Loading
Memtor Marketing

11 zasad efektywnych tytułów w Internecie

image title

Tytuł jest decydującą częścią każdej publikacji. W związku z natłokiem informacji istotna jest umiejętność zwrócenia uwagi. Mamy tylko kilkadziesiąt znaków oraz kilka sekund, żeby przekonać odbiorcę do kliknięcia i przeczytania naszej treści. Dlatego tworząc tekst warto już na samym początku dołożyć starań, by przyciągnąć czytelnika.
W internetowej strategii komunikacji konieczne jest zwrócenie uwagi na wyszukiwarkę i to jak tytuł naszej strony www wpłynie na pozycję w rankingu. Jednak to użytkownik jest ważniejszy i w związku z tym istotna jest taka kombinacja słów, która zadziała zarówno na Google jak i na internautę.

11 zasad efektywnych tytułów w Internecie 1

Niebanalny tytuł artykułu

Tworzenie skutecznych tytułów ma znaczenie dla wszelkich publikacji umieszczanych w Internecie. Autor tekstów na blogu, stronie internetowej, czy portalach społecznościowych chce dotrzeć ze swoją treścią do szerokiego grona odbiorców. Tymczasem nie jest to takie proste, gdyż około 80% użytkowników sieci zwraca uwagę jedynie na tytuł artykułu. Reszta tekstu zostaje pominięta. Twórca ma więc nie lada zadanie – w ciągu 10 sekund zainteresować czytelnika na tyle, by zechciał zapoznać się z jego publikacją.

    1. Rozbudź ciekawość
      Istnieje kilka praktycznych wskazówek, które pomogą w zbudowaniu dobrego tytułu. Nic tak nie skłoni odbiorcy do przeczytania tekstu jak rozbudzona ciekawość. Warto zatem tworzyć tytuły w formie pytania. Pytanie znajdujące się na początku tekstu sugeruje, że odpowiedź na nie znajdziemy w dalszej części. Wówczas jesteśmy bardziej skłonni do tego, aby przeczytać całość.
      top10
    2. Bądź czytelny
      Inny sposób to umieszczanie w tytule liczb. Czytelnicy lubią artykuły w formie listy. Jeśli swój tytuł zaczniemy od „10 pomysłów na…” , „7 kroków do…” to czytelnik będzie wiedział, że artykuł przedstawiony jest w prosty sposób. Trzeba mieć na uwadze, że użytkownik sieci jest zwykle zbyt leniwy, by skrupulatnie przeszukiwać tekst w celu wydobycia interesujących go informacji. Dlatego najlepiej już na początku zasygnalizować, że nie będzie musiał się zanadto wysilać.
    3. Rozbudź wyobraźnię
      Uwagę przyciągną też epitety dobrane tak, żeby zaskoczyły połączeniem np. „5 smacznych szminek”, albo też tak, aby zwiększały napięcie – „zniewalający strój”, „fantastyczna zupa” itp. Metafory i porównania, trochę słowotwórstwa też sprawdzi się w wielu przypadkach np. „Dlaczego … jest lepsze od…?” Należy jednak pamiętać, że tytuł musi pasować do charakteru tekstu. Luźny i zabawny nie będzie odpowiedni do artykułu pisanego w poważnym tonie.
    4. Rozważ użycie znanych nazw i nazwisk
      Na blogu Content King wskazuje się, że tytuły zawierające nazwy popularnych firm lub sławnych osób są bardziej klikalne od reszty. Jeśli zatem w artykule zamieszczamy informacje o takim przedsiębiorstwie jak Google to warto jego nazwę umieścić na początku publikacji.
    5. Stwórz news
      Na pewno też uwagę przyciągnie tytuł o sensacyjnym charakterze. Możemy uśmiechnąć się na myśl o zawartości newsu „Antoś, przepraszam, że cię uprałam”, ale tytuł niczym z tabloidu będzie miał większą popularność od pospolitego, który już wcześniej mogliśmy gdzieś zobaczyć.
    6. Przedstaw korzyści
      Warto w nagłówku określić korzyści jakie czytelnik zyska przeczytawszy artykuł. Użytkownik sieci jest praktyczny i interesowny, chce jasno wiedzieć co będzie mieć z tego, że wysili się i przeczyta nasz tekst.
    7. Dotrzymuj słowa
      Pisząc tytuł publikacji trzeba być konsekwentnym. Jeśli obiecujemy czytelnikowi, że dowie się jak szybko nauczyć się chińskiego to artykuł musi takie informacje zawierać. Inaczej czytelnik będzie rozczarowany i nie zajrzy już więcej na naszą stronę czy bloga. Często zdarza się, że tytuł jest zbyt przesadny w porównaniu do całej publikacji. Wówczas ekscytacja odbiorcy wraz z zagłębianiem się w tekst ulega obniżeniu.
    8. Pisz krótko i konkretnie
      Zarówno pisząc sam tekst jak i tytuł należy pamiętać o minimaliźmie. Tytuł powinien być krótki, najlepiej nie więcej niż pięć słów. Pisany w formie całego zdania nie ma siły przebicia. Powinien być konkretny, treściwie określić jakich informacji można spodziewać się po artykule. Należy pamiętać, że krótkie nagłówki lepiej sprawdzą się w wyszukiwarce.

