Site icon Memtor Marketing

Jak stworzyć listę adresową do marketingu bezpośredniego?

Jak stworzyć listę adresową do marketingu bezpośredniego?

Aktualnie mało kto nie posiada własnej skrzynki mailowej i stanowi ona dla niego zwykle bardzo osobisty kanał kontaktu, pewnie zaraz po telefonie komórkowym i wiadomościach sms. Dlatego, jeżeli zależy nam na bliskich relacjach z naszymi klientami nie powinniśmy rezygnować z tego kanału kontaktu. Email marketing przeżywa drugą młodość, a to dzięki funkcjonalnościom nowych rozwiązań informatycznych, a także zmianom w prawie, które ukruciły masowy spam i nadużycia. Ale także empatia marketerów nastawionych na odbiorców wzrosła, bo taka postawa daje wymierne korzyści. W konsekwencji zwrot z inwestycji, jaki przynosi wysyłka kampanii mailingowej może nawet wielokrotnie przekraczać 1000%. Zacząć należy od poprawnego stworzenia listy adresowej mailingowej. Już na samym początku powinniśmy zdawać sobie z tego sprawę i prowadzić ją w sposób usystematyzowany oraz zaplanowany. Jednym z najskuteczniejszych sposobów jest prowadzenie tematycznej domeny z dobrze przemyślanymi bonusami, które ze względu na swoją atrakcyjność przyciągną subskrybentów. Aby otrzymać adres e-mail musimy dać od siebie coś wartościowego.

Kryteria doboru adresatów

Posiadanie własnej listy adresowej do mailingu ma więcej plusów niż korzystanie z tej wynajętej lub zakupionej. Korzystanie z nielegalnie zebranej i bezprawnie udostępnionej/odsprzedanej bazy adresowej lub zbieranie adresów z przypadkowych stron jest przestępstwem w świetle naszego prawa. Dodatkowo to szybka droga do pojawienia się na listach spamu. Z tego względu liczy się jakość bazy a nie jej wielkość. Korzystanie z gotowych rozwiązań to szybki dostęp do bardzo dużej ilości adresów, jednak brak więzi z odbiorcami oraz hurtowe wysyłanie wiadomości może nie przynieść oczekiwanych rezultatów.
Z tych względów godnym polecenia jest tworzenie listy w sposób organiczny. Adresy możemy zdobyć za pomocą wielu formularzy zapisu offline lub online. Użytkownik sam wyraża chęć uczestniczenia w oferowanym programie poprzez wypełnienie wymaganych informacji w formularzu uczestnictwa. W ten sposób zostaje subskrybentem gotowym na otrzymywanie komunikatów marketingowych. Ważną sprawą jest zadbanie o to, aby użytkownik miał możliwość w każdej chwili odstąpić od obecności na liście. Wybiera świadomie informacje, produkty, które go interesują. Rzeczą, która skutecznie napędza ruch do witryny jest stworzenie nie tylko ciekawych i wartościowych treści ale i przemyślane formy promocji zachęcające użytkowników do interakcji, np. poprzez zgłoszenie swojego woli wzięcia udziału. Zapisanie się na listę powinno być łatwe i przyjemne, bez zbędnych informacji, najlepiej aby wymagane było tylko imię i adres e-mail. Nic nie zniechęci potencjalnych klientów tak bardzo jak skomplikowany i niezrozumiały formularz.

Sposoby na pozyskanie wpisów na liście adresowej

Strona internetowa

Firmowa strona internetowa jest miejscem, do którego najczęściej trafiają nasi subskrybenci. Jeżeli umieszczone na niej treści są w dodatku interesujące i w jakimś stopniu pomocne, zyskamy spore grono osób chcących być na bieżąco z tym co publikujemy. Twój odbiorca powinien czuć, że to miejsce jest stworzone właśnie dla niego. Formularz zapisu na newsletter często znajduje się w dolnej części strony, ale w indywidualnych przypadkach warto eksperymentować. Jako jedno z najskuteczniejszych sposobów wspierających rozbudowę listy mailingowej na stronie wymienia się Pop-upy – pod warunkiem, że ich forma nie będzie irytować. Czasem bywają uciążliwe dla niektórych użytkowników, jednak stworzone we właściwy sposób skutecznie zachęcą do interakcji.

Media społecznościowe

Twitter, Facebook, Slideshare czy Youtube oferują wiele sposobów na pozyskanie dużej ilości adresów mailowych. Zasięg kanałów social media jest ogromny, dlatego nasze działania możemy prowadzić na wielką skalę. Za ich pomocą łatwo nakłonimy do jeszcze bliższego kontaktu z nami oraz naszą marką. W tym celu sprawdzi się organizowanie konkursów z ciekawymi nagrodami. Na wyższym poziomie firmowego content marketingu można pokusić się o darmowe raporty lub e-booki. Zadowoleni odbiorcy chętnie dzielą się swoimi odczuciami z innymi, co naturalnie może pomóc w rozbudowie listy marketingowej.

Blog

Ze szczególnym charakterem strony internetowej mamy do czynienia w przypadku bloga. Blogowanie jest obecnie jednym z najważniejszych sposobów pozwalającym na promowanie siebie oraz budowanie własnego wizerunku. Dążąc do profesjonalizmu, stając się ekspertem w danej dziedzinie, skuteczną strategią jest dzielić się swoja wiedzą i doświadczeniem. W tym kontekście naturalne jest budowanie bliższych więzi opartych o kanał poczty elektronicznej. Formularz zapisu na newsletter spełnia rolę wizytówki.

Własna lista to możliwość kontroli, ponieważ to my decydujemy gdzie, kiedy i co promujemy. Dodatkowo zyskujemy ruch do witryny za który nie musimy płacić. Zaczynamy od budowania zainteresowania a następnie przechodzimy do sprzedaży. Jeżeli posiadamy taką listę, to z łatwością zwrócimy uwagę na aktualny produkt, nowości na których nam najbardziej zależy. W dodatku to dobra rzecz na przyszłość, na odnawianie interakcji w przyszłości.

Offline

Każda możliwość jest dobra jeśli jest skuteczna na rozszerzanie swoich kontaktów. Gdy mamy do czynienia z klientami, z którymi spotykamy się w biurze/sklepie tam też możemy udostępnić wizytówkę lub folder z linkiem do formularza. Szczególnym miejscem są również targi, szkolenia, konferencje, a także imprezy masowe w przypadku masowego charakteru oferowanych produktów i usług.

Korespondencja mailowa

Mając na uwadze to, że wiele osób z którymi korespondujemy nie znajduje się na naszej liście mailingowej, możemy to zmienić w bardzo łatwy sposób. W stopce wiadomości warto umieścić formularz zapisu na newsletter. Dzięki temu, wraz z każdą wysłaną wiadomością wzrośnie szansa na pozyskanie nowego adresu do naszej bazy mailingowej.

Kilka najpopularniejszych narzędzi mailingowych

Mając już bazę adresową możemy zająć się wysyłką – zrobiliśmy przegląd popularnych narzędzi do tego.

Mailchimp

To tanie zagraniczne narzędzie, przyjazne w obsłudze oraz dające dużo możliwości podczas tworzenia kampanii mailingowej. Pomimo braku polskiej wersji językowej prosty interfejs jest zrozumiały dla każdego, a używanie jego intuicyjne. Mailchimp bardzo dobrze integruje się z Google Analytics oraz stronami opartymi na CRM i CMS. Firma oferuje cztery plany taryfowe uzależnione od ilości subskrypcji. Darmowa wersja jest wyposażona w wiele przydatnych funkcji takich jak np. statystyki oraz pozwala na wysłanie 12000 maili miesięcznie do maksymalnie 2000 subskrybentów. To atrakcyjna propozycja w szczególności dla początkujących marketerów.

Campaign monitor

Jest to jedna z najdroższych platform, dlatego nie dziwi fakt, że Campaign Monitor jest używany przez duże i światowe firmy takie jak Apple czy CocaCola. Cena bardzo ograniczonego pakietu zaczyna się już od 9 dolarów. Płacimy dopiero wtedy, kiedy zaczynamy wysyłać kampanię, dlatego to ciekawe rozwiązanie dla osób prowadzących nieregularne działania mailingowe. Ograniczeniem może być jedynie ilość szablonów oraz anglojęzyczne wsparcie udzielane jedynie poprzez e-mail.

Outlook

To bezpłatna usługa wchodząca w skład pakietu Office. Outlook jest wykorzystywany w wielu firmach jako domyślna poczta biznesowa. Korzystanie z niego jest łatwe a stworzona kampania w mniejszym stopniu narażona na trafienie do folderu SPAM. Należy aktualizować programy Outlook, Word, Excell do tej samej wersji, ponieważ to w arkuszu tekstowym tworzymy korespondencję natomiast z arkusza kalkulacyjnego importujemy bazę kontaktów.

Sare

Sare to pierwsze profesjonalne narzędzie służące do e-mail marketingu wprowadzone na polski rynek. Wersja testowa trwa 30 dni i oferuje raporty kliknięć, otwarć oraz planowanie rozpoczęcia kampanii na określony dzień oraz godzinę. Dzięki niej możemy wysłać 2000 e-maili do 500 subskrybentów. Po tym okresie Sare oferuje cztery rodzaje pakietów w dość dużej rozbieżności cenowej. Zdecydowanym plusem jest integracja mailingu z wysyłką SMS oraz ankietami. Dodatkowo na swojej stronie internetowej Sare udostępnia wiedzę w postaci poradników.

Freshmail

To kolejne narzędzie służące do wysyłania newsletterów, mailingów i autoresponderów na polskim rynku. Rozbudowany edytor stwarza wiele możliwości tworzenia unikalnych szablonów wiadomości. Ponadto program prowadzi szczegółową analizę zachowań użytkownika. Bezpłatnie wyślemy 2000 maili do 500 odbiorców miesięcznie. Inne płatne taryfy są dostosowane ze względu na wielkość listy subskrybentów lub ilość wysłanych e-maili.

Salesmanago

Firma SalesManago jako pierwsza w Europie stworzyła jeden z systemów automatyzacji marketingu. Wśród swojej szerokiej oferty usługowej posiadają rozbudowane narzędzia służące do mailingu. Oczywiście istnieje możliwość wypróbowania SalesManago za darmo. Poznanie jego funkcji wymaga czasu. W programie dokonamy zaawansowanej segmentacji subskrybentów oraz importu bazy danych. Śledzenie ruchu użytkownika na stronie ułatwi nam automatyczne wysyłanie autoresponderów. Tak jak i w przypadku innych narzędzi, cennik pakietów jest uzależniony od ilości użytkowników znajdujących się w bazie.

Podsumowanie

Zarejestrowany użytkownik jest wart o wiele więcej niż ten niezarejestrowany. Posiadanie go w swojej bazie danych oraz podtrzymanie istniejącej już więzi jest o wiele tańsze niż pozyskanie nowego klienta. Dlatego firmy na całym świece zabiegają tak bardzo o subskrybentów. Na podany adres możemy wysłać katalogi, kupony rabatowe, oferty produktów. Nie pozostawajmy więc w tyle i już teraz zadbajmy o własną listę mailingową.

Tworzenie listy to nie powinien być proces jednorazowy. Pozyskana lista adresowa wymaga co jakiś czas odświeżenia, renamentu. To jest niezbędne, zwłaszcza gdy długo użytkujesz bazę dłuższy czas. Dzięki temu nie tylko zaoszczędzisz pieniądze związane z wysyłką do większej bazy, ale też zmniejszysz ryzyko trafienia na do spamu w skrzynkach odbiorców, zachowując dobre wskaźniki otwieralności i klikalności. Nie możesz też dopuścić do tego, aby wysyłać maile na adresy osób, które wypisały się, takie odbijające twardo jak również wielokrotnie otwierane miękko. Można kosztów pracy związanych ze sprzątaniem bazy danych zaoszczędzić stosując model zapisu double-opt-in. Na koniec życzymy powodzenia we wdrażaniu dobrych praktyk.

Exit mobile version