Content Marketing – jak tworzyć treści marketingowe

image title

Marketing treści sprowadza się do oddziaływania na potencjalnych klientów treściami, które nie mają charakteru reklamowego – przynajmniej nie wprost. To przede wszystkim propagowanie korzystnego wizerunku marki. Przedstawię tu wskazówki, jak realizować taką strategię.

Pojęcie Content Marketingu pojawiło się w szerszym kontekście aniżeli marketing internetowy, ale w kontekście Internetu dotyczy nowych mediów i formatów treści, ale przede wszystkim nabrało nowego wymiaru niedostępnego wcześniej. Waga tej strategii nabrała jednak szczególnego znaczenia w kontekście ewolucji pozycjonowania w organicznych wynikach wyszukiwania i rozwoju mediów społecznościowych.

Procedurę postępowania mającego zapewnić osiągnięcie sukcesu można przedstawić w postaci następujących kroków:

  • Określić grupę docelową, rozpoznać problemy i potrzeby potencjalnych odbiorców, nie rezygnując z możliwości uświadamiania tych potrzeb, z określeniem tej grupy wiąże się przypisanie procesu zakupowego dla celów analitycznych.
  • Ustalić obszary kompetencji i tematów, w których firma chce siebie eksponować i podnosić swoją pozycję.
  • Wyznaczyć cele, jakie firma chce osiągnąć oraz wskaźniki konwersji, na podstawie których będzie możliwy pomiar efektywności i weryfikowanie pomyślności wdrażanego przedsięwzięcia.
  • Stworzyć plan działań i zadbać, aby obejmował w większym lub mniejszym zakresie tworzenie treści spełniających wymagania wirusowego oddziaływania, ale także plan budowy eksperckiego wizerunku autora, redakcji lub firmy występującej w charakterze wydawcy treści.
  • Mając plan można go wdrażać systematycznie produkując i publikując atrakcyjne treści. Z uwagi na merytoryczne kompetencje tworzenie inhouse wydaje się dobrym rozwiązaniem, ale z innych względów zlecenie tworzenia treści w ramach outsourcingu może być dużo korzystniejsze. Jedną czy drugą metodą powinny powstać wartościowe treści. A co znaczy wartościowe? Można wskazać następujące własności:
    • podejmujące istotne kwestie – dotyczące rzeczywistych problemów grupy docelowej, zawierające wypowiedzi ekspertów lub oparte na publikacjach naukowych,
    • praktyczne, dające się wykorzystać, w zależności od grupy docelowej nie za bardzo indywidualne i specjalistycznie wąskie, ale też nie za bardzo uniwersalne, a tym samym nieciekawe, nie wnoszące istotnych informacji,
    • wzbudzające emocje – zabawne, stanowiące źródło rozrywki, stanowiące pożywkę dla ciekawości albo z drugiej strony wprawiające w zaszokowanie, gniew i oburzenie; to cechy będące alternatywą względem treści charakteryzującej się praktycznością i rzeczowością, ale spotęgowany efekt może zaistnieć w wyniku połączenia czynników poruszających emocje z treściami praktycznymi, działającymi intelektualnie lub poprzez odwołania się do tego typu oddziaływania w promocji;
    • unikalne – treści powinny być możliwie niepowtarzalne, ewentualnie jeśli dotyczą wydarzeń powinny być publikowane na gorąco, z uprzedzeniem innych;
    • wiarygodne– oparte na rzetelnej wiedzy, sprawdzonych informacjach, ale także zaprezentowane w wiarygodny sposób i w odpowiednim kontekście,
    • rzetelne – angażujące profesjonalne podejście i warsztat w zakresie zdobywania, organizowania i redagowania treści,
    • w formie przystępne i adekwatne do specyfiki przewidzianego medium, do przyzwyczajeń jego odbiorców, korzystające z praktyk, które zyskują przychylność publiczności – w przypadku artykułów na blogu treści nie powinny wymagać zbyt dużo czasu ani koncentracji, ale też nie powinny być za bardzo skrótowe i powierzchowne;
  • Promowanie może zwielokrotnić efekty. Dobre treści content marketingowe z uwagi na swoją specyfikę mają skłonność do spontanicznego rozprzestrzeniania się, odbiorcy i wpływowi użytkownicy w mediach społecznościowych chętnie korzystają i udostępniają swojej publiczności atrakcyjne treści. Niemniej jednak można wpłynąć na skalę zaangażowania podejmując aktywny wysiłek, aby na etapie inicjacji tego procesu treść dotarła do możliwie szerokiej grupy odbiorców. A jeszcze wcześniej organicznie budować grunt pod swoje zasiewy, tak aby odbiorcy byli przychylni dla autora i otwarci na aktywne zaangażowanie. Można to osiągnąć poprzez współpracę z liderami opinii, wpływowymi blogerami, redaktorami mediów zaangażowanych w publikacje tematyczne.
  • Mierzyć, analizować, uszczegóławiać grupę, ustalać aktualne i konkretne cele oraz plan działania. Warto testować różne warianty – zwłaszcza przy większym budżecie i skali działania. Content Marketing jak i każde działania marketingowe powinny generować pozytywny wynik w kalkulacji ROI, w związku z czym decydujące znaczenie dla sukcesu może mieć kwestia, jak minimalnym kosztem tworzyć treści wymaganej jakości.
Formaty w Content Marketingu - FAQ, Aplikacje, E-booki, Konkursy, Webinaria, Wideo, Raporty, Artykuły, Infografiki, Pomoc Eksperta, Podcasty, Przewodniki, Tutoriale, Prezentacje - infografika od Memtor Marketing