Wartościowy tytuł strony internetowej

Co innego artykuł na blogu promowany w mediach, w których musi walczyć o uwagę, a co innego tytuł głównej strony www, dla którego głównym miejscem ekspozycji będzie wyszukiwarka. Stosują się tu jednak pewne wspólne zalecenia.

  • Dostosuj tytuł do formatu wyszukiwarki (SEO)

    Tytuły stron internetowych pojawiające się w wynikach wyszukiwania mają duży wpływ na pozycję witryny w rankingu wyszukiwania, a także na to czy zachęcą czytelnika do wejścia na stronę. Użytkownik po przeczytaniu tytułu strony powinien móc szybko określić rodzaj zawartości wyniku i jego trafność. Aktualnie taki tytuł powinien wynosić do 512 pikseli, czyli 55-65 znaków. Do 2011 roku było to około 70 znaków. Ich liczbę można przeliczyć korzystając z dostępnych narzędzi na stronie MOZ.

 

Tytuł w wynikach wyszukiwania Google

 

  • Bądź merytoryczny
    Tytuł jest dla wyszukiwarki opisem strony, dlatego powinien zawierać frazę lub słowo kluczowe, które chcemy promować w wyszukiwarce. Google uznaje, że właśnie ten element kodu strony ma najważniejsze znaczenie, niemniej jednak jego oddziaływanie jest pełne, gdy koresponduje z treścią na stronie. Treść tytułu powinna odpowiadać treści strony, ma w skrócie informować o jej tematyce. Dobrze więc, aby tytuł zawierał słowa kluczowe dla danej strony. Najważniejsze słowa kluczowe powinny znaleźć się na początku tytułu, gdyż w tym miejscu zwiększona jest ich doniosłość. Zgodnie z tą zasadą nazwę znanej firmy, którą promujemy umieścimy jak najbliżej początku tytułu. Jeśli promowana marka lub firma jest mało znana wówczas jej nazwę ulokujemy (jeśli w ogóle) na końcu.
  • Stosuj unikalne nazwy
    Każda z podstron serwisu powinna mieć własny, niepowtarzalny tytuł. Tytuły podstron powinny zawierać nazwę dokumentu, działu, kategorii i podkategorii. Jeżeli tytuł dokumentu będzie tożsamy z zapytaniem wpisanym w wyszukiwarce, to już istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownik zainteresuje się daną treścią. Jednak duża konkurencja nakręca walkę o uwagę potencjalnego klienta. Dlatego też oprócz słów kluczowych w tytule powinna znaleźć się informacja wyróżniająca nas od konkurencji. Można zamiast standardowego separatora „ -” zastosować inny znak np. „ | ”, „ › ”, „• ” itp. To już odróżni nasz tytuł. Użycie nazwy miejscowości w tytule pozwala na łączenie słów z lokalizacją. Google może połączyć słowa kluczowe z lokalizacją nawet jak są rozdzielone, jednak warto umieścić je w kolejności: słowa kluczowe i dalej lokalizacja.
    Prowadząc sklep internetowy z urządzeniami biurowymi, warto na przykład tworząc tytuł dla podstrony z produktami związanymi z drukarkami firmy HP, zamiast umieszczać w tytule „Drukarki HP” umieścić „Tusze i tonery do drukarek HP – sklep internetowy z urządzeniami biurowymi”. Taki tytuł pomoże zaistnieć na więcej słów, między innymi na frazy: tusze do drukarek hp; tonery do drukarek hp; drukarki hp sklep itp. Najważniejsze frazy, których użyjemy w tytule, mogą być wybrane na podstawie ilości produktów w kategorii, albo za pomocą dostępnych narzędzi takich jak Google Trends lub Alexa.

 

Jakie korzyści?
Dobry tytuł ułatwia wyszukiwarce określenie unikalności podstrony w serwisie i jej tematyki. Może również zachęcić użytkowników do wejścia na stronę wyświetlaną w wynikach wyszukiwania. Ma duże znaczenie przy analizie strony przez wyszukiwarkę. Wpływa zarówno na pozycjonowanie jak i klikalność linku do witryny. W przypadku mało popularnych słów kluczowych dobrze napisany tytuł pozwala znaleźć się na szczycie wyników wyszukiwania a w przypadku tych popularniejszych pozwala osiągnąć wyższe pozycje i lepszą widoczność. Warto także zapoznać się z zaleceniami Google dla webmasterów: https://support.google.com/webmasters/answer/35624?hl=pl#3.

Google automatycznie tworzy tytuły i fragmenty opisu strony internetowej na podstawie jej treści  i odwołań z pozostałych miejsc w sieci. Opis i tytuł służą precyzyjnemu przedstawieniu i opisaniu wyniku wyszukiwania oraz wyjaśnieniu powiązania z zapytaniem użytkownika. Omawia to Matt Cutts w poniższym nagraniu.

Właściwie dobrany ma szczególną moc – może poszerzyć grono odbiorców naszej strony internetowej czy bloga, a w konsekwencji zwiększyć zainteresowanie naszą firmą. Warto zatem ćwiczyć się w komponowaniu optymalnych, chwytliwych tytułów zarówno wszelkich publikacji umieszczanych w sieci jak i samych stron internetowych.

15 thoughts on “11 zasad efektywnych tytułów w Internecie

  • Pecetowicz

    Dobry artykuł. Nie ma co ukrywać że treść jest najważniejsza przy dobrym tytule daje efekty. Krótko, szczegółowo i treściwie – tego zawsze się trzymam jak publikuję wpisy na blogu i to działa, ludziom lepiej się to czyta niż długi żmudny tekst.

    Odpowiedz
  • Marcin Brzeziński

    Przeglądając różnorakie portale, to rozbudzanie ciekawości to dość powrzechny zabieg. Niestety dość często kończy się tylko na rozbudzeniu, zamiast zaspokojeniu :D. Bardzo dobre wytyczne, pozdrawiam.

    Odpowiedz
  • aa

    osoba, która to napisała uznaje swoich czytelników za osoby leniwe, skoro sama w tytule wykorzystała cyfry…. jak miło … 

    Odpowiedz
  • PIXMO

    Najlepiej sprawdzają się treści, które potrafią przedstawić korzyści danego produktu czy też usługi. Można to też przedstawić za pomocą explainer video, do czego bardzo zachecamy 🙂

    Odpowiedz
  • Maciej Głowski

    Fajny artykuł. Dodałbym jeszcze może stosowanie cyfr, które przyciągają czytelników przy wpisach typu: 101 porad…., czy 10 sposobów na…. itp.

    Odpowiedz
    • Marek Olas

      Piszemy o tym w punkcie 2. choć używając pojęcia list.

      Odpowiedz
  • Maciej

    Zgadzam sie z autorem artykułu.

    Odpowiedz
  • Czarek

    Bardzo dobry poradnik, wiele z tych zasad znałem, ale o nie których w ogóle nie słyszałem. Postaram się je wykorzystać u siebie 😉

    Odpowiedz
  • Antonis

    Wypisałeś wszystkie najważniejsze elementy odnośnie nagłówków. Każdy copywriter powinien o nich pamietać. W końcu mamy do czynienia ze społeczeństwem który jest nastawiony na scrollowanie. Skanujemy tylko stronę, ponieważ informacji jest zbyt dużo i robimy wstępną selekcję. Dlatego też obrazy mają takie silne oddziaływania. 

    Odpowiedz
  • Michał30

    To prawda, zmieniając tytuły na konstrukcje budzace ciekawość można w szybki sposób ściągnąć wartościowy ruch na stronę i zainteresować witryną dodatkowych klientów. Im lepszy tytuł i bardziej szczegółowy tym więcej wejść na stronę. Temat szczególnie ważny bo 80% klientów czyta właściwie tylko nagłówki. Jeśli witryna posiada kilka lub kilkanaście artykułów warto opracować je z copywriterem.

    Odpowiedz
  • Marta Pawlik

    Dokładnie tak jak piszesz, często sam tytuł potrafi zdecydować o tym, czy dana osoba przeczyta tekst czy też zrezygnuje już na wstępie. Ważne jednak, by rzeczywiście odpowiedź na pytanie bądź tezę znajdowała się w artykule. Ale chyba nie warto przesadzać w tym wszystkim.

    Dzięki za cenne wskazówki 😉

    Odpowiedz
  • Suri

    Ciekawy blog. Dużo interesujących i wartościowych postów, które czyta się lekko oraz przyjemnie. To coraz większa rzadkość, więc należą się wielkie brawa.

    Odpowiedz
  • Karolina Dróżdż

    Jak to powiedział Jack Trout "Wyróżnij się albo zgiń" 🙂  Dlatego tworząc należy pamiętać, że co dwie głowy (lub kilka głów) to nie jedna i stosować metodę "burzy mózgów". A nóż razem dojdziemy do tego, czego jeszcze nikt nie odkrył.

    Odpowiedz
  • Kamil Dudziak

    Dodałbym jeszcze 12: "Wyróżnij się" czasami wystarczy tylko zrobienie czegoś czego nikt nie zorbił, aby zaisntnieć. Niby proste, ale wprowadzić to w życie  😉

    Odpowiedz
  • Dawid Szymański

    Super artykuł pokazukący harmonijne połaczenie pozycjonownaia oraz siły contentu. Co prawda z tymi słowami kluczowymi w title oraz h nie ma co przesadzać, choć aktualne rankingi cały czas mówią o ich mocy 🙂 

    Pozdrawiam

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *