Tytuł jest decydującą częścią każdej publikacji. W związku z natłokiem informacji istotna jest umiejętność zwrócenia uwagi. Mamy tylko kilkadziesiąt znaków oraz kilka sekund, żeby przekonać odbiorcę do kliknięcia i przeczytania naszej treści. Dlatego tworząc tekst warto już na samym początku dołożyć starań, by przyciągnąć czytelnika.
W internetowej strategii komunikacji konieczne jest zwrócenie uwagi na wyszukiwarkę i to jak tytuł naszej strony www wpłynie na pozycję w rankingu. Jednak to użytkownik jest ważniejszy i w związku z tym istotna jest taka kombinacja słów, która zadziała zarówno na Google jak i na internautę.
Niebanalny tytuł artykułu
Tworzenie skutecznych tytułów ma znaczenie dla wszelkich publikacji umieszczanych w Internecie. Autor tekstów na blogu, stronie internetowej, czy portalach społecznościowych chce dotrzeć ze swoją treścią do szerokiego grona odbiorców. Tymczasem nie jest to takie proste, gdyż około 80% użytkowników sieci zwraca uwagę jedynie na tytuł artykułu. Reszta tekstu zostaje pominięta. Twórca ma więc nie lada zadanie – w ciągu 10 sekund zainteresować czytelnika na tyle, by zechciał zapoznać się z jego publikacją.
-
- Rozbudź ciekawość
Istnieje kilka praktycznych wskazówek, które pomogą w zbudowaniu dobrego tytułu. Nic tak nie skłoni odbiorcy do przeczytania tekstu jak rozbudzona ciekawość. Warto zatem tworzyć tytuły w formie pytania. Pytanie znajdujące się na początku tekstu sugeruje, że odpowiedź na nie znajdziemy w dalszej części. Wówczas jesteśmy bardziej skłonni do tego, aby przeczytać całość.
- Bądź czytelny
Inny sposób to umieszczanie w tytule liczb. Czytelnicy lubią artykuły w formie listy. Jeśli swój tytuł zaczniemy od „10 pomysłów na…” , „7 kroków do…” to czytelnik będzie wiedział, że artykuł przedstawiony jest w prosty sposób. Trzeba mieć na uwadze, że użytkownik sieci jest zwykle zbyt leniwy, by skrupulatnie przeszukiwać tekst w celu wydobycia interesujących go informacji. Dlatego najlepiej już na początku zasygnalizować, że nie będzie musiał się zanadto wysilać. - Rozbudź wyobraźnię
Uwagę przyciągną też epitety dobrane tak, żeby zaskoczyły połączeniem np. „5 smacznych szminek”, albo też tak, aby zwiększały napięcie – „zniewalający strój”, „fantastyczna zupa” itp. Metafory i porównania, trochę słowotwórstwa też sprawdzi się w wielu przypadkach np. „Dlaczego … jest lepsze od…?” Należy jednak pamiętać, że tytuł musi pasować do charakteru tekstu. Luźny i zabawny nie będzie odpowiedni do artykułu pisanego w poważnym tonie. - Rozważ użycie znanych nazw i nazwisk
Na blogu Content King wskazuje się, że tytuły zawierające nazwy popularnych firm lub sławnych osób są bardziej klikalne od reszty. Jeśli zatem w artykule zamieszczamy informacje o takim przedsiębiorstwie jak Google to warto jego nazwę umieścić na początku publikacji. - Stwórz news
Na pewno też uwagę przyciągnie tytuł o sensacyjnym charakterze. Możemy uśmiechnąć się na myśl o zawartości newsu „Antoś, przepraszam, że cię uprałam”, ale tytuł niczym z tabloidu będzie miał większą popularność od pospolitego, który już wcześniej mogliśmy gdzieś zobaczyć. - Przedstaw korzyści
Warto w nagłówku określić korzyści jakie czytelnik zyska przeczytawszy artykuł. Użytkownik sieci jest praktyczny i interesowny, chce jasno wiedzieć co będzie mieć z tego, że wysili się i przeczyta nasz tekst. - Dotrzymuj słowa
Pisząc tytuł publikacji trzeba być konsekwentnym. Jeśli obiecujemy czytelnikowi, że dowie się jak szybko nauczyć się chińskiego to artykuł musi takie informacje zawierać. Inaczej czytelnik będzie rozczarowany i nie zajrzy już więcej na naszą stronę czy bloga. Często zdarza się, że tytuł jest zbyt przesadny w porównaniu do całej publikacji. Wówczas ekscytacja odbiorcy wraz z zagłębianiem się w tekst ulega obniżeniu. - Pisz krótko i konkretnie
Zarówno pisząc sam tekst jak i tytuł należy pamiętać o minimaliźmie. Tytuł powinien być krótki, najlepiej nie więcej niż pięć słów. Pisany w formie całego zdania nie ma siły przebicia. Powinien być konkretny, treściwie określić jakich informacji można spodziewać się po artykule. Należy pamiętać, że krótkie nagłówki lepiej sprawdzą się w wyszukiwarce.
- Rozbudź ciekawość
Wartościowy tytuł strony internetowej
Co innego artykuł na blogu promowany w mediach, w których musi walczyć o uwagę, a co innego tytuł głównej strony www, dla którego głównym miejscem ekspozycji będzie wyszukiwarka. Stosują się tu jednak pewne wspólne zalecenia.
- Dostosuj tytuł do formatu wyszukiwarki (SEO)
Tytuły stron internetowych pojawiające się w wynikach wyszukiwania mają duży wpływ na pozycję witryny w rankingu wyszukiwania, a także na to czy zachęcą czytelnika do wejścia na stronę. Użytkownik po przeczytaniu tytułu strony powinien móc szybko określić rodzaj zawartości wyniku i jego trafność. Aktualnie taki tytuł powinien wynosić do 512 pikseli, czyli 55-65 znaków. Do 2011 roku było to około 70 znaków. Ich liczbę można przeliczyć korzystając z dostępnych narzędzi na stronie MOZ.

- Bądź merytoryczny
Tytuł jest dla wyszukiwarki opisem strony, dlatego powinien zawierać frazę lub słowo kluczowe, które chcemy promować w wyszukiwarce. Google uznaje, że właśnie ten element kodu strony ma najważniejsze znaczenie, niemniej jednak jego oddziaływanie jest pełne, gdy koresponduje z treścią na stronie. Treść tytułu powinna odpowiadać treści strony, ma w skrócie informować o jej tematyce. Dobrze więc, aby tytuł zawierał słowa kluczowe dla danej strony. Najważniejsze słowa kluczowe powinny znaleźć się na początku tytułu, gdyż w tym miejscu zwiększona jest ich doniosłość. Zgodnie z tą zasadą nazwę znanej firmy, którą promujemy umieścimy jak najbliżej początku tytułu. Jeśli promowana marka lub firma jest mało znana wówczas jej nazwę ulokujemy (jeśli w ogóle) na końcu. - Stosuj unikalne nazwy
Każda z podstron serwisu powinna mieć własny, niepowtarzalny tytuł. Tytuły podstron powinny zawierać nazwę dokumentu, działu, kategorii i podkategorii. Jeżeli tytuł dokumentu będzie tożsamy z zapytaniem wpisanym w wyszukiwarce, to już istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownik zainteresuje się daną treścią. Jednak duża konkurencja nakręca walkę o uwagę potencjalnego klienta. Dlatego też oprócz słów kluczowych w tytule powinna znaleźć się informacja wyróżniająca nas od konkurencji. Można zamiast standardowego separatora „ -” zastosować inny znak np. „ | ”, „ › ”, „• ” itp. To już odróżni nasz tytuł. Użycie nazwy miejscowości w tytule pozwala na łączenie słów z lokalizacją. Google może połączyć słowa kluczowe z lokalizacją nawet jak są rozdzielone, jednak warto umieścić je w kolejności: słowa kluczowe i dalej lokalizacja.
Prowadząc sklep internetowy z urządzeniami biurowymi, warto na przykład tworząc tytuł dla podstrony z produktami związanymi z drukarkami firmy HP, zamiast umieszczać w tytule „Drukarki HP” umieścić „Tusze i tonery do drukarek HP – sklep internetowy z urządzeniami biurowymi”. Taki tytuł pomoże zaistnieć na więcej słów, między innymi na frazy: tusze do drukarek hp; tonery do drukarek hp; drukarki hp sklep itp. Najważniejsze frazy, których użyjemy w tytule, mogą być wybrane na podstawie ilości produktów w kategorii, albo za pomocą dostępnych narzędzi takich jak Google Trends lub Alexa.
Jakie korzyści?
Dobry tytuł ułatwia wyszukiwarce określenie unikalności podstrony w serwisie i jej tematyki. Może również zachęcić użytkowników do wejścia na stronę wyświetlaną w wynikach wyszukiwania. Ma duże znaczenie przy analizie strony przez wyszukiwarkę. Wpływa zarówno na pozycjonowanie jak i klikalność linku do witryny. W przypadku mało popularnych słów kluczowych dobrze napisany tytuł pozwala znaleźć się na szczycie wyników wyszukiwania a w przypadku tych popularniejszych pozwala osiągnąć wyższe pozycje i lepszą widoczność. Warto także zapoznać się z zaleceniami Google dla webmasterów: https://support.google.com/webmasters/answer/35624?hl=pl#3.
Google automatycznie tworzy tytuły i fragmenty opisu strony internetowej na podstawie jej treści i odwołań z pozostałych miejsc w sieci. Opis i tytuł służą precyzyjnemu przedstawieniu i opisaniu wyniku wyszukiwania oraz wyjaśnieniu powiązania z zapytaniem użytkownika. Omawia to Matt Cutts w poniższym nagraniu.
Właściwie dobrany ma szczególną moc – może poszerzyć grono odbiorców naszej strony internetowej czy bloga, a w konsekwencji zwiększyć zainteresowanie naszą firmą. Warto zatem ćwiczyć się w komponowaniu optymalnych, chwytliwych tytułów zarówno wszelkich publikacji umieszczanych w sieci jak i samych stron internetowych.
Pecetowicz
Dobry artykuł. Nie ma co ukrywać że treść jest najważniejsza przy dobrym tytule daje efekty. Krótko, szczegółowo i treściwie – tego zawsze się trzymam jak publikuję wpisy na blogu i to działa, ludziom lepiej się to czyta niż długi żmudny tekst.