Formy Content Marketingu

Czy Content Marketing to bezpieczna strategia? Stosowanie aktualnych wytycznych Google co do linków z treści może być kluczowe. A ponadto jeśli treść będzie obiektywnie wartościowa, a nie tylko według naszego mniemania, i jeśli jako taka zostanie oceniona przez użytkowników, zwłaszcza tych wpływowych, to nie ma obaw. Ale im bardziej tworzenie treści będzie szło w ilość, a jej dystrybucja będzie wymuszona wtedy te działania mogą nie być przychylnie ocenione przez algorytm lub zespół do spraw jakości wyników wyszukiwania.

Artykuł ten został również opublikowany w poradniku, który zawiera 59 przygotowanych koncepcji na content marketing osób znających się na marketingu internetowym i mających z nim styczność. Poradnik zawiera bardzo różne pomysły jak tworzyć dobre treści w różnych sytuacjach. Każdy z autorów poradnika został poproszony o udzielenie wypowiedzi, która by pozwoliła odpowiedzieć na pytania:
– Jak Twoim zdaniem tworzyć dobry marketing na podstawie treści?
– Jakie treści Twoim zdaniem przyciągają klientów, użytkowników mediów społecznościowych, a nawet otrzymują naturalne linki?
Cały poradnik został opublikowany na www.silesiasem.pl

6 thoughts on “Content Marketing – jak tworzyć treści marketingowe

  • hauerpower rzeszów

    Według mnie najistotniejsze jest planowanie działań i monitorowanie efektów. Trzeba być na bieżąco i wdrażać poprawki. Poza tym regularność i „opanowanie” w reklamie, to jest to co decyduje o sukcesie contentu. Nie wspominając o ciekawych treściach 😉

    Odpowiedz
  • Radek

    Już od jakiegoś czasu wkroczyliśmy w czasy gdy bez dobrych treści, odpowiednio skonstruowanych i przemyślanych strona nie poradzi sobie w rankingu a co za tym idzie nie będziemy mieli potencjalnych klientów na stronie.

    Odpowiedz
  • Mr Math

    Wow, im dalej w las tym ciemniej. Samodzielnie to jest wręcz nie możliwe wypromować własną stronę. Tu potrzeba sztabu ludzi z różnych dziedzin marketingu. Gdzie założyć blog by można na nim dodawać komentarze w taki sposób jak tutaj?

    Ps. Przydatny artykuł!

    Odpowiedz
    • Marek Olas

      Jest cała masa platform z komentarzami, a ten tutaj znajdziesz na wordpress.org.

      Odpowiedz
  • Dominik

    Zgadza się ustalenie grupy docelowej to pierwszy krok do tworzenia dobrej treści na stronie. Jak te treści tworzyć? Inaczej niż inni. Tworzyć content, który się wyróżnia, jest praktyczny z dla internauty i pobudza emocje. Najlepiej, żeby rozprzestrzeniał się viralowo.

    Dobry poradnik!

    Pozdrawiam

    Odpowiedz
  • Pola

    Świetny artykuł! Napewno skorzystam z tych informacji 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *