Marketing treści sprowadza się do oddziaływania na potencjalnych klientów treściami, które nie mają charakteru reklamowego – przynajmniej nie wprost. To przede wszystkim propagowanie korzystnego wizerunku marki. Przedstawię tu wskazówki, jak realizować taką strategię.
Pojęcie Content Marketingu pojawiło się w szerszym kontekście aniżeli marketing internetowy, ale w kontekście Internetu dotyczy nowych mediów i formatów treści, ale przede wszystkim nabrało nowego wymiaru niedostępnego wcześniej. Waga tej strategii nabrała jednak szczególnego znaczenia w kontekście ewolucji pozycjonowania w organicznych wynikach wyszukiwania i rozwoju mediów społecznościowych.
Procedurę postępowania mającego zapewnić osiągnięcie sukcesu można przedstawić w postaci następujących kroków:
- Określić grupę docelową, rozpoznać problemy i potrzeby potencjalnych odbiorców, nie rezygnując z możliwości uświadamiania tych potrzeb, z określeniem tej grupy wiąże się przypisanie procesu zakupowego dla celów analitycznych.
- Ustalić obszary kompetencji i tematów, w których firma chce siebie eksponować i podnosić swoją pozycję.
- Wyznaczyć cele, jakie firma chce osiągnąć oraz wskaźniki konwersji, na podstawie których będzie możliwy pomiar efektywności i weryfikowanie pomyślności wdrażanego przedsięwzięcia.
- Stworzyć plan działań i zadbać, aby obejmował w większym lub mniejszym zakresie tworzenie treści spełniających wymagania wirusowego oddziaływania, ale także plan budowy eksperckiego wizerunku autora, redakcji lub firmy występującej w charakterze wydawcy treści.
- Mając plan można go wdrażać systematycznie produkując i publikując atrakcyjne treści. Z uwagi na merytoryczne kompetencje tworzenie inhouse wydaje się dobrym rozwiązaniem, ale z innych względów zlecenie tworzenia treści w ramach outsourcingu może być dużo korzystniejsze. Jedną czy drugą metodą powinny powstać wartościowe treści. A co znaczy wartościowe? Można wskazać następujące własności:
- podejmujące istotne kwestie – dotyczące rzeczywistych problemów grupy docelowej, zawierające wypowiedzi ekspertów lub oparte na publikacjach naukowych,
- praktyczne, dające się wykorzystać, w zależności od grupy docelowej nie za bardzo indywidualne i specjalistycznie wąskie, ale też nie za bardzo uniwersalne, a tym samym nieciekawe, nie wnoszące istotnych informacji,
- wzbudzające emocje – zabawne, stanowiące źródło rozrywki, stanowiące pożywkę dla ciekawości albo z drugiej strony wprawiające w zaszokowanie, gniew i oburzenie; to cechy będące alternatywą względem treści charakteryzującej się praktycznością i rzeczowością, ale spotęgowany efekt może zaistnieć w wyniku połączenia czynników poruszających emocje z treściami praktycznymi, działającymi intelektualnie lub poprzez odwołania się do tego typu oddziaływania w promocji;
- unikalne – treści powinny być możliwie niepowtarzalne, ewentualnie jeśli dotyczą wydarzeń powinny być publikowane na gorąco, z uprzedzeniem innych;
- wiarygodne– oparte na rzetelnej wiedzy, sprawdzonych informacjach, ale także zaprezentowane w wiarygodny sposób i w odpowiednim kontekście,
- rzetelne – angażujące profesjonalne podejście i warsztat w zakresie zdobywania, organizowania i redagowania treści,
- w formie przystępne i adekwatne do specyfiki przewidzianego medium, do przyzwyczajeń jego odbiorców, korzystające z praktyk, które zyskują przychylność publiczności – w przypadku artykułów na blogu treści nie powinny wymagać zbyt dużo czasu ani koncentracji, ale też nie powinny być za bardzo skrótowe i powierzchowne;
- Promowanie może zwielokrotnić efekty. Dobre treści content marketingowe z uwagi na swoją specyfikę mają skłonność do spontanicznego rozprzestrzeniania się, odbiorcy i wpływowi użytkownicy w mediach społecznościowych chętnie korzystają i udostępniają swojej publiczności atrakcyjne treści. Niemniej jednak można wpłynąć na skalę zaangażowania podejmując aktywny wysiłek, aby na etapie inicjacji tego procesu treść dotarła do możliwie szerokiej grupy odbiorców. A jeszcze wcześniej organicznie budować grunt pod swoje zasiewy, tak aby odbiorcy byli przychylni dla autora i otwarci na aktywne zaangażowanie. Można to osiągnąć poprzez współpracę z liderami opinii, wpływowymi blogerami, redaktorami mediów zaangażowanych w publikacje tematyczne.
- Mierzyć, analizować, uszczegóławiać grupę, ustalać aktualne i konkretne cele oraz plan działania. Warto testować różne warianty – zwłaszcza przy większym budżecie i skali działania. Content Marketing jak i każde działania marketingowe powinny generować pozytywny wynik w kalkulacji ROI, w związku z czym decydujące znaczenie dla sukcesu może mieć kwestia, jak minimalnym kosztem tworzyć treści wymaganej jakości.

Formy Content Marketingu
Czy Content Marketing to bezpieczna strategia? Stosowanie aktualnych wytycznych Google co do linków z treści może być kluczowe. A ponadto jeśli treść będzie obiektywnie wartościowa, a nie tylko według naszego mniemania, i jeśli jako taka zostanie oceniona przez użytkowników, zwłaszcza tych wpływowych, to nie ma obaw. Ale im bardziej tworzenie treści będzie szło w ilość, a jej dystrybucja będzie wymuszona wtedy te działania mogą nie być przychylnie ocenione przez algorytm lub zespół do spraw jakości wyników wyszukiwania.
Artykuł ten został również opublikowany w poradniku, który zawiera 59 przygotowanych koncepcji na content marketing osób znających się na marketingu internetowym i mających z nim styczność. Poradnik zawiera bardzo różne pomysły jak tworzyć dobre treści w różnych sytuacjach. Każdy z autorów poradnika został poproszony o udzielenie wypowiedzi, która by pozwoliła odpowiedzieć na pytania:
– Jak Twoim zdaniem tworzyć dobry marketing na podstawie treści?
– Jakie treści Twoim zdaniem przyciągają klientów, użytkowników mediów społecznościowych, a nawet otrzymują naturalne linki?
Cały poradnik został opublikowany na www.silesiasem.pl
hauerpower rzeszów
Według mnie najistotniejsze jest planowanie działań i monitorowanie efektów. Trzeba być na bieżąco i wdrażać poprawki. Poza tym regularność i „opanowanie” w reklamie, to jest to co decyduje o sukcesie contentu. Nie wspominając o ciekawych treściach 😉