Jak zdobywać linki?

image title

W poprzednim artykule pisaliśmy o podstawowych pojęciach, których znajomość jest niezbędna do świadomej pracy nad marketingiem zorientowanym na zdobywanie linków. Dzisiaj przejdziemy do najogólniejszych kategorii pozyskiwania linków. Nie jest możliwe, żeby linki pojawiły się spontanicznie, bez przygotowanego gruntu.

Fundament stanowią treści – link do strony bez treści nie ma sensu. Żeby treści mogły oddziaływać, potrzebne jest wprawienie w ruch – trzeba rozpędzić ten mechanizm. Trzeba stworzyć dla linków warunki. W tym artykule omówimy ogólne kategorie działań mających na celu pozyskiwanie linków, a w kolejnych odsłonach tego cyklu zaprezentujemy dokładnie poszczególne działania.

Treści

Dobry przedsiębiorca powinien być ekspertem w swojej działalności. W każdym razie z korzyścią dla jego biznesu jest, aby klienci tak go odbierali. Dlatego ważne jest, aby umacniał on taki wizerunek, na przykład dzieląc się specjalistyczną i fachową wiedzą ze swoimi klientami lub internautami. Jednym ze sposobów do osiągnięcia tego celu jest kreowanie wizerunku swojej firmy poprzez prowadzenie bloga. Dbałość o unikalność i wartość publikowanych treści, a dodatkowo różnorodność i kreatywność ich prezentacji, może w ogromnej mierze przyczynić się do zwiększenia skali percepcji i poleceń tworzonych treści.

Istnieje ogrom możliwych form przekazu – od artykułów, wykresów, infografik, webinarów, prezentacji po memy, podcasty czy e-booki. Warto pamiętać o regularnym odpowiadaniu na pytania zadawane przez klientów i częstym uczestnictwie w dyskusjach, a także prezentowaniu się swoim kontrahentom i klientom jako ekspert. Można wykorzystać do tego specjalistyczną wiedzę jako narzędzie do edukacji klienta, jak i budowania z nim relacji. Współcześni klienci są znudzeni nadmiarem monotematycznych bodźców reklamowych, przez co są także coraz bardziej wymagający. Przekaz musi zaintrygować i zaspokoić intelektualnie potencjalnych klientów, dlatego wskazane jest zróżnicowanie form przekazu. Sukces marketingu treści w ogromnej mierze zależy nie tyle od samego contentu, co od sposobu jego promocji.

Marketing

Public relations, organiczna promocja, natywna reklama i wszelkie kategorie aktywności w wymiarze online, jak i offline mające na celu rozpowszechnianie informacji o tworzonych kreacjach, to sposoby na rozpowszechnienie się informacji o wszelkich inicjatywach. Także dobry content ma znaczenie – trzeba go pokazać, zaprezentować, sprawić, żeby był dostępny.

Znaczną części internetowych zasobów i czasu internautów w sieci zajmują media społecznościowe. Znaczna część społecznej aktywności ich dotyczy. Więc z uwagi na zasięg tych mediów, jak i ich rolę w kontekście pozyskiwania linków warto od nich zacząć. Według GUS w 2020 r. w Polsce 66 % osób korzystających z internetu w sprawach prywatnych, odwiedza właśnie serwisy społecznościowe. Jest to bardzo duży wzrost liczby korzystających z mediów społecznościowych, można to spożytkować w służbie SEO. Dlatego warto założyć biznesowy profil firmowy w portalach społecznościowych, na jakich mogą znajdować się odbiorcy tworzonych treści lub osoby wpływowe. Najpopularniejsze to Facebook, YouTube czy Instagram, a w zależności od branży mogą być to również portale, takie jak: Twitter, LinkedIn, Pinterest, Vimeo albo całkiem niszowe, jak Clubhouse czy specyficzne, jak Tik Tok. W niektórych branżach media społecznościowe starszego typu działają prężnie – fora internetowe, a także społeczności skupione wokół autorów blogów.

Warto publikować tam treści ciekawe, użyteczne lub takie, które budują społeczność, wywołują dyskusje i tworzą relacje. Warto także angażować się w wydarzenia branżowe. Wystąpienia w kontekście aktualnych wydarzeń są dobrą okazją do rozpowszechniania informacji o tworzonym contencie.

Współpraca

Prowadząc działalność, warto wychodzić naprzeciw kontrahentom i klientom, prosząc o zamieszczanie opinii, recenzji. Innym rozwiązaniem jest umożliwienie dodawania na blogu wpisów gościnnych, a także dodawanie ich na innych stronach. Warto polecać i linkować znajomych z branży, bo w naturalnym odruchu mogą nam się odwdzięczyć tym samym.

Sprzedając produkty w internecie hurtowo, dobrze jest zwrócić się do dostawców z prośbą o udostępnienie informacji, gdzie klienci mogą znaleźć ich produkty w handlu detalicznym. Innym sposobem na pozyskanie wartościowych linków jest uzupełnienie artykułu lub raportu kogoś z branży poprzez zasugerowanie uszczegółowienia lub sprostowania. Dodatkowo, warto zlokalizować lokalne grupy zrzeszające producentów określonej gamy produktów lub sprzedawców danej usługi i dołączyć do takiej społeczności. W miarę możliwości dobrze jest się w niej udzielać.

Jeszcze innym sposobem na powiększenie bazy linków jest zaproponowanie programu praktyk lub staży dla studentów kierunków związanych z konkretną branżą. Można skontaktować się z daną szkołą czy uczelnią i zaproponować: dni otwarte w firmie, cykl szkoleń dla uczniów lub inne podobne przedsięwzięcia. Podczas nawiązywania współpracy z placówką opłaca się poprosić o wzmiankę o przedsięwzięciu na jej stronie oraz w mediach społecznościowych. Wszystkie te pomysły mogą być okazją do zdobycia nowych linków do witryny.

Dzielenie się

Czego możemy oczekiwać za pomoc? Czyż nie wdzięczności? Jak obdarowany może ją okazać? – Może zamieścić link w ramach podziękowania. Gdy firma staje się sponsorem, bądź mecenasem instytucji, wydarzenia sportowego, sportowca albo osoby publicznej może liczyć lub wymagać wzajemności. Przede wszystkim taka postawa buduje wizerunek społecznej odpowiedzialności, a prócz bezpośredniego linku takie działania mogą przekładać się także na pozyskanie nowych kontaktów biznesowych, a także na dalsze polecenia i relacje skutkujące odnośnikami.

Działając w branży i zbierając w niej doświadczenie, przedsiębiorca zyskuje wiedzę w swojej dziedzinie. Im bardziej może pochwalić się swoją wiedzą, tym większego sensu nabiera udzielanie się na forum publicznym. Może to być udział w wystąpieniach na uczelniach czy podczas branżowych eventów. Jeśli te wystąpienia publiczne uczynią osobę rozpoznawalną, może udzielać wywiadów. Pomocne będą tu również różnego rodzaju treści, o których była mowa w pierwszym rozdziale. Regularne tworzenie nowych materiałów pozwala docierać do coraz większego grona odbiorców.

Innym sposobem na dzielenie się może być po prostu rabat dla wybranej grupy lub społeczności. Do zamówienia można dodawać gratisy lub zaproszenia. Skutecznym pomysłem może być nawiązanie współpracy w celu zorganizowania konkursu z nagrodami.

Inne sposoby

Istnieją także inne, trudne do skategoryzowania sposoby na zdobycie linków. W przypadku firmy lokalnej stworzenie wizytówki w Google Maps to aktualnie podstawa pracy nad widocznością w internecie i budowaniem profilu linków. Program Google Moja Firma, z którego informacje pojawiają się w wyszukiwarce Google Maps, to nowoczesna forma katalogu firm. Można znaleźć wiele innych katalogów firm lub stron internetowych, blogów. Jeszcze innym sposobem może być katalog ofert lub lista ogłoszeń.

Inna specjalna grupa witryn, z których linki mogą mieć dużą wartość, to strony instytucji. Pewne rodzaje treści mogą zasługiwać na wzmiankę i link na stronach administracji publicznej – rządowej, samorządowej albo witrynach uczelni lub innego rodzaju jednostek edukacyjnych. To z zasady strony o wysokim wskaźniku zaufania ze strony wyszukiwarek. Można także powalczyć o zdobycie linku z Wikipedii lub stron o zbliżonym charakterze.

Inspiracją do ustalenia miejsc, w których można postarać się o link dla swojej strony, jest sprawdzenie linków konkurencji. Dzięki niemu można znaleźć miejsca, skąd link można i warto pozyskać. Do sprawdzenia linków konkurencji wykorzystuje się specjalne programy, między innymi Moz, Ahrefs, Alexa itd.

Jeszcze innym jest tworzenie stron, na których następnie możemy zamieścić link. Serwisy takie, najczęściej poradnikowe, oprócz linkowania wspierają także działania z zakresu marketingu treści. Oczywiście samo ich stworzenie nie wystarczy – należy zadbać o ich promocję, a także linki do nich. Dla tworzonych stron można wykorzystać przechwycone domeny albo zakupić bezpośrednio całe witryny – jeśli jest duży budżet do dyspozycji. Pozyskane domeny można wykorzystać do podniesienia wartości domeny dzięki przekierowaniu lub zbudowania pod tymi domenami nowych stron.

A co zrobić, aby nie zniechęcić innych do linkowania na Twoją stronę? Warto przypilnować, aby strona była użyteczna dla użytkownika i dla wyszukiwarki, aby osoba decydująca o zamieszczeniu linka nie miała obawy, że może się to wiązać z pretensjami użytkowników, którym strona jest polecana. Jeszcze większe obawy mogą budzić sankcje od wyszukiwarki. Ponadto optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek internetowych oraz użytkowników może spowodować, że witryna będzie dała się odnaleźć w wynikach wyszukiwania, między innymi przez tych, którzy mogą być gotowi linkować do oferowanych treści.

Należy także zadbać o linkowanie wewnętrzne. Nad tymi linkami mamy pełną kontrolę i warto wykorzystać ich moc w pełni. Należy zadbać, aby każde ważne zagadnienie miało dedykowaną podstronę z logicznym umiejscowieniem w architekturze serwisu i z innymi semantycznie powiązanymi dokumentami.

Podsumowanie

Sposobów działań mających na celu pozyskanie wartościowych linków jest wiele. Można je podzielić według kilku kategorii, które zostały tutaj wymienione. Należy pamiętać, że najważniejsze jest, aby zaproponować wartość – to ona jest magnesem dla linków. Mechanika linkowania wynika z tego, że linki do wartościowych stron stanową wartość dla użytkowników, a te, które prowadzą na manowce, będą oceniane negatywnie.

W pracy nad marketingiem, także skupionym na zdobywaniu linków, stały monitoring efektów działań pozwala na ich ocenę, wyciąganie wniosków, zmianę strategii lub modyfikację wyznaczonych założeń. Warto dlatego posługiwać się danymi z serwisu Google Search Console, ale używać także analityki opartej na ruchu na stronie, jak Google Analytics.

W kolejnej odsłonie tego cyklu omówimy każdą z możliwości związanych z tworzeniem treści bardziej szczegółowo. Odpowiemy na pytanie: jak tworzyć treści, które się angażują, zatrzymują odbiorców i zachęcają do linkowania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *