SXO – co to jest i jaki ma wpływ na pozycję w Google? Poradnik 2022

image title

Czym jest SXO – dlaczego warto wdrożyć tę strategię i jakie działania wchodzą w jej skład? Poradnik 2022

Konkurencja online wzrasta każdego dnia, a przedsiębiorcy stale testują nowe sposoby na pozyskanie klientów. Szczególnie takich lojalnych, którzy będą regularnie korzystali z proponowanej oferty. Aktualnie jedną z najpopularniejszych technik na zwiększenie zysków w firmie jest optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek, w skład której wchodzą zarówno działania SEO, jak i UX. W dzisiejszym artykule podpowiemy czym jest SXO, która łączy tamte kategorie działań, dlaczego warto wdrożyć akurat tę strategię, a także jakie działania wchodzą w jej skład.

Czym jest SXO?

SXO (z ang. Search Experience Optimization) to nic innego jak nowoczesna strategia na pozycjonowanie obejmująca wszelkie aspekty SEO (z ang. Search Engine Optimization), czyli link-building, content marketing oraz techniczną optymalizację treści (np. rekonstrukcja meta tagów). W SXO wchodzą także działania UX (z ang. User Experience) odpowiadające za m.in. wydajność Twojej witryny, jej responsywność, a także odpowiednią nawigację w sensie struktury semantycznej – pod kątem algorytmu, jak i w sensie technicznym – pod kątem wygody operowania użytkowników różnych urządzeń. Zsumowanie elementów SEO oraz UX daje nam SXO, czyli nowoczesną strategię na pozycjonowanie skupioną nie tylko na robotach Google’a, ale również na wrażeniach użytkowników, jakich doświadczają podczas korzystania z wybranej strony www.

SXO – co to jest i jaki ma wpływ na pozycję w Google? Poradnik 2022 1

Dawne spektrum działań praktykowanych w dziedzinie SEO nie wystarczają obecnie do uzyskania i utrzymywania wysokich pozycji w wyszukiwarkach. Algorytmy Google’a stale się ulepszają, a co za tym idzie, zwracają dodatkowo uwagę na dostosowanie strony pod wrażenia użytkowników, jej wydajność, dostosowanie do zróżnicowanych urządzeń czy też nawigację.

Jakie działania wchodzą w skład SXO?

W skład SXO wchodzą działania pozycjonujące skupione na robotach Google’a i użytkownikach, czyli optymalizacja treści, optymalizacja techniczna oraz link-building. Podczas wdrażania strategii SXO warto również zwrócić uwagę na czynniki CWV (z ang. Core Web Vitals) oraz CRO (z ang. Conversion Rate Optimization). Poniżej przedstawiamy TOP 5 działań wchodzących w skład SXO! Zapraszamy do zapoznania się z zestawieniem opracowanym przez ekspertów Memtor.pl.

1. Optymalizacja treści

SXO – co to jest i jaki ma wpływ na pozycję w Google? Poradnik 2022 2
Źródło – https://contadu.com/

Optymalizacja contentu to pierwszy i najważniejszy element, na jaki należy zwrócić uwagę podczas pozycjonowania własnej strony www pod SXO. Naszym zdaniem warto skupić się przede wszystkim na unikalności treści na stronie, wyeliminowaniu zjawiska duplicate content, prawidłowym usytuowaniu nagłówków (H1-H7) w witrynie, doborze odpowiednich słów kluczowych oraz rozszerzeniu objętości treści. Warto także dodać fotografie, video oraz atrakcyjne infografiki, opatrzone odpowiednim opisem w znaczniku ALT. Dzięki temu tekst będzie znacznie ciekawszy dla użytkownika. Przydatne również okażą się elementy CTA (z ang. Call to Action) nakłaniające internautów do dokonania pożądanej konwersji.

2. Optymalizacja techniczna

SXO – co to jest i jaki ma wpływ na pozycję w Google? Poradnik 2022 3
Źródło – Screaming Frog

Do optymalizacji technicznej zaliczają się aspekty mające na celu poprawę wydajności działania Twojej strony www. Są to przede wszystkim elementy odpowiadające za responsywność witryny, jej nawigację oraz szybkość wczytywania się konkretnych danych. Zatem, co zaliczamy do technicznego SEO? – kilka przykładów!

  • wdrożenie certyfikatu SSL,
  • odpowiednie wykonanie przekierowań 3xx,
  • prawidłowo skonstruowany plik robots.txt,
  • poprawna mapa strony,
  • krótki czas ładowania strony,
  • dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych,
  • przyjazne adresy URL,
  • brak błędów na 404, 500 i innych,
  • poprawa responsywności strony,
  • eliminacja zjawiska duplicate content,
  • dodanie prawidłowych linków kanonicznych,zadbanie o spójną strukturę internal linkingu (tzw. linkowania wewnętrznego).

Jeśli chodzi o optymalizację techniczną, web developerzy poprawiają szybkość strony, optymalizując grafiki, zmniejszając objętość kodu HTML oraz CSS, a także dodając i edytując mapę strony (sitemap.xml) oraz plik robots.txt ważny pod kątem indeksacji podstron w witrynie.

3. Link-building

SXO – co to jest i jaki ma wpływ na pozycję w Google? Poradnik 2022 4



Link-building wykonuje się przede wszystkim w celu poprawy wiarygodności domeny w oczach crawlerów (tzw. robotów Google’a). Jeśli zależy nam na samodzielnym pozyskiwaniu linków zewnętrznych dofollow powinniśmy zainwestować przede wszystkim w merytoryczne artykuły sponsorowane udostępniane na stronach partnerów biznesowych.
Innymi sposobami na zdobywania odnośników są m. in.:
  • Redakcja i publikacja ciekawych treści t.j. poradniki, case study, infografiki,wywiady, posty z linkami, więcej na ten temat znajdziesz w naszych poprzednich artykułach;
  • Działania z zakresu marketingu, public relations, social mediów;
  • Działania polegająca na współpracy z innymi podmiotami;
  • Dzielenie się wiedzą, doświadczeniem, oferowanie pomocy innym;
  • Komentarze na forach lub blogach – wpisy tego typu powinny być naturalne i związane z tematyką danego serwisu;
  • Ogłoszenia na portalach typu Olx.pl/Panoramafirm.pl – potencjalni klienci wchodzą w linki umieszczone na takich serwisach naturalnie, weryfikując dane przedsiębiorstwo;
  • Tworzenie zaplecz – zaplecza oferują zazwyczaj wiele wartościowych treści z różnych branż (warto, żeby dany serwis był mocno spokrewniony z tematyką optymalizowanej domeny);
  • Przechwytywane domen – zaawansowany sposób na dywersyfikację odnośników polegający na kupowaniu dobrze wypozycjonowanych witryn, a następnie tworzeniu tam przykładowo blogów do umieszczania wpisów z linkami zewnętrznymi dofollow;
  • Relinkowanie – polega na analizie backlinków konkurencji, a następnie wzbogacaniu swojej strony identycznymi odnośnikami (można wykorzystać do tego narzędzie Ahrefs).

To nie wszystko, bowiem w celu dywersyfikacji odnośników zewnętrznych możemy również korzystać z katalogów oraz popularnych SWL-i, czyli systemów wymiany linków pozwalających na szybkie pozyskiwanie sporych ilości linków zewnętrznych dofollow.

4. CWV

SXO – co to jest i jaki ma wpływ na pozycję w Google? Poradnik 2022 5

Źródło – https://developers.google.com/search/blog/2020/05/evaluating-page-experience

CWV to skrót od Core Web Vitals, czyli nowych czynników rankingowych wchodzących w skład SXO (a precyzyjniej – UX) wpływających na pozycję Twojej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Są to bardziej sprecyzowane metryki wydajności witryny, czyli czas jej ładowania (LCP), interaktywność (FID) oraz stabilność wizualna (CLS).

5. CRO

SXO – co to jest i jaki ma wpływ na pozycję w Google? Poradnik 2022 6

CRO, czyli Conversion Rate Optimization. Oznacza to szereg konkretnych działań prowadzących do zwiększenia współczynnika konwersji w Twoim sklepie internetowym lub na stronie www. Dla przykładu – wdrożenie Call To Action i odpowiednich kolorów zachęcających internautów do działania poprawia CRO, a co za tym idzie – wpływa na zwiększenie konwersji w postaci zakupu produktu, zapisu do newslettera lub skorzystania z darmowego szkolenia.

Podsumowanie

SXO to szereg działań SEO oraz UX odpowiedzialnych za miejsce stron internetowych w SERP-ach. W jego skład wchodzi optymalizacja treści, optymalizacja techniczna, link-building, czynniki Core Web Vitals (LCP, FID i CLS) oraz CRO. Te wszystkie działania były stosowane od początku marketingu internetowego, choć nie wyrażone takimi pojęciami i proporcje były inne stawiane inaczej niż eksponuje to nowoczesna strategia SXO. Wraz z rozwojem analityki i algorytmów wiemy, żeby myśleć o stabilnym wzrostach pozycji w wyszukiwarkach w naszych działaniach musi iść większy nacisk na doświadczenie użytkowników. Sprawi to, że potencjalni klienci będą rzadziej porzucać koszyki i częściej dokonywać pożądanej konwersji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.