Audyt SEO – czym jest, kiedy warto go wykonać?

image title

Audyt strony internetowej to pośrednie narzędzie, które pomaga nam pozycjonować naszą witrynę. Często jednak skupiamy się jedynie na bezpośrednim wykonywaniu działań pozycjonujących, takich jak dodawanie contentu na stronę, link building czy optymalizacja techniczna witryny. Sprawdzanie naszej strony internetowej przed pozycjonowaniem, a także w jego trakcie, jest jednak bardzo istotnym elementem całego procesu, o którym nie powinniśmy zapominać. Czym zatem jest audyt SEO? Na czym polega i jak przebiega oraz kiedy powinno się go wykonywać? Poniżej odpowiadamy na te pytania.

Czym jest audyt stron internetowych?

Audyt SEO to usługa oferowana przez agencję SEO, a także specjalistów z tej branży, która polega na sprawdzeniu naszej strony internetowej pod kątem pozycjonowania. Audyt taki może być zarówno kompleksowy i składać się ze sprawdzenia wielu różnych elementów, które całościowo tworzą pozycjonowanie, jak i być sprawdzeniem konkretnej części pozycjonowania. Audyty SEO nie są inwazyjne i nie ingerują w naszą stronę internetową, a jedynie ją sprawdzają.

Celem audytu SEO strony internetowej jest dokładne jej prześwietlenie w celu poznania aktualnego stanu. Wykonuje się je zatem, aby poznać stan naszej witryny, co jest bardzo ważną informacją. Efektem wykonania takiego audytu jest stworzenie raportu, w którym otrzymujemy informacje o naszej stronie internetowej. Raport często zawiera też wskazania i rekomendacje odnośnie do rozwoju witryny i napraw, jakie powinniśmy wykonać.

Aby zlecić audyt SEO strony internetowej, należy być jej właścicielem, a także posiadać do niej dostęp. Sam audyt bezpośrednio nie wpływa na pozycjonowanie strony, a jedynie daje nam informacje, które możemy wykorzystać do lepszego jej promowania w wyszukiwarce Google. Możemy korzystać z niego niezależnie od tego, czy jesteśmy właścicielami dużej marki czy jedynie prywatnego bloga, który chcemy promować w internecie.

Jak przebiega w praktyce?

Audyt SEO w praktyce przebiega bardzo prosto, choć jest to skomplikowany proces, na który często trzeba poświęcić nawet kilkanaście dni. Jeżeli chcemy go wykonać, należy zwrócić się do konkretnej agencji SEO lub znaleźć specjalistę na rynku, który oferuje tego typu usługi. Następnie należy przekazać dostęp do witryny, co można zrobić internetowo, oraz określić zakres naszego audytu. Po przekazaniu witryny do audytowania należy już tylko czekać na otrzymanie raportu i informacje o naszej stronie internetowej.

W tym czasie specjaliści, którzy będą zajmowali się naszą stroną, sprawdzą ją pod wieloma kątami. Będą testowali ją przy pomocy swoich indywidualnych narzędzi oraz praktyk, a także będą wykorzystywali zewnętrzne komercyjne narzędzia do monitorowania witryny i korzystali z narzędzi Google. Następnie stworzą oni raport, w którym zostaną wyszczególnione wszystkie wykonane prace, a także umieszczone wszystkie wskazówki dotyczące naszej witryny.

Zalety i korzyści

Audyt stron internetowych daje mam wiele korzyści i pomaga na wielu płaszczyznach. Przede wszystkim dzięki audytowi możemy poznać i naprawić słabe strony naszej witryny. Poprawiając wszystkie wadliwe punkty, będziemy mogli łatwo podnieść skuteczność pozycjonowania. Znacznie łatwiej jest naprawić błędy, niż maksymalizować optymalizację naszej strony i walczyć o coraz lepsze oceny witryny w oczach Google. Zatem naprawa błędów i nieprawidłowości może dać nam nawet spory skok jakościowy przy pozycjonowaniu witryny.

Samo wykonanie audytu SEO strony internetowej jest również bardzo proste i możemy skorzystać z niego praktycznie od ręki. Na rynku nie będziemy mieć większego problemu ze znalezieniem agencji SEO lub specjalisty, który wykona dla nas audyt. Możemy zatem korzystać z audytów SEO i uzyskiwać informacje o naszej stronie bez względu na to, jaki jest nasz poziom wiedzy o digital marketingu.

Dzięki audytom możemy również dokładnie poznać stan strony i pozycjonować ją lepiej oraz bardziej świadomie. Będzie się to przekładało na większe korzyści uzyskiwane ze strony internetowej. Samą stronę będziemy mogli również lepiej dostosować do użytkowników i być lepiej postrzegani. Wbrew pozorom audyty obejmują też optymalizację pod kątem user experience, czyli doświadczeń użytkowników. Często tak drobne szczegóły wpływają na to, czy użytkownicy powrócą do naszej marki i ponownie skorzystają z naszej oferty. Audyty takie pomagają też zwrócić uwagę na niebezpieczne elementy, które mogą w przyszłości wpływać na bezpieczeństwo naszej strony internetowej i zagrażać jej pozycjonowaniu.

Kiedy warto wykonywać audyt SEO?

Audyty SEO przede wszystkim warto wykonywać przed rozpoczęciem pozycjonowania stron internetowych. Dzięki temu będziemy wiedzieli, jakie kroki podjąć i w jaki sposób ulepszać naszą witrynę. Pomoże to efektywnie wykorzystywać nasz budżet, który posiadamy na reklamę, a dzięki temu będziemy mogli szybciej osiągać cele, do których dążymy. Audyty takie będą również wskazane przy założeniu lub zakupieniu strony internetowej. Dzięki temu dowiemy się, w jakim stanie jest strona, i będziemy mogli zaplanować jej pozycjonowanie.

Audyty mogą pomagać nam również w sytuacji, kiedy widzimy, że z naszą stroną internetową dzieje się coś niepokojącego, a nie potrafimy zlokalizować problemu. Specjaliści SEO z pewnością odkryją nieprawidłowo działające elementy i powiadomią nas o tym. Audyty będą również koniecznym elementem pozycjonowania, jeśli walczymy o najwyższe pozycje w danej kategorii tematycznej lub w naszej branży panuje spora konkurencja. W takiej sytuacji należy wykorzystywać wszystkie możliwości na skuteczne i efektywne pozycjonowanie strony, aby wyprzedzić naszych bezpośrednich konkurentów.

Regularne audyty SEO będą również bardzo dobrym rozwiązaniem, jeśli posiadamy po prostu budżet i jesteśmy w stanie je wykonywać. Jak wiemy, posiadając pewne środki, przeważnie wolimy wydawać je na bardziej wymierne prace przy witrynie, lecz audytowanie również ma wiele zalet. Powinniśmy zatem wykonywać je regularnie, przynajmniej co kilka–kilkanaście miesięcy, aby sprawdzać w ten sposób, czy witryna jest dobrze pozycjonowana oraz czy w trakcie pozycjonowania nie wkradł się błąd, który będzie spowalniał ten proces.

Jeśli jesteś zainteresowany audytem SEO swojego serwisu internetowego, daj nam znać. Przygotujemy dla Ciebie kompleksową analizę strony pod kątem Google’a!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *