedin, jeszcze inny charakter mają Twitter, Instagram, YouTube, TikTok czy TripAdvisor. Ten temat dość obszernie podjęliśmy w pierwszym artykule z cyklu „Jak zdobywać linki?”. Dzięki nim przedsiębiorca może wzbogacić, urozmaicić oraz wzmocnić stosowane techniki promocji. Udostępniając różnego rodzaju materiały w kanałach social media łatwiej skutecznie budować relacje z użytkownikami. Ich rolą jest wydajnie wspierać inne działania z zakresu marketingu internetowego.

Prowadzenie kanałów social media

Publikując w social mediach, o wiele szybciej niż poprzez stronę internetową można narazić się na powstanie sytuacji kryzysowej. Internauci bywają bezlitośni i natychmiast wychwycą i wykorzystają ewentualną pomyłkę czy błąd. Udostępniając przekaz w social mediach, po części traci się kontrolę nad przekazywanymi informacjami.

Użytkownicy w internecie mogą dyskutować o udostępnionym przez firmę materiale zarówno na profilu biznesowym, jak i poza fanpagem, tworzyć grupy i społeczności skupione wokół wybranego zagadnienia czy problemu. Moderowanie komentarzy jest źle widziane, a z ewentualną krytyką należy się zmierzyć, mimo tego, że być może jest ona niedorzeczna czy nietrafiona.

Media społecznościowe charakteryzują się swoimi indywidualnymi formatami contentu, szczególnie popularne są krótkie formy wideo. Prekursorem były vines. To 5-6 sekundowe filmiki, które często są udostępniane w seriach. Pierwotnie ich publikowanie było możliwe dzięki aplikacji mobilnej w serwisie społecznościowym stworzonym przez Twittera – Vine. Z czasem można było udostępniać je także w innych portalach. Pomysł został podchwycony przez innych, np. Instagram, który wprowadził możliwość publikowania relacji na żywo i wideo.

Uczestnictwo w grupach społecznościach

Kolejną ciekawą metodą na pozyskanie linku prowadzącego do strony internetowej jest prowadzenie grup dyskusyjnych, bycie aktywnym w społecznościach i organizowanie Q&A, z ang. questions and answers, czyli pytania i odpowiedzi.

Grupa skupiona wokół produktu lub usługi umożliwia zebranie w jednym miejscu wszystkich tych, którzy korzystają z danych rozwiązań lub po prostu chcą wiedzieć, co się dzieje wokół firmy. Udostępniane treści wraz ze wszystkimi komentarzami trafią do odpowiedniej grupy odbiorców. Osoby będące członkami grup społecznościowych chętnie komentują i zadają pytania związane z usługami i produktami. Grupa może być też dla przedsiębiorstwa miejscem zbierania informacji na temat proponowanych rozwiązań lub produktów.

Screencast

Kolejnym sposobem na pozyskanie linków jest przygotowanie materiału wideo ze zrzutami ekranu, podczas którego prelegent omawia określoną problematykę. Można je traktować jako nagranie wideo z dźwiękiem. Znajduje zastosowanie dla chcących zaprezentować funkcjonalność wybranego produktu lub usługi. Wykorzystywane są w materiałach e-learningowych, poradnikach dotyczących obsługi systemów, w szczególności w branżach związanych z IT. Screencasty są idealnym rodzajem contentu do przedstawiania danych na konkretnych przykładach.

Screencast

Budowanie relacji z czytelnikami

Budowanie każdej relacji, także tej z klientem czy kontrahentem, wymaga zaangażowania i dbałości o szczegóły. Gdy jest dwustronna komunikacja, to buduje zaufanie, co wpływa na skuteczność innych działań związanych z pozyskiwaniem linków. Taka komunikacja jednak może być obciążająca czasowo i sprawiać problemy. Będąc autorem bloga, masz prawo do moderacji komentarzy, ale najlepiej jest zachować w tym aspekcie zdrowy rozsądek i nie bać się wystawić na krytykę. O wiele lepiej odnieść się do wypowiedzi niż skasować krytyczny komentarz. Nie warto chować głowy w piasek, tylko stawić czoła problemom i być gotowym do dyskusji.

Artykuły sponsorowane

Dowolny tekst, jeśli jego publikacja zakłada opłatę, jest tekstem sponsorowanym. Link w takim artykule powinien być oznaczony jako „rel=sponsored”. W takim artykule może znaleźć się zarówno link graficzny, anchor brandowy, jak i odnośnik exact match. Ale taki link nie przenosi wartości SEO – a przynajmniej bezpośrednio, w pełnym tego słowa znaczeniu. Jednakże przez zasięg, dotarcie do grupy docelowej, może przyczyniać się do rozgłosu, którego konsekwencją może być pojawienie się linków.

Podsumowanie

Kwestią oczywistą jest zachowanie rzetelności w przedstawieniu informacji, przestrzeganie praw autorskich czy stawienie czoła ewentualnej krytyce ze strony internautów czy innych specjalistów z branży. Wskazane są lekkie formy przekazu, nieskomplikowany język. Co do treści zasadniczo nie warto bazować na szokujących, kontrowersyjnych i bulwersujących tematach. Ale w wyjątkowych przypadkach może to stanowić napęd efektu wirusowego. Trzeba jednak pamiętać o zasadach etyki dziennikarskiej i nie przekraczać granicy. Warto stawiać na content dopasowany do oczekiwań odbiorców, pomagający w rozwiązywaniu problemów, z którymi borykają się internauci. Pod udostępnianymi materiałami warto umieścić przyciski umożliwiające podzielenie się contentem w mediach społecznościowych.

Stosowanie urozmaiconych form prezentacji treści sprawi, że szerokie grono odbiorców znajdzie coś dla siebie, firma nie tylko może liczyć na rozszerzenie profilu linków zewnętrznych, ale zrealizuje także szereg innych celów marketingowych – od budowania wizerunku marki jako eksperta, zwiększenia rozpoznawalności, a pośrednio także do zwiększenia wskaźników pozyskanych leadów i samej sprzedaży. Niektóre efekty ujawnią się od razu, a inne z opóźnieniem. Umiejętna selekcja i planowanie działań marketingowych jest kluczem do sukcesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